Laddning av Gel-batteri

Markus.Nilsson

Well-Known Member
Jag skaffade ett MC batteri från Biltema, av gel-typ, för att använda när jag kör portabelt. Det är på 12v och 5Ah. Tyvärr har jag inte någon bra laddare som passar, men instruktionsboken specificerar spänning, ström och tid.

Kan jag helt enkelt ställa mitt labb-aggregat på max 15V och max 0,3A, och sedan lämna batteriet i 8 timmar utan övervakning?

1667239778061.png
 
Batteriet är med största sannolikhet ett bly-syrabatteri. Dessa ska laddas på två sätt, beroende på användningsområde och byggtyp.

Antingen laddar man dem till en slutspänning på nånting i stil med 14,4 till 14,8 V och där ska laddningen slås av och strömmen ska vara rimligt låg i förhållande till kapaciteten. Ett på 5 Ah skulle jag inte vilja ladda med mer än max 0,5 A, gärna lite mindre.

Alternativet är underhållsladdning, då man håller systemet (batteriet) konstant på 13,6 - 13,8 V, permanent, men det är ofta en dum idé på billigare slutna batterier. Det finns slutna kvalitetsbatterier som är specade för att klara detta, men annars är det risk för övertryck, läckage eller annat elände.

Det du beskriver, att ladda med strömbegränsning och till en maxspänning är inte fel, men sätt inte spänningen så högt som 15 V, utan snarere 14,4 - 14,6 och om aggregatet är av god kvalitet kan man säkert lämna systemet utan övervakning i 8 timmar. Inte mer, skulle jag dock föreslå. Tanken är nämligen den, att man laddar till gasningsspänning med konstant ström och slår sedan av; batteriet gillar INTE att hållas vid gasningsspänningen under längre tid. Ska det stå länge med laddning, är det underhållsspänningen (13,6 - 13,8 V) som gäller.
 
Back
Top