Konvertera/öppna en wpd fil

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Hej
Jag använder WORD 2003 och skulle behöva öppna ett gammal wordperfect-dokument. Har läst lite på nätet och funnit att word 2003 inte kan öppna en wpd-fil för att spara den som en .doc fil. Någon som har förslag på hur jag skulle kunna göra?

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Tack Karl-Arne......det gick dock inte att konvertera min wpd-fil.......funderar vidare här....letar andra converterare...

/Bjarne
 
Last edited:
Har för mig att Open Office fixade att öppna Wordperfect-filer..., men har inte provat. :confused:
 
Tror att zamzar.com kan konvertera också... Verkar vara en skum sida, men den fungerar utmärkt för div. filer upp till 100 Mb
 
Jag har provat ett antal sidor...även zamzar.....det kanske beror på arbetsgivaren som blockar vissa sidor.....fortsätter att se om det går att öppna gamla testprotokoll gjorda i wpd.

Bjarne
 
Det verkar vara en winworks-fil....från Spinnaker Software ....som inte finns längre
Har hittat ett program som ska klara av att öppna filerna, får testa det hemma först.
/Bjarne
 
Last edited:
Detta var verkligen "datorarkeologi".

Jag minns WinWorks vagt från den urtid när jag började använda PC i mitten av 80-talet.
Det skulle vara någon form av konkurrent till det som så småningom blev Microsofts Office-paket,
och genererade mycket riktigt helt inkompatibla filformat.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Programmet jag hänvisade till kan inte varken "se" eller öppna wpd-filen. Jag letar vidare...

73 de Bjarne
 
Tack Jonas!

Återstår att se om min uppdragsgivare accepterar det.

73 de Bjarne
 
Jag tror inte Open Office hjälper i detta fall. Tittade i Help-filerna och det står inget om WinWorks.

Erinrar mig dock ett "knep" som kan fungera, i bl.a. MS Word 2003 fanns en funktion "recover text from any file" och jag har för mig att man m.h.a. denna kan extrahera textinnehållet även i "skumt formatterade" filer. Formateringen försvinner dock (se How to recover text from any files by using the "Recover Text from Any File" converter of Word)

Det är ett elände med "föräldralösa filformat"...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne!
Detta löste "problemet"

I Word 2003 eller Word 2002 klickar du på Alternativ på Verktyg-menyn.
Klicka på fliken Allmänt.
Markera kryssrutan Bekräfta konvertering vid Öppna och klicka sedan på OK.
Klicka på Öppna på Arkiv-menyn.
Klicka på Skapa åter text från alla filformat i rutan Filformat.
Markera önskat dokument.
Klicka på Öppna.
All text i dokumentet konverteras och återskapas.


/Bjarne
 
I Word 2003 eller Word 2002 klickar du på...
Markera kryssrutan... klicka sedan på OK...
Klicka på Öppna...
Klicka på Skapa...
Markera önskat...
Klicka på Öppna...
All text i dokumentet konverteras och återskapas.

Tur att musen är uppfunnen, annars hade det inte gått att konvertera filen... :D :D :D

klick klick...
 
Filformat

Nu var det väl Word Perfect dokument som skulle konverteras, inte works?
I min OpenOffice (v.3.2.0) så finns iaf Word Perfect som alternativ när man väljer "fil -> öppna":
OOO.png


Men nu löste det ju sig iaf, utan att behöva installera nåt :)

mvh Jonas

Jag tror inte Open Office hjälper i detta fall. Tittade i Help-filerna och det står inget om WinWorks.

Erinrar mig dock ett "knep" som kan fungera, i bl.a. MS Word 2003 fanns en funktion "recover text from any file" och jag har för mig att man m.h.a. denna kan extrahera textinnehållet även i "skumt formatterade" filer. Formateringen försvinner dock (se How to recover text from any files by using the "Recover Text from Any File" converter of Word)

Det är ett elände med "föräldralösa filformat"...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top