Låda

SM7VZX

Well-Known Member
Hej,

Jag undrar var ni brukar köpa lådor för Era projekt. ELFA verkar för dyrt. Skulle behöva låda för HV PSU bygge.

Tack
SM7VZX
 
Kan plocka med en låda från skroten jobbet i aluminium och skicka bilder på ifall det duger.
 
Hittade några sånna här lådor i skroten, det är en som är 19" och sedan är det några som är 9.5" breda.
Det sitter DC/DC-omvandlare i dom som är rätt så tunga men det går ju att rensa dom innan om man inte vill återanvända dom delarna.
Annars är det ju rätt så bra lådor som har anslutningspoler redan på fronten.
 

Attachments

  • IMG_2026.JPG
    IMG_2026.JPG
    86,1 KB · Views: 134
  • IMG_2027.JPG
    IMG_2027.JPG
    88 KB · Views: 179
  • IMG_2029.JPG
    IMG_2029.JPG
    74,2 KB · Views: 233
  • IMG_2030.JPG
    IMG_2030.JPG
    75,6 KB · Views: 124
  • IMG_2031.JPG
    IMG_2031.JPG
    79,3 KB · Views: 190
Sen är ju en plåtbockningsmaskin överkomlig för några hundra i Clas Olsson.
Men kräver att man har eller kan köpa plåt, Al 1 eller 1,5 mm.
En bänksax vinkel rits och lite träning i hur plåten deformeras behövs, dvs det komemr att bli en del skrot.
Att bygga lådor av platta plåtar ihopsatta med vinkelmetall, går, det blir många skruvar men kan bli snyggt om det är en något större låda.

Att klippa Al plåt med plåtsax gör den så knölig att det är inte alls kul.
Tunnare Al plåt kan an bryta av om na ritsar djup först.
Bra enkelgradig fill hör till utrustningen, liksom T-röd. All bearbetning i Al plåt kräver sprit.
Försök inte ens tänka tanken på att borra ett hål, eller fila utan sprit.
Dvs borra elelr fila aldrig ens i färdiga lådor utan sprit.

Vägskylar är fin plåt, de kan ibland finnas skrotade, ne det är svårt att få bort texten.

de
Roy
 
billiga alternativ är mini&midi tower datorlådor samt små beg. mikrovågsugar - visserligen i plåt men för ett HV PSU är det inte så petigt......
 
Flänsar för att montera kondingar och transistorer.
 

Attachments

  • IMG_4162.JPG
    IMG_4162.JPG
    98,9 KB · Views: 118
  • IMG_4163.JPG
    IMG_4163.JPG
    93,7 KB · Views: 158
  • IMG_4164.JPG
    IMG_4164.JPG
    99 KB · Views: 111
  • IMG_4165.JPG
    IMG_4165.JPG
    96,3 KB · Views: 146
God Morgon alla!
Du Roy...jag har aldrig i mitt 70-åriga liv hört talas om att använda rödsprit ihop med bearbetning av aluminium. Ändå har jag gjort alu-jobb i säkert 50 år till och från. Borrat, sågat, bockat och klippt. Men jag har säkert missat nåt?!
I stället för att klippa plåt brukar jag använda sticksågen. Jag monterar den upp och ned i ett skruvstycke och med lite övning får man fina snitt. Vill man snygga till kanten ännu mera brukar jag sätta bandputsmaskinen upp och ned i samma skruvstycke och putsa av plåtkanten. Jag har ingen speciell bockmanskin utan använder skruvstycket och brädstumpar från träelektroniklabbet.
Det skulle säkert bli snyggare med bockmaskin...men det har aldrig blivit av att skaffa en sån.
Jag har precis nu haft kontakt med en prototypbyggare och verktygsmakare och han bekräftar vad Du säger Roy: Du lär märka en dramatisk skillnad om du använder rödsprit vid t ex gängning!! Tack för tipset Roy!
 
Ja CBS du har missat något mycket viktigt! T-SPRIT vid Al.
I övrigr brukar jag göra saker du beskriver. Sticksågen uppochner är ett utmärkt sätt att såga Al utan att det bucklar sig.
Genom att klä sulan på sågen med vävtejp minskar reporna på plåten.
Med någon som står och penslar T-Sprit vid sågningen blir det ännu snyggare. ett sågblad som är väl skränkt underlättar.
Att ta upp stora hål i tjock Al plåt, exvis rackfronten går utmärkt med denna metod.
Att ha T-Sprit på filen ger en helt annan effekt, dessutom slipper du att göra ren filen med filkarda, bara att slå ur filen mot en träbit.
De finns lämpliga kylvätskor för bearbetning av de felsta metaller, men för handbearbetning kan man oftast köra torrt på mässing, järn och järnlegeringar (stål).
Koppar är lite klurigt att såga och borra i, här kanske någon har bra tips om kylvätska????
Plexiaglas är även det svårt att såga, borra, gänga och fila i, det behövs bara måttlig uppvärmning så fastnar sågen, åtgärder vid bearbetning av plexiglas är att såga och borra mycket långsamt.
Möjligen skulle mjölk vara till hjälp där.
(Mjölk är en sk emulsion som likande de oljeemulsioner som används i versktsäder). Jag menar komjölk.
Vid industriell bearbetning är det viktigt att uppnå höga hastigheter, tid är pengar, och kan ett hål borras snabbare, en axel svarvas snbbare och medd större skär, med lämplig kylvätska gör man så.

