Lite hjälp

Sven.Erik

Active Member
Hej
Jag är mer eller mindre nybörjare, och skulle behöva en hel del råd.. (kanske är denna tråd felplacerad))

Min utrustning är egentligen inget speciellt, en USB SDR sticka med SMA anslutning, med möjlighet att ta emot - HF/VHF/UHF (100kHz-1.75GHz). I dagsläget får jag in en massa kanaler på vanliga FM-bandet ca (88Mhz-108MHz) och möjligen någon pirat precis över och under.. Antennerna jag fick är nästan löjligt små i mina ögon som jag fick till och levererades med en magnetfot. Jag verkar fått med en antenn för 3G-4G (800Mhz -2.2Ghz) var så gott som allt jag hittar på de frekvenserna är krypterad data :/ . Jag fick med en antenn på 433Mhz, som jag har för mig är IOT saker som Fjärrkontroller, bilnycklar, väderstationer, Baby monitors etc.. samt en teleskopantenn som är en sorglig historia som förmodligen endast klarar (88Mhz-108MHz). så bortsett från teleskopantennen har jag ingen nytta av dessa i dagsläget

Nåå det skulle ju trots allt vara kul att höra lite folk, så jag behöver veta var jag hittar antenner, eventuellt bygga mina egna, för de mest populära banden. Jag har bra koll på kablage och förlust per meter kabel. Jag har byggt en hel del antenner med vågbärare (1/4 dipol) när jag var ung, men jag tror jag skulle kunna bygga utefter en ritning, om man nu inte hittar billiga och bra antenner någonstans

finns det kanske någon lista, med aktiva (i Skåne), och vilken frekvens de håller till på?
 
Last edited:
433 MHz ligger inom vårt 70cm band. Det finns kanske en del FM trafik på bandet i dina trakter, i synnerhet repeatrar kan vara värda att lyssna efter. 2m är ett annat band och det kan förekomma FM trafik där. På båda banden förekommer digitala moder om din programvara klarar sådan så är chanserna högre att du hör något.

En ramantenn skulle ge dig tillgång till kortvågsbanden, det är mer trafik på dessa, givet att du inte har för mycket störningar.