Kraftig störning +5-10 dB på hela 80-metersbandet och lite till

sm0kfr

Well-Known Member
Hej alla!

Jag måste informera tycker jag, om min störning som dykt upp, efter det att vi kom hem från Danmark för ca 10 dagar sedan. Min antenn är skuren för 3600 kHz men kan stämmas av mellan 3500 och 3800 kHz.
Störnivån ligger på S9 +5 till 10 dB och täcker hela 80-metersbandet. Idag har jag försökt isolera detta fenomen genom att stänga av hela min elanläggning i första hand för att konstatera om jag själv är boven. Jag körde min IC-728 på ett batteri. Störningen var fortfarande kvar.
Innan jag gjorde ovanstående gick jag runt i området för att undersöka om det fanns fler ställen med interferens. Något liknande kunde min Sony ICF- 7600G upptäcka men den starkaste störningen fanns hos mej och angränsande granne som bor vägg i vägg.
Cirka 10 meter från huskropparna försvinner störningen.
Grannen, har installerat en ny industrikyl och frys samt spisfläkt.
Han han var inte hemma vid undersökningen men jag kunde konstatera att störningen var starkast vid min köksvägg, som också är hans, fast på andra sidan.
En kyl och fryskompressor går ju inte kontinuerligt och min störning ligger konstant över hela 80-metersbandet. Så jag utesluter dessa. Spisfläkten är inte igång eftersom grannen inte är hemma och hade de glömt att stänga av den så hade våra tallrikar i köksskåpen skallrat i takt.
Då återstår andra saker som jag inte kan kontrollera just nu. Jag måste försöka övertala grannen att slå av huvudströmbrytaren till elförsörjningen.
Vi får se vad jag kan hitta på. Just i detta läge är jag helt renons på ide´er.
Jag måste ligga lågt. Det är ju trots allt en hobby. Människor idag har väl inte direkt någon kunskap om det mystiska eterhavet. Hur många procent av Sveriges befolkning lyssnar på 80 meter idag? Jag tror eller vet emellertid att min granne har en viss förståelse för min hobby.
Som sagt! Alla som ligger på minst 5/9+ kan jag läsa någorlunda. Hur många gör det med en förkortad dipol som min 9 meter över backen.
Jag önskar er alla en bra dag med eller utan störningar.

73 de
SM0KFR op
Ulf


Tillståndshavare kan kontakta PTS
Du som har tillstånd för att använda radiosändare och betalar tillståndsavgift till PTS kan kontakta PTS radiotillsyn.

Fråga
Jag kan väl inte kräva att PTS skall undersöka saken?
73 de
SM0KFR
 
Det kan ju vara annan elektronik i prylarna som stör. Det ska ju finnas en massa displayer och styrelektronik i hushållsapparater nuförtiden.

mvh
Kai
 
Absolut! Jag får leta vidare utan att bryta mot "lagen". Officiellt dricker grannen inte vin annars vore ju det ett alternativ.
73
Ulf
 
Kan du beskriva hur störningen låter?

Min värsta störning kom från en granne två våningar under trots att jag kunde konstatera att den kom innifrån väggen:confused:

Störningen fortplantades genom husets vattenledningar och allt annat som var jordat.
Spela gärna in ljudet så vi andra får höra.

När du slutligen ger upp så kontaktar du Elsäkerhetsverket. Dom hjälpte mig.

/Micke
 
Själv har jag kyl/frys från Husqvarna som stör så illa att jag knappt får in P3 i köket. Digital display och elektronik som styr kompressorn som sällan arbetar.
 
Kan jag ta en video med min Nikon och bifoga? Kan jag skicka så stora datamängder? Vet inte riktigt hur man hanterar You Tube. Då kunde man ju hänvisa till en länk bara.
Är inte så slängd på datahantering.
Skall se vad jag kan åstadkomma.
 
Jag har nu videofilmat en snutt. Den är på 14,4 MB. Skall se om jag kan förminska den. Måste vänta har ärende just nu.
 
lägg filen i din public mapp i dropbox, högerklicka kopiera länkadress och posta länken här.

Förutsätter att du har dropbox :)
 
Jag brukar spela in med HRD eller Audacity, bild blir ju lite överflödigt men givetvis bättre än inget.

/Micke
 
OK! Skall ändra.
Kopiera och klistra länken nedan och se om det går. Tyvärr så ändrade jag inställningen till privat från offentlig. Paranoia kanske.

file:///D:/Radioelectronics/Ham%20Radio/80-metersst%C3%B6rning/DSCN0688%20-%20YouTube.htm
 
Tycker oljudet påminner om det som en legenergilampa med inbyggt ljusrelä orsakade mig för ett antal år sedan. Tror fabrikatet var Philips.
 
Jag tycker mej höra 100Hz som grundfrekvens vilket då tyder på att det är något som är nätanslutet.
Det skulle kunna vara en ljusdimmer, dom är bredbandiga.
Även ljusslingor kan låta på det viset men alla typer av switchade nätdelar brukar generera sina störningar periodiskt dvs med intervaller som motsvarar switchfrekvensen.

Om oljudet är konstant över ett stort frekvensområde så kan det faktiskt vara en tyristorreglering e.dyl.

/Micke
 
Jo det är lättare att identifiera störningar i AM-läge. Prova också om noiseblankern tar bort hela eller delar av störningen för att se om det är vassa spikar.

/Roland
 
Jag återkommer. Störningen har nu ändrat karaktär och ligger runt 3630 kHz +10dB kl.21:45
Ja! Noiseblankern tar bort delar av störningen i SSB-läge men bara delvis i AM-läge.
Jag skall filma i morgon igen.
 
Hej igen!
Störningen har försvunnit. Jag är lika okunnig som förut.
Tyvärr kan jag inte spela in mer av denna otäcking. Jag beklagar att jag har tagit upp er tid men samtidigt är jag tacksam för all information och alla svar som ni har gett mej.
Vi får sluta denna tråd tillsvidare tror jag. Blir det någon ändring i framtiden så ber jag att få återkomma med en bättre inspelningsvideo, på AM såväl som SSB.
73 de
SM0KFR
 
Back
Top