Köpa motorsåg på Biltema för 1300 kr

SM0YDO

Well-Known Member
Hej är det någon som har testat motorsågen på Biltema ellet köpt och har en sådan och
som kan uttala sig jag har funderat på en sådan ett tag.

mvh Lasse sm0ydo
 
För de pengarna är det bättre att köpa en begagnad Husqvarna, Jonsered eller Stihl, de mindre modellerna ligger runt 1200-1500 begagnat,
då kan du med lite tur få med en del utrustning på köpet, kika på blocket, sålla bort skiten och köp inget som "stått några år men fungerade sist" testa sågen innan affär!

Skillnaden på de maskinerna och den från Biltema är att det kommer att gå att få tag på reservdelar och laga dessa maskiner även om fem-tio år,
dessutom kan du lämna in de för service men ett serviceställe tar inte i Biltema's sågar med tång ens.

Jag behöver väl inte skriva det men såga aldrig utan skydd, fäll inga träd ensam och utan att veta riktigt hur, bättre kolla igenom några "how-to"-filmer på Youtube än inga alls.
 
Jag har en Huskvarna proffssåg som jag köpte på överskottsbolaget i Solna för hjättelängesedan
innan det vart Öb och sågen har blivit isärplockat vid ett tillfälle av mig då jag bytte ut pack
boxarna för att den inte ville gå på tomgång.

Nu vill den inte gå igång något mer så innan jag köper mig en riktig såg igen så funderade jag
på sågen på Biltema för att såga ved med eftersom jag ljust nu inte
har råd med någo proffssåg men jag vet att dom finnd och det finns en Video på youtube där man ser
en såga med sågen och på Biltemas hemsida så finns det lite reservdelar till sågen

mvh Lasse sm0ydo
 
Just kapa ved är ett ständigt återkommande argument för att köpa en billig såg, har hört det fler gånger än jag kan räkna under mina år på jobbet där vi förutom traktorer även säljer motor och röjsågar. Problemet är att just vedkapning är bland det tuffaste du kan utsätta en såg för, väldigt hög duty cycle (hittade inte den svenska benämningen i skallen?)för en såg med plastvevhus. Tag även i beaktande det XUN skriver, nämligen reservdelar och service.
Jag sågar biltemasågen :)
//Tommy, SA2CLC
 
Tommy,
Den term du sökte är "intermittensfaktor", vanlig när det handlar om svetsaggregat.

Lennart
 
Tack Lennart, inte första gången jag saknat intermittensfaktor i ordförrådet.
Lasse, Jag vet inte om det är plastvevhus i biltemas sågar, jag bara antog, kanske felaktigt, att så är fallet med tanke på priset.
 
Jag kan absolut ingenting om motorsågar, har aldrig ens hållit i en!
Klippt 67 m häck har jag gjort för hand (hörntomt), sågat grenar, mindre träd för hand (trägen vinner).

Men jag skulle inte bli förvånad om t ex är plast i drevet som driver kedjan t ex...
Så att köpa en begagnad av ett bra och känt fabrikat, det skulle jag definitivt göra om jag idag hade villa..
 
Svågen har en Partner motorsåg för 1500 kronor jag har lånat den några gånget för att kapa nersågade träd i bitar och det
gick bra men svärdet har någon slaggs snabbspänning av kedjan jag har motorsågsbyxor och hjälm med visir.En gång när
jag var på Myrorna i Falun så hade dom en Partner för 600 kronor jag borde ha köpt den.

Lasse sm0ydo
 
Kanske en elkedjesåg är ett billigt och skapligt val för att såga ved med.
Lite mindre service, lite mer för pengen, i betydelsen att man kan köp nya när de är utslitna.
Lika mycket jobb att fila kedjor, fylla sågkedjeolja, men mindre krångel med bensin och oljeinblandning, lättare att starta.
Men som någon nämnde, en kedjesåg är inte avsedd för kontinuerlig drift.

De
SM4FPD
 
Har en gammal Partner 1200 elkedjesåg med längsmonterad motor, fungerar riktigt bra. Har också en Stihl liten motorsåg.
Ett tips för kedjeslipning är att använda ett multiverktyg med en sliptillsats för kedjor, har en Dremel uppladdningsbar, kedjorna blir nästan som nya.
(Har aldrig fått det bra med fil, sedan är det så tråkigt också..)
 
Problemet med sågar som inte används regelbundet är att de beckar igen och att membran blir hårda pga etanolen i bilbensin. Svårstartade eller helt omöjliga. Använd Akrylat! Delar till Kinasågar är svåra att hitta. Har en Rustasåg på hyllan som var utmärkt tre säsonger, men nu saknar mjukt membran... Elsåg är utmärkt för kapning, men de billigaste (äv Husq) är mkt plastiga och blir fort utslitna.
-Biltemasågen kan vara ett bra val för den som bara behöver sågen ett år och ser den som avskriven när garantin gått ut.
 
-Biltemasågen kan vara ett bra val för den som bara behöver sågen ett år och ser den som avskriven när garantin gått ut.
Hmm ... börjar påminna lite om debatten om billiga Kinesiska handapparater för repeater trafik tycker jag :D Biltema sågen, motorsågarnas Baofeng ...
 
Jag hade en ganska sliten Husqvarna som jag köpt begagnad. När den skar (jag hade slarvat med att hålla kylflänsarna rena från sågspån) ersatte jag den med såg från Rusta för 700 kronor. Jag förväntade mig inte att den skulle hålla till mer än ett träd, och det visade sig stämma ganska bra.

En tid därefter gick Husqvarna ut med ett erbjudande: "Få 1000 kronor i inbyte för din gamla såg."

Så jag bytte in min 700-kronorssåg och fick 1000 kronor i rabatt på en ny Husqvarna.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Kvalitet lönar sig alltid. Det gamla ordspråket "man får vad man betalar för" stämmer oftast ganska bra!
 
Nej, det är knappast plastvevhus på billiga sågar, faktum är att jag har aldrig sett en enda såg med plastvevhus, inte ens en billig röjsåg/grästrimmer.

Det är ingen tvekan om att skulle jag gå som gallrare i skogen hela dagarna skulle jag köpa en dyr kvalitetssåg, den är lättare, starkare, vibrerar mindre, har längre hållbarhet osv.

För att fälla ett par tre träd om året och kapa upp dom till ved skulle jag absolut köpa en billig istället.

För att kapa större mängd stockar till ved skulle jag inte använda motorsåg alls.
 
Jo jag ringde till Biltemas kundtjänst och frågade om detta eftersom det inte framgår i katalogen om vev-
huset är i metall och inte i plast och det är av metall.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hur grova träd är det som du ska hantera, tänk på svärdet och längden, annars så har ju en riktig radioamatör (SM2VJX) fina tips!?

/Sven.
 
Back
Top