Kontaktvårsmedel?

SM6OID

Well-Known Member
Hej !

Vad säger den samlade erfarenheten, vilket preparat är bäst (eller mycket bra) för att råda bot på lätt glappande kontakter/omkopplare? Samt vilken är favoritprodukten för sprakiga potentiometrar.
 
Hej,

Jag vet inte om det är det bästa, men jag brukar använda vattenfritt, vitt, vaselin löst i thinner (förtunning). Tycker att det fungerar bättre än köpt kontaktspray, som brukar börja glappa igen efter ett tag.
 
Hej !

För "ett antal år sedan" gjorde jag nästan likadant, vaselin + tri. "Billigt och Bra"
Att använda thinner kräver nog lite "omdöme" eftersom vissa material påverkas klart negativt av thinner. Har du märkt av någon materialpåverkan? Alla omkopplare är ju inte tillverkade av keramik eller andra beständiga material...

De köpeprodukter har jag använt Kontakt 61, Kontakt 60. Anledningen till det valet är att "de funnits till hands" på ett smidigt sätt.
 
Har mest använt det till vrid/trim -potentiometrar och skjutomkopplare. Jag smörjer på lite med en tops, och lösningsmedlet försvinner inom kort. Har inte märk någon negativ påverkan än, men har inte gjort någon djupare studie av detta.
 
Hej !

Har experimenterat lite, vaselin utblandat i industribensin, verkar lovande på lindriga fall. Har ingen bred erfarenhet av just denna blandningen ännu.
 
Omkopplare
Om jag vill ha en långvarig effekt gör jag så här:
Ren bensin på en "tops" och efteråt vaselin.
Potentiometrar som oftast är skärmade brukar jag spraya sparsamt
med "Philips CCL", men troligen svårt att få tag på.
"5-56" funkar ganska bra.

/Ingvar
 
Back
Top