Kör amatörradio!

Det finns andra forum där de har en tråd för gnäll, och "supergrinig tråd" etc.
Det borde finnas sådan rubrik även här där man kan lufta sina gnällinstrinkter utan att behöva motivera sig.

SM4FPD
 
Bra sitat FLM och det ligger mycket i det, det är inte rätten att uttrycka andra åsikter som är problemet utan på vilket sätt det görs här ibland.
Om man tittar runt i tråden på de kommentarer och Likes som finns där så är jag uppenbarligen inte ensam om att förkasta det sätt som amatörer med T-cert beskrivs på här ibland.
"Man kände ju faktiskt till vilket sorts klientel som de tilltänkta nya amatörerna med få undantag tillhörde." "den tradition av "gnäll" som har kännetecknat "T-certarna" sedan tidernas begynnelse. Man har ständigt lidit av någon form av mindervärdeskomplex gentemot de som faktiskt behövt anstränga sig för att få sina certifikat." Kan det bli tydligare än så vad jag menar.
Alla som besitter det minsta av social kompetens och sunt förnuft förstår att det inte är acceptabelt att uttrycka sig så.
Hur som helst så släpper jag detta nu då jag varit mer än tydlig i mina, och säker många andras, åsikter om detta.
Jag återkommer i ämnet om det händer igen eller om Admin tystar mig.
Vi hörs på banden!
 
Det finns andra forum där de har en tråd för gnäll, och "supergrinig tråd" etc.
Det borde finnas sådan rubrik även här där man kan lufta sina gnällinstrinkter utan att behöva motivera sig.

Om avsändarens intention är att medvetet gnälla på något så passar det utmärkt att posta inlägget i en dedikerad gnälltråd. Helt OK tycker jag. Problemet här är väl snarare att det som någon skriver - må hända lite ofint - uppfattas på olika sätt av olika personer. Några läser inlägget utan att direkt reagera och sen är det inte mycket mer med det. Möjligen kontrar med sin egen synpunkt. Andra som har en lägre acceptanströskel och är mer känsliga för andras åsikter som inte stämmer överens med de egna eller automatiskt projicerar allt som skrivs på sig själv uppfattar inlägget som gnäll, personligt påhopp och ännu värre. Men hur man som läsare uppfattar en sak bör väl inte belasta den som skrivit.

OK, jag spetsar till detta en aning men ändå.
 
Last edited:
Om avsändarens intention är att medvetet gnälla på något så passar det utmärkt att posta inlägget i en dedikerad gnälltråd. Helt OK tycker jag. Problemet här är väl snarare att det som någon skriver - må hända lite ofint - uppfattas på olika sätt av olika personer. Några läser inlägget utan att direkt reagera och sen är det inte mycket mer med det. Möjligen kontrar med sin egen synpunkt. Andra som har en lägre acceptanströskel och är mer känsliga för andras åsikter som inte stämmer överens med de egna eller automatiskt projicerar allt som skrivs på sig själv uppfattar inlägget som gnäll, personligt påhopp och ännu värre. Men hur man som läsare uppfattar en sak bör väl inte belasta den som skrivit.

OK, jag spetsar till detta en aning men ändå.
Hmm... ja och nej.

Om man har en åsikt, kan man ju lite grovt välja på tre saker:
a) man uttrycker den inte
b) man uttrycker den försiktigt
c) man uttrycker den drastiskt

Risken för mothugg ökar dramatiskt a > c. Om man gillar metod c så är det helt OK, under förutsättning att det är OK för den som känner sig störd att uttrycka även det; det kommer att ligga i konversationens natur om man lägger sig på C-nivån. Problemet med detta kan vara att det är extra svårt att komma till nån form av ömsesidig förståelse om debatten ska föras i ett forum (som exvis det här). Det kan eskalera utan att någon inblandad egentligen vill det. Men det är inte samma som att den som uttrycker en åsikt ska "belastas". Den som har en åsikt och står för den är värd respekt, likaväl som en meningsmotståndare.
 
Sen tillkommer andra parametrar som t ex hur ofta en åsikt återkommer. Att en (1) gång skriva t ex "mikrofoner borde ersättas av telegraftangenter" alternativt "vindkraft borde ersättas av kärnkraft" är en försiktigt ofarlig åsikt och skulle nog kunna falla in under kategori b men efter ständig upprepning uppfattas som tjat, ev gnäll och tröttande för vissa individer medan andra slår dövörat till eller bara nöjer sig med att ta till sig budskapet men utan åtgärd. Det ställs inga krav på samtycke och inga hot uttalas osv. Vad som är Rätt" eller "bäst" i de två exemplen kan ju framgå av kompletterande fakta och arumentation. Dock krävs troligen mer drastiska uttalanden än så för att hamna i kategori c, t ex att på ett mer personligt plan angipa och smutskasta alla kärnkraftförespråkare, vindkraftivrarna eller telegrafister eller telefonister.
 
