Kenwood TS 700G

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Allmän fråga! Om någon i församlingen har erfarenheter av modellen och eventuell rengöring som behövs över tid? - Kanske omkopplare, VFO, Pottar eller annat!?

/Sven.
 
Är det fråga om torkat fett som jag stött på några gånger demonterar jag omkopplaren och låter den bada i kemiskt ren bensin. All skit försvinner...
Annars för oxidborttagning någon spray liknande den Ludvig nämner.

Återsmörjning av glidlagringar med någon droppe olja på en tandpetare. Typ.
 
Var försiktig med att smörja vid VFO:ns vridkondensator! Hamnar det smörja på släpskon så varierar frekvensen på ett oförutsägbart sätt. Minns jag rätt så blev det ultraljudstvätt för min del, man lär sig av misstagen! Nu har VFO fungerat bra i över 30 år.
Med BSZ:s moddar http://sm5bsz.com/txmod/rt0281.htm och filtrering av nycklingen är det en av de renare stationerna du kan hitta, i vart fall beträffande sidbandsbrus. Jag har på min kopplat om så SSB moduleras med den klippta LF-signalen för FM. Det är inte så mycket att ändra, men jag har ingen detaljerad beskrivning. Efter det är potten för FM micgain även för SSB och den för SSB fungerar som drive, justering av uteffekten. Resultatet av det finns på http://sm5bsz.com/dynrange/annaboda/annaboda.htm, TS-700 där är min. Dynamiken i RX har en del övrigt att önska, men det viktigaste är ju trots allt att man inte stör andra...
/Jan
 
Även jag har ägt en TS700 och gjorde 5BSZ's moddning i PSU'et.
Vad jag dessutom gjorde var att bygga om RX Front-enden till en
med en högnivåblandare (inklusive LO-förstärkare).
Vad man dessutom kan göra med TS700 är att enkelt fixa en koaxbygel bakpå så
att man kan få en separat RX-ingång så att man slipper massa koaxreläer
om man skaffar ett extra PA.

Viss försiktighet anbefalles. Interna förbindningar gjordes mha "Wire-wrap"
För mycket lyftande av kretskort och man riskerar att vicka av enkelledarna...
 
Tack för näringsrik input. Och service + moddar är ju alltid nåt vi behöver ägna oss åt inom vår hobby.. - Bättre med bra service än förstörd utrustning.

/Sven.
 
Back
Top