LiPO någon?

SM5KYH

Well-Known Member
Funderar på LiPo som kraftkälla/batteri i mitt pågående transceiverbygge. Frestande mängd Wattimmar per kg.

Bly ack Biltema 12V/4,5Ah 90 x 70 x 101mm 1,8 kg 200 spänn med laddare.

LiPo 4S 14,8V/5Ah: 0,5 kg 162x29x46mm kring 500 spänn med laddare.

Dyrare förstås men ändå.
Någon som provat?
 
Det som man behöver kolla lite extra på är batteriets inre resistans så att det klarar att ge strömmen du behöver utan ett för stort spänningsfall.
Det här varierar en del mellan olika batterier. Ofta uttrycks det som en siffra följt av C för kapacitet. (antar jag)
tex 11V 5Ah 30C vilket innebär att det klarar 30x5A utan att krokna.
Batterier med högre inre resistans har lägre siffra tex 10C då de klarar mindre strömuttag innan utspänningen börja sjunka.

Man ser ofta det här angivet för LiPO men det hade varit värdefullt även för Bly ackar. ibland, köpte en 12V bly ack. av biltema för att köra min FT 857, oj vad spänningen sjönk när man försökte ta ut lite ström vid sändning.
Man får vad man betalar för :eek:)

Ett annat tips är kolla Ebay för billiga LiPo från Kina, många skickar dem fraktfritt och det är stor chans att tullen låter dem gå förbi utan att lägga på tull och moms.

//Harry
 
Last edited:
LiPo är mycket trevligt, jag använder enbart LiPo till mina radiostyrda bilar, fördelarna är många.
Betydligt lägre vikt än NiMh och Pb
möjlighet att ladda mycket snabbt (jag fegkör med 3-4A laddström på en 5000mAh ack)
flack spänningskurva vid urladdning
kan lämna galet mycket ström, de flesta kan lämna 30-40C eller mer under korta perioder.

Nackdelarna må vara något kortare livslängd än en väl underhållen blyack,
acken "dör" om den laddas ur så spänningen sjunker till under ca. 3V per cell,
det finns LiPo-varnare som pluggas in i balanskontakten och piper då spänningen sjunker nära farlig nivå.

Acken blir "farlig" efter hårda smällar, klämskador, våldsam laddning och annan misshandel, laddningen måste alltid övervakas, just in case..

Jag kör bland annat en sådan här RC-bil med ungefär samma drevning och motor men som synes blir det smått okontrollerbart med 4S så jag har gått ner till 2S istället med färre luftfärder som följd..
Slash on 4S

Ett alternativ är förstås LiFe (4S = 13,2V) men de väger lite mer och är än dyrare, fördelen är att de inte är lika benägna att explodera,
de flesta LiPo-laddare klarar även LiFe.


edit: Biltemas blyackar håller inte länge, jag har haft ett par för portabelkörning men har nu gått över till en LiPo 4S med en kraftig diod i serie
 
Last edited:
Innan experterna träder in så får jag väl passa på att undra. Jag har för mig att jag läst om att spänningen hos LiPo-batterierna sjunker en hel del när man börjar ladda ur dem. Tydligen behöver man en regulator som kan kompensera för att det skall gå att utnyttja kapaciteten fullt ut.
Om mitt minne visar sig vara felaktigt så viker jag mig villigt inför korrekt fakta :)
 
På mejllistan för Elecraft KX3 har Lennart, SA5BTB, skrivit om hur han övervägde LiPo som kraftkälla till sin KX3, men i stället fastnade för att använda ett LiFe-batteri: http://kx3-se.deimert.se/ Jag tror att det är flera som använder sådana till sina KX3, men jag har inga egna erfarenheter.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag använder LiFe till min KX3. Anledningen är att de är betydligt säkrare än LiPo. Sök lite på YouTube efter "LiPo explosion" så förstår ni vad jag menar... Det vill man inte vara med om.
Jag köpte ett 8400 mAh, vilket verkligen är "overkill". Jag behöver inte alltid ladda mellan gångerna jag åker ut på SMFF.
Men jag använder också min KX3 i sommarstugan och då är det rätt skönt att slippa ladda så ofta.
// Åke
 
Har kört med LiPo till modellflyget i många år och aldrig sett någon LiPo-explosion.
När jag söker störningar med min FT857 så använder jag ett 4cell LiPo.

/Micke
 
Tack för erfarenheterna. LiFe ska undersökas.
Wh per kg och storlek är mina urvalsparametrar.
 
