Koppla ihop antennjord och nolla/jord??

SM1OII

Well-Known Member
Hej!

Jag har bara ojordade uttag i shacket. Mellan nollan och antennjord ser det ut så här :

eln%C3%A4tet-osc.gif


Borde jag koppla ihop antennjorden med jord/nolla?

/Harri
 
Det beror nog på hur du har mätt?
Och vad antennjord är för något?

Om jord/nolla betyder att du mäter spänningsförhållandet mellan jord och nolla, dvs ansluter oscilloskopets jordklämma till jord, om du gör tvärs om, förhållandet noll till jord?.
Eller mäter du via en balun till oscilloskopet?

Du mäter spänningsförhållandet mellan två jordsystem.
Mätningen visar hur ofullständiga båda eller ett av jordsystemen är.
Om nu tanken att jord är något som likt ett svart hål suger upp, och får allt man inte vill ha att försvinna.

För övrigt skulle jag prova att kortsluta jord och nolla medan jag lyssnar.
Om "antennjord" skulle göra skäl för namnet så skulle den få spänningen på oscillogrammet att kortslutas och "försvinna".

Själv kör jag ett balanserat antennsysterm, (en stegmatad mittmatad antenn, dubbelZepp)) som varken har någon antennjord eller nolla och gulgrön ansluten mer än till nätaggets chassi.

Att installera jordade vägguttag vore kanske med tanke på elsäkerhet ett viktigt första steg. Dra in gulgröna i huset. det tar kan ske inte bort störningar, men dagens mesta appraer är byggda för jordade vägguttag. Av både elsäk skäl och avstörningskäl. CE märkta och därmed EMC klassade apparater är ju byggda för att köra med jordat 5 ledar system.

de
SM4FPD
 
Hej!

Först o främst, jag är inte expert i ämnet.

Att pröva en sammankoppling mellan nolla och (en god) antennjord är ok, men det är inte den permanenta lösningen. Möjligtvis skulle den permanenta lösningen vara ett separat jordtag som kopplas till PEN-ledarplinten i elcentralen?

Att fixa skyddjordade uttag i radiorummet torde vara högprio av säkerhetsskäl, man får nog inte förvänta sig att det sväljer störningarna.
 
Det beror nog på hur du har mätt?
Och vad antennjord är för något?

Antennjord är 4 st 2m långa kopparspett i marken, ett utanför shacket och ett vid varje mastben. Dessutom är mastbenen ihopkopplade med staglinorna (nedgrävd jordkabel). Jordspettet utanför shacket är ihopkopplat med dom övriga jordspetten via kabelstegen.

Jag har mätt med jordklämman på oscilloskopet kopplad till antennjorden och pinnen kopplad till nollan i vägguttaget.

Läste nånstans för länge sen att man ska aldrig koppla ihop antennjord med elnätets jord men det kanske kan minska mina QRM som kommer via elnätet. Att prova skadar nog inte...

/Harri
 
Elnätets jord är fullständigt oanvändbar för radiofrekvenser. Anledningen är att
jordpunkten finns i transformatorstationen som ligger en bit bort från radioshacket.
Impedansen i jordledningen mellan jordtaget och vägguttagets jordbleck kan säkert
på goda grunder antas vara oändlig för radiofrekvenser.

Ur ett radioperspektiv går det precis lika bra att jorda sin radio i en närbelägen
blomkruka som att jorda i vägguttaget. Observera att det är för radiofrekvenser!!!!
Vägguttagets skyddsjord har ett helt annat syfte och det är för elsäkerheten. Det
verkar finnas en övertro på att jorda. För att det ska ha någon verkan måste man
jorda på ett sätt som funkar för radiofrekvenser och här är elektrikernas gul/gröna
inte till någon nytta.

En tumregel är när det gäller jordledningar (för HF) är att man tillåta sig att jordningens
bredd är i storleksordning lika som dess längd. Kanske till och med hälften så bred som den är lång. Det är alltså anledningen att en riktig HF-jord inte går att få till med en sladdstump - i stället används KORTA och BREDA jordflätor. Det viktiga är att få en LÅG IMPEDANS.

En apparats nätfilter funkar utan någon skyddsjord. Vardera fas/nolla avkopplas
med kondensatorer mot chassit (eller kanske jordplanet på ett kretskort), plus att
det sitter drosslar i serie. Kondingarnas syfte är att kortsluta radiofrekventa signaler
mot apparatchassit så de inte kommer ut (eller kommer in för den delen). Filtret
leder alltså inte av störningar på fas/nolla och pytsar ut dessa på skyddsjorden utan
det hindrar störningar att komma ut öht.

Kondingarna ger också upphov till viss läckström vid 50 Hz och det är bra att
ha skyddsjorden med för då slipper man lite otrevliga överraskningar som att man
kan få en stöt om man tar i apparathöljet och något jordat/annan apparat. Läckströmmen är så liten att den inte är farlig, men obehaglig kan den förstås vara.

Nu kanske någon lagt märke till att det i vissa fall faktiskt blir bättre av att koppla
sin apparat till skyddsjord, i andra fall ingen skillnad alls och någon gång kanske det
också blir sämre. Skyddsjordsledaren kan som vilken ledning som helst agera antenn och blir mer eller mindre effektiv sådan beroende på frekvens och längd. Impedansen i ledningen varierar också med längd/frekvens. Och än en gång, bara för att skyddsjord är jordad i transformatorstationen så innebär det inte att den är högfrekvensmässigt jordad i andra änden.

Ta aldrig bort skyddsjord för att lösa ev. störproblem - elsäkerheten är viktigare.

73 de SM4UKE
 
Jag provade koppla ihop min antennjord (4 st 2m kopparspett + en massa kabel nedgrävt) och nollan i mina ojordade uttag men det påverkade inte mina störningar ett endaste dugg, det märktes absolut ingen skillnad. Jag har problem med "vitt brus" som strålar ut från elnätet i hela byn. Svårt att lokalisera källan då störningen sprids via elnätet och finns "överallt" :(

/Harri
 
Är alla dina grejer anslutna till samma vägguttag, d v s samma fas ? Om inte, kolla med vanlig vanlig voltmeter om du har spänning mellan chassina. Har du det, så vänd på en av väggkontakterna och mät igen. Jag har visserligen jordade vägguttag, men har avsiktligt använt en "ickejordad" sladd mellan nätaggregaten och vägguttagen. Just för att minska störningarna. Om störningarna kommer in via nätet (inte via antenn alltså) så prova med ett EMI-filter, installerat så nära nätaggregatet som möjligt. Att sätta det vid väggkontakten hjälper inte.
Värt att prova kanske.....
 
Jag har samma fas på alla apparater. Störningen kommer in antennvägen eftersom den finns kvar även fast jag bryter strömmen till mitt hus och kör riggen på bilbatteri. När strömmen bryts i hela byn försvinner den dock...

/Harri
 
Back
Top