Reta inte en “A-amatör” som slitit hårt för sitt certifikat. “Vi” T-amatörer som fick våra certifikat i ett Cornflakespaket besitter inte en bråkdel av den kunskap som en A-amatör har. Vi befinner oss på en helt annan nivå i jämförelse. Eftersom vi inte behövde kämpa för vårt certifikat. De som gjorde det har en rättighet att förödmjuka o raljera över T-amatörernas inkompetens och illvilja att inte rätta in sig i ledet (läs kompetens-hierarkin). Glöm inte det för guds skull...

Det som är märkligt är alla upprepningar av samma sak hela tiden. “PTS penndrag”, T-amatörernas “lathet” att inte lära sig CW, det var bättre förr, gärna strax efter kriget, då hade “vi” status osv. Allt upprepas i varenda tråd ! Det har gjort att jag i stort sett tröttnat på det här forumet...Och läser bara bara sporadiskt numer...

Som sagt kör radio ! det är det bästa sättet att bevara hobbyn. Och gärna tekniksnack. Vill man diskutera PTS, T-amatörernas inkompetens mm kan man väl göra det nån annanstans...SSA har väl ett forum ? Eller kan inte ESR skapa ett gnällforum om inte annat ?
 
Reta inte en “A-amatör” som slitit hårt för sitt certifikat. “Vi” T-amatörer som fick våra certifikat i ett Cornflakespaket besitter inte en bråkdel av den kunskap som en A-amatör har. Vi befinner oss på en helt annan nivå i jämförelse. Eftersom vi inte behövde kämpa för vårt certifikat. De som gjorde det har en rättighet att förödmjuka o raljera över T-amatörernas inkompetens och illvilja att inte rätta in sig i ledet (läs kompetens-hierarkin). Glöm inte det för guds skull...
En dålig, riktig dålig, jämförelse eftersom teoriprovet var detsamma.
 
"Man kände ju faktiskt till vilket sorts klientel som de tilltänkta nya amatörerna med få undantag tillhörde." "den tradition av "gnäll" som har kännetecknat "T-certarna" sedan tidernas begynnelse. Man har ständigt lidit av någon form av mindervärdeskomplex gentemot de som faktiskt behövt anstränga sig för att få sina certifikat." Kan det bli tydligare än så vad jag menar.
Alla som besitter det minsta av social kompetens och sunt förnuft förstår att det inte är acceptabelt att uttrycka sig så.
Men om det finns fog för påståendet, vilket det ju verkar göra, så ser jag inget större fel i det. Faktiskt. Och då tillhör jag ändå bottenskrapet inom amatörradion. ;) Körde en hel del 27 MHz i tonåren på 90-talet och tog mitt cert 2006 när PTS mer eller mindre helt hade släppt amatörradion vind för våg. Särskilt svårt att få certet var det inte då jag hade ganska mycket kunskaper kvar från gymnasiet (elprogrammet) tio år tidigare.

Borde jag kanske ta åt mig och bli förbannad av ovanstående citat? Det gör jag inte. Jag respekterar dem som har större kunskaper än jag och kanske har ägnat ett helt yrkesliv åt radioteknik. Jag har heller aldrig känt något mindervärdighetskomplex gentemot A-certarna och inte heller krävt en massa rättigheter utan motprestation. Jag vet mycket väl att jag fortfarande är att betrakta som en novis i sammanhanget. Nu råkade dock reglerna se ut som de gjorde 2006 och jag fick full tillgång till HF-banden utan att behöva morsekunskaper. Skäms inte ett dugg för detta och känner inte att jag har något att bevisa. Att andra har tvingats kämpa mer för sina rättigheter på frekvenserna är inte mitt fel och inget jag känner mig kränkt av ifall det skulle påpekas någon gång. Skulle högre krav (telegrafi eller tekniska sådana) (åter-) införas för HF-banden, ja då är det väl likt för alla och bara att acceptera. Är intresset tillräckligt stort så ser man till att skaffa sig dessa kunskaper istället för att bli kränkt av "elitism". Är man så duktig som man tror så fixar man detta galant i så fall. :) OBS smileyn och OBS ingen kritik mot SM6POP.
 
Nej, att hålla på och bli kränkt alltsomoftast är ju fånigt. Om det är OK att "slänga lite käft" för att markera att man tycker annat än nån annan så är det väl bra med det.