Mått/storleken för att kunna se att den får plats lådan som just nu modelleras med papp-boxar i enhets/modulstorlek.
Wh/kg ger ökad uthållighet :)
 
Last edited:
Värt att nämna till LiFe's fördel är att den har låg självurladdning och kan förvaras fulladdad utan att kapaciteten försämras nämnvärt.
En LiPo förlorar fort kapacitet om den ligger fulladdad under längre tidsperioder, kör man QRP på semestern och har grejorna på hyllan resten av året så far ett LiPo illa,
batteriet klarar förvaring bäst när det är halvfullt, man bör köpa en laddare som har funktion för "storageladdning".
 
Jag använder LiFe (eller LiFePO4, litium-järnfosfat) till min KX3.
De främsta anledningarna att jag gick på LiFe istället för LiPo var:

1. Spänningarna stämmer bättre med vad KX3:an vill ha. Med 3s LiPo 11.4-12.6V, vilket är för lite för att kunna ladda en inbyggda NiMh (som jag fortfarande vill ha i KX3:an, för riktigt portabelt bruk). Med 4s LiPo blir maxspänningen 16.8V, vilket är för mycket för KX3:an. Med 4s LiFe får man 12.0-14.4V, vilket matchar KX3:an perfekt.

2. Ett LiPo-batteri som klarar att ge tillräcklig ström (var uppmärksam på C-talet, det finns många varianter på LiPo...) tål inte att ligga fulladdade. Dom ska laddas ur till ca 60% vid förvaring, annars går dom rätt snart sönder. Det betyder att dom aldrig är laddade när man behöver dom...

3. LiFe tillåts i bagaget på flygplan, det gör inte LiPo.

4. LiFe börjar inte brinna vid fel laddning eller kortslutning. Jag håller med om att brandrisken är överskattad, jag har flygit RC-plan och helikoptrar på LiPo i många år och aldrig varit med om någon incident. Men just vid fel som kortslutning och överladdning p.g.a. trasig laddare så är LiPo riktigt otrevliga.

Tänk också på att både LiPo och LiFe ska laddas med en laddare som övervakar och reglerar spänningen på varje cell för sig, men även här så är LiFe mer förlåtande. Själv använder jag en sån här Hyperion Catalog

Vikten (Wh/gram) är i princip jämförbart mellan LiFe och LiPo i dessa sammanhang. Eftersom LiPo som klarar flera C effektuttag egentligen inte är rena LiPo utan en mix av Li-Ion och LiPo så väger dom också ungefär lika mycket. Rena LiPo är lättare än LiFe, men klarar inte att ge tillräckligt med ström (det är då det finns risk för brand/explosion i batteriet).
 
Last edited:
Wiki sidan anger att de dessutom påminner om NiCd när det gäller
spänningen under urladdning, den ligger relativt konstant.

Verkar vara det vettigaste alternativet att ta med sig, bra att ni
gjort oss medvetna om dem!
 
Baserat på SM0XHJ:s utmärkta info blev nyss laddare och ett Zippy flightmax 4S LiFe 4200mAh 30C beställt till mitt transceiverbygge.
Vikt: 512g
Dimensioner: 145mm x 52mm x 36mm

Bredden 40 mm råkade dessutom ha blivit modulernas bredd i lådan. Då passar 36 mm ypperligt.
Tack för hjälpen!
 
Farligheten med LIPO tycker jag är överdriven. I varje fall om man hanterar de på rätt sätt och laddar de med en tillförlitlig laddare. Hyperion gör väldigt bra laddare bla.
Hyperion EOS 0720i NET3 AD 12/240V

Dagens batterier är inte alls lika benägna att börja brinna som de var tidigare.
Några saker man måste beakta.
Vid laddning får spänningen aldrig överstiga 4,2V som är den spänning batteriet har full-laddad. Därför är det viktigt att mäta spänningen över varje cell. OBS. 4,2 x 4 =16,8V
Vid urladdning ladda inte ur batterierna under 3,2V Absolut inte under 3V då de kan skadas. Själv brukar jag inte gå under 3,4V för att ha lite marginal. Better safe than sorry. Funderat om man kan lägga 2st kraftdioder med ett Vf 1V i serie för att mata en radio på 13,8V +-15%.
Dagens batterier har extremt låg inre resistans vilket innebär att de flesta kan leverera mer än tillräckligt med ström för en 100W radio. En modern RC-helikopter kan lätt dra 40A eller mer konstant. Dock är flygtiden kanske bara 5min. Men de är konstruerade att klara höga urladdningscykler.
Detta är ett batteri man ogärna vill kortsluta polerna på. :)

En väldigt bra video hur ett LIPO/FE batteri fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=A6mKd5_-abk
 
Back
Top