Lite hjälp

Sven.Erik

Active Member
Hej
Jag är mer eller mindre nybörjare, och skulle behöva en hel del råd.. (kanske är denna tråd felplacerad))

Min utrustning är egentligen inget speciellt, en USB SDR sticka med SMA anslutning, med möjlighet att ta emot - HF/VHF/UHF (100kHz-1.75GHz). I dagsläget får jag in en massa kanaler på vanliga FM-bandet ca (88Mhz-108MHz) och möjligen någon pirat precis över och under.. Antennerna jag fick är nästan löjligt små i mina ögon som jag fick till och levererades med en magnetfot. Jag verkar fått med en antenn för 3G-4G (800Mhz -2.2Ghz) var så gott som allt jag hittar på de frekvenserna är krypterad data :/ . Jag fick med en antenn på 433Mhz, som jag har för mig är IOT saker som Fjärrkontroller, bilnycklar, väderstationer, Baby monitors etc.. samt en teleskopantenn som är en sorglig historia som förmodligen endast klarar (88Mhz-108MHz). så bortsett från teleskopantennen har jag ingen nytta av dessa i dagsläget

Nåå det skulle ju trots allt vara kul att höra lite folk, så jag behöver veta var jag hittar antenner, eventuellt bygga mina egna, för de mest populära banden. Jag har bra koll på kablage och förlust per meter kabel. Jag har byggt en hel del antenner med vågbärare (1/4 dipol) när jag var ung, men jag tror jag skulle kunna bygga utefter en ritning, om man nu inte hittar billiga och bra antenner någonstans

finns det kanske någon lista, med aktiva (i Skåne), och vilken frekvens de håller till på?
 
Last edited:
433 MHz ligger inom vårt 70cm band. Det finns kanske en del FM trafik på bandet i dina trakter, i synnerhet repeatrar kan vara värda att lyssna efter. 2m är ett annat band och det kan förekomma FM trafik där. På båda banden förekommer digitala moder om din programvara klarar sådan så är chanserna högre att du hör något.

En ramantenn skulle ge dig tillgång till kortvågsbanden, det är mer trafik på dessa, givet att du inte har för mycket störningar.
 
På vhf-uhf skulle en discone antenn kunna vara ett bra bredbandigt alternativ.
Jag har trots kraftiga störningar en ramantenn för LV, MV och KV som består av två varv tråd runt fönstret.
Den kan kopplas bredbandigt via preamp eller avstämd med en vridkonding till min sdr.
På kvällar och nätter hör man massor.
 
Last edited:
Det finns en hel del repeatrar i Skåne,
nedan en översikt av de som finns på 144 MHz

1693671678208.png


och här en för 432 MHz

1693671827631.png

En repeater har vanligen en radiohorisont av 25-60 km, vilken är helt beroende av vilken antennhöjd som kan åstadkommas.

Sedan är numera analoga repeatrar i minoritet, och rent allmänt har aktiviteten avtagit påtagligt. Bor man inom täckningsområdet för en eller flera analoga repeatrar och lyssnar på deras utfrekvenser finns varje fall i teorin möjligheten att höra radioamatörer.

Sedan finns viss yrkesmässig trafik fortfarande kvar på 160 och 450 MHz FM, men den har också avtagit. De flesta yrkesanvändare har gått över till olika former av digitala trunkade komradiosystem, eller till mobiltelefon.

Flygradiotrafik kan man höra i frekvensområdet 118-136 MHz på AM.
Hur mycket beror på hur långt från en flygplats man bor.
 
Efter lite meck hittade jag faktiskt två tre kanaler på 421Mhz, även om samtalen var kort var det roligt att hitta något.
 
Last edited:
På vhf-uhf skulle en discone antenn kunna vara ett bra bredbandigt alternativ.
Jag har trots kraftiga störningar en ramantenn för LV, MV och KV som består av två varv tråd runt fönstret.
Den kan kopplas bredbandigt via preamp eller avstämd med en vridkonding till min sdr.
På kvällar och nätter hör man massor.
De där behöver inte avstämmas mt en viss frekvens? Jag hittade discone antenn, som verkar vara ganska bred i frekvensområde
 
För att kunna lyssna över ett stort frekvensområde utan att behöva byta antenn hela tiden behövs en bredbandsantenn.
Discone brukar vara förstaval för t.ex. en scanner.
Somliga säger att en discone är lika dålig på alla frekvenser men detta passar ofta in på de flesta bredbandsantenner.
På VHF/UHF behövs en riktantenn för att det ska bli riktigt bra men en sådan i bredbandsutförande (logperiodisk) blir stor och måste monteras på en rotor.
 
En "discone-antenn" blir bredbandig genom sin konstruktion.
Den undre gränsfrekvensen bestäms av måtten, och sedan brukar man säga ett frekvensområde av c:a 5:1 som sändarantenn och uppemot
10:1 som mottagarantenn.

När botten-konens sida blir mycket kortare än 1/4 våglängd som stiger SWR brant, men när man går uppåt i frekvens håller sig missanpassningen fortfarande inom hanterbara gränser.

En representativ SWR-plot för en discone-antenn med en konlängd av 90 cm ser ut så här, och är "acceptabel" för mottagning mellan 80 och 1000 MHz.

1693678527476.png
 
Det viktigaste i dagens läge är nog att få ut antennen. En bilradioantenn inomhus lutad mot fönsterkarmen gick fint att lyssna med på polisradio/amatörradio mm på 90-talet men är helt att glömma numer. Allt för mkt skräpelektronik i våra hem som stör på alla möjliga frekvenser och ger blandningsprodukter här o där.
Jag kör en bilpiska på dito dropplistfäste från min gamle Volvo 740 jag satt fast på hängrännan utanför. Hälften så mkt störningar som inne i huset o dubbelt så starka önskade signaler gjorde det till en hit.

Vill man kosta på sej ngt seriösare kan såklart en Discone-antenn eller ngt ’i nock’ eller på skorsten göra susen.
 
Det viktigaste i dagens läge är nog att få ut antennen. En bilradioantenn inomhus lutad mot fönsterkarmen gick fint att lyssna med på polisradio/amatörradio mm på 90-talet men är helt att glömma numer. Allt för mkt skräpelektronik i våra hem som stör på alla möjliga frekvenser och ger blandningsprodukter här o där.
Jag kör en bilpiska på dito