Ja till och med den gamla handvevade slipstenen som står bakom ladugården har kylvätska, vatten, vid slipning av knivar inför slakten. Liksom slipmaskiner i verkstäder.
Billackeraren använder vatteslippapper. Liksom radioamatören som försöker måla sitt bygge snyggt, slipar med attenkylning och fint korn inför slutlackningen.

Varje bearbetning, skärande bearbetning åstadkommer massor av värme. Värme som limmar materialet mot borr, såg, tapp eller fil, och som behöver ledas bort, med kylvätska, eller sk skärvätska.
Till och med om du böjer en koppartråd några ggr så blir den varm.

de
Roy SM4FPD
 
Du får provborra några hål med och utan rödsprit Tore. Aha-upplevelsen blir total och du kommer att undra hur du klarat av bygga radiochassin så många år utan sprit. :)

Ang Clas Ohlsons plåtbock så är den knappast användbar till mer än max 1 mm plåt även om det går att knäcka upp till 1.5 mm mjuk al-plåt med hjälp av extra skruvtvingar som håller anhållet på plats. Jag har en sådan bänkbock inköpt någon gång på 70-talet och det är väl samma modell som finns kvar idag? Men det blir runda oskarpa hörn. I det stora hela är den värdelös.

I avsaknad av en riktig kantmaskin eller plåtbock så går det att bocka med ganska stor noggrannhet i skruvstycket och med vinkelprofiler som mothåll. Eller om det gäller större bitar genom att spänna plåten över kanten på arbetsbänken. På undersidan lägger man en vinkelprofil med ordentlig skarpkant och på ovansidan ett mothåll av t ex 20 x 60 mm al-stång som ställs på högkant och hålls på plats med några rejäla skruvtvingar. Vill man skydda plåten så duger maskeringstejp. Sedan kan plåten tvingas ner för hand och hjälpas på plats med gummiklubba som inte lämnar fula slagmärken.

Till smådetaljer klarar man sig utmärkt med mycket enkla medel. När jag bockade till min låda av Alu-zink till Paraset-transceivern tillverkade jag en busenkel "plåtbock" som faktiskt medger bockning med toleranser kring några tiondelar - även i hård plåt som Alu-zink. Innan man bockar sin plåt är det dock tillrådligt att provbocka några tunna remsor för att komma underfund med hur plåttjockleken inverkar. Det gäller att tänka klart. :)

A och O är naturligtvis att använda ritsmått och en ordentlig stålskala, skjutmått och bra arbetsbelysning för att resultatet skall bli bra. Bild tre visar ett exempel på hur min plåtbock användes i Paraset-projektet.

När det gäller större apparatlådor som TS frågar om så rekommenderar jag att man håller ögonen öppna på loppis där det går att inhandla skrotade proffsinstrument och div 19" racklådor för en bråkdel av vad nya lådor kostar. Även en del skrotar har fynd i sina gömmor. Man får otroligt mycket för en femtiolapp...

/Bengt
 
Hej i värsta fall brukar det gå att använda spolarvatska när man borrar och gängar i aluminium.

det finns mjuk och halvhård aluminiumplåt också den hårda blir det inte så mycket skägg kvar

när man kommer genom plåten.

Gängtappar är lättare att få ur om man råkar bryta av dom och ena delen blir kvar i det gängade

hålet när man använder kylvätska.

Jag håller på med ett gitarrförstärkarbygge och ett schassi till elektroniken skulle tillverkas

som jag hade gjort en ritning på så jag var iväg till en plåtverkstad där dom klippte till två plåtbitar

och knäckte till den ena till en låda och den andra till ett lock bra vart det men då kostar det ju

också men man får det bra på en gång.Det går bra när det finns hydrualiska gradsaxar och kantbocknings

apparater för industriellt bruk

Jag själv lyckades ta rätt på en mindre 19 tumsrack med nån slaggs switch i

på jobbet innan den skulle åka ner i en kontainer på jobbet. Där sparade jag minst

500 kr skulle jag misstänka.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
....... Jag har ingen speciell bockmanskin utan använder skruvstycket och brädstumpar från träelektroniklabbet.
.........

träelektronik...en ny genre inom DIY ? ;);)

ed: DIY: Do-It-Yourself, på svenska GDS: Gör-Det-Själv - dvs- syftar på sånt man gör på egen hand, dock inte bokstavligen på egen hand, möjligen av egen hand.

;) är en så kallad smilies (leende gubbe) och just smilies med ett blinkande öga används ofta i texter som skrivs i en lekfullt syfte, i en skämtsam ton.
 
Last edited:
OK Lasse spolarvätska låter ok, innehåller Isopropanol, en form av alkohol, som bör likna T-spriten.
Gängtappen går oftast inte av om man använder Etanol.

de
Roy
SM4FPD
 
... Gängtappen går oftast inte av om man använder Etanol...
Rimligtvis bör det finnas bättre verktyg än en skärande gängtapp för aluminium. Alternativt använder man en pressmutter.

Det finns säkert någon fackman i våra kretsar som vet hur proffsen gör.

/ Göstha
 
Det finns sådana på BILTEMA, ser ut och fungerar som popnit, men efterlämnar en gängad grej i plåten.
de
SM4FPD
 
Back
Top