Det här med Morse är ju lite speciellt. Jag hade troligen aldrig kommit till slutänden med det, om jag inte "tvingats" genom uttagning till telegrafist och sedan sporrats av hotet att omplaceras till [varning ålderdomligt uttryck med möjlig pejorativ betydelse] kabeltattare, som telefonisterna kallades. Vi telegrafister hade en väldigt mycket intressantare vardag än de hade, och mindre värk i ryggarna. Så Morse är inte lätt utan ett starkt incitament. Det kan skita sig även med starka incitament. Jag hade kurskamrater på SLUL som lade ner mängder med energi och tid på att komma igenom morseträningen, men aldrig blev "duktiga" och nån enstaka fick helt enkelt ge upp, trots goda teorikunskaper etc.

Så telegraferingen kan vara en vattendelare, men inte med säkerhet det bästa sättet att sålla radioamatörsaspiranter.
 
Så telegraferingen kan vara en vattendelare, men inte med säkerhet det bästa sättet att sålla radioamatörsaspiranter.
Har du inte läst vad "experterna" säger :). Ingen telegrafi, ingen "riktig" radioamatör...Allt annat är oviktigt. Det är med telegrafin man kan bedöma allt som har med amatörradio att göra. T-amatörer är bottenskrapet och har egentligen inget att tillföra hobbyn. Bara mest besvär för övriga. Och vi har ju mindervärdeskomplex. De med högre "rang" tycker ju så uppenbarligen. Så det är bara att krypa ner i hålan...
 
Det har nog i alla tider funnits vattendelare mänskligheten emellan. Vissa ser sig bättre än andra. Alla har inte samma anlag för att klara telegrafi på ett kvalitativt felfritt sätt, vilket krävdes en gång i tiden för en viss yrkesverksamhet. Låt oss njuta radiohobbyn på det sätt vi gör den bäst, utan att se snett på varandra, vår historia kan ingen ändra på. - Vad framtiden kräver återstår att uppleva..

/Sven.
 
@SM6MUY citat: "Har du inte läst vad "experterna" säger :). Ingen telegrafi, ingen "riktig" radioamatör."

Flera av dina inlägg går i den här stilen. Vad är syftet med dina inlägg? Finns den någon sakfråga du vill ta upp?
 
@SM6MUY citat: "Har du inte läst vad "experterna" säger :). Ingen telegrafi, ingen "riktig" radioamatör."

Flera av dina inlägg går i den här stilen. Vad är syftet med dina inlägg? Finns den någon sakfråga du vill ta upp?
Vad är syftet att klanka ner på många på forumet ? Det är det jag ifrågasätter. Är det ett teknikforum eller ett forum för "eliten" att nedvärdera andra ? Det är ständiga påhopp och raljeringar om allt annat än teknik. Mycket går ut på att det bara finns ett fåtal "riktiga "radioamatör. Tycker flertalet att det är syftet med forumet så kommer ja be admin att plocka bort alla min inlägg. Synd då det finns en bred o djup teknik-kompetens på forumet men att det hela tiden spårar med alla dessa upprepningar och förömjukanden.
 
Vad är syftet att klanka ner på många på forumet ? Det är det jag ifrågasätter. Är det ett teknikforum eller ett forum för "eliten" att nedvärdera andra ? Det är ständiga påhopp och raljeringar om allt annat än teknik. Mycket går ut på att det bara finns ett fåtal "riktiga "radioamatör. Tycker flertalet att det är syftet med forumet så kommer ja be admin att plocka bort alla min inlägg. Synd då det finns en bred o djup teknik-kompetens på forumet men att det hela tiden spårar med alla dessa upprepningar och förömjukanden.
Jag kommer inte ihåg att jag läst inlägg med påhopp eller förödmjukelser. Om sådana finns (vilka?) har jag missat dessa. Och om du anser dessa bryter mot forumregler, borde dessa anmälas till admin.
 
Jag kommer inte ihåg att jag läst inlägg med påhopp eller förödmjukelser. Om sådana finns (vilka?) har jag missat dessa. Och om du anser dessa bryter mot forumregler, borde dessa anmälas till admin.
Ett exempel på en "grupp", det finns många andra sådana också. Om jag skall vara ärlig så är det nån form av härskarteknik som vissa vill uppnå. Är man en gång T-certare så tillhör man kategorin som syftas på nedan. Inget kan påverka detta.. Så på mig stämmer det. Jag är "gnällig" :). Men jag tycker illa om personer som inte respeketar andra för deras kunskaper oavsett bakgrund och annat...Sök sen på "Elit" så får du se hur många svar du får. Ständiga upprepningar hela tiden. Alla vet att radioamatörer var en elit förr. Nu är de mest gnällspikar som vill ha mer. Har vi också hört förut. Men att ständigt upprepa detta i varendra tråd på forumet, vad leder det till ? Varför inte lägga sin energi på att se framåt och jobba för amatörradion. Det som sker nu är bara destruktivt...

1680813230811.png
 
Vad är syftet att klanka ner på många på forumet ?

Finns det ett sådant syfte eller ligger problemet snarare i läsarens tolkningar? Jag tycker att APZs inlägg är mycket balanserat skrivet och känns nyktert och väl genomtänkt. En bra inställning helt enkelt. Om fler tänkt i de banorna så skulle nog diskussionerna kunnat föras utan gnissel. Även ganska tuffa diskussioner.

Rubriken för tråden är "Kör amatörradio" vilket är en utmärkt uppmaning. Om fler hade aktiverat amatörbanden så hade mindre tid funnits kvar för sådana här meningslösa diskussioner på forumet. Svårt att säga emot så det är förmodligen sant.

Allt var bättre förr - är också sant, för många av oss old timers som saknar den höga aktiviteten på banden under amatörradions storhetstid som per definition inträffade strax efter WWII och peakade under 60-talet för att sedan sakta ebba ut under 70-talet. Så tycker i alla fall jag fortfarande och troligen ganska många andra som upplevt den tiden. Själv tyvärr bara slutet av perioden och nedgången eftersom jag kom in sent i hobbyn 1969. Missade nog det allra roligaste.

Ett annat sätt att se på samma sak är att säga att - Allt är sämre nu. Som argument kan man då anföra sådana hårda fakta som att mobiltelefonen som idag är var mans egendom är bekvämare att använda för att prata med sina amatörradiokompisar och diskutera tekniska spörsmål ända ner på gallerläckornas resistans i lugn och ro utan att någon ointresserad behöver irritera sig. Vi kan skicka bilder och scheman under tiden vi pratar vilket vi också gör utan att någon har ont av det. Det finns absolut inget mervärde i att försöka göra samma sak via radio på en knackig SSB-förbindelse på 80 m och kanske bilder via Faximil eller fototelegraf. Alltså var det bättre förr.

Ett allmänt amatörradioforum som detta är också vida mer effektivt och lättanvänt för att dela med sig av sina projekt som jag mycket gärna gör eller för att bara diskutera olika lösningar eller som nu i all välmening lämna några synpunkter på det som diskuteras.

Sociala media som FB med alla sina öppna och privata grupper är en annan populär kanal för att visa bilder på senaste antennen och berätta om saker och ting. Långt mycket bättre och med fler möjligheter än via vanliga radiokontakter där man inte sällan behöver bestämma tid och frekvens för att överhuvdtaget få kontakt.

Ovanstående konstateranden är väl bara resultatet av att den tekniska utvecklingen inom området kommunikation rent allmänt gått framåt och vi radioamatörer, motorintresserade, flugfiskare och alla andra har fått många nya möjligheter att umgås och ventilera våra funderingar eller erfarenheter i sina resp hobbies. Många ställer frågor och får många svar.

Att köra radio är kul, telegrafi är ännu roligare och f n är radiotekniska experiment som kräver gott handlag att hantera lödkolv allra roligast men det ena behöver inte tvunget utesluta det andra.

Nå, fanns det nu något i detta smått raljerande inlägg som upplevdes stötande och i så fall vad?
 
Finns det ett sådant syfte eller ligger problemet snarare i läsarens tolkningar?
Det där är ju löjligt. Ett exempel. Om några hela tiden påpekar att T-certare är något som katten släpat in i finrummet så är det hel ok ? Man är “känslig” eller “obalanserad” om man tar åt sig ? Om jag börjar raljera över A-certare att det finns många som kan köra CW i 200-takt men inte stämma av ett slutsteg ? Eller räkna på IP3 och NF på en mottagarkedja men knappt sett en transistor mer är på bild ? Eller skriva loggbok för hand när det finns notepad. Det borde vara helt ok ? Det kan man upprepa i alla trådar hela tiden. Alla är vi olika men respekten och ödmjukheten saknas här. Att gnäll o skäll förekommer är inget konstigt. Det märkliga är att på detta forum så spårar det väldigt många gånger ur. Vilket säkert några tycker är kul o intressant!? Gränser skall ju alltid testas...Men det kanske finns andra radioforum !? som kanske mer fokuserar på Teknik och tankar framåt än det som katten släpade in på 70-talet...Jag skall nog prova i varje fall...
 
Back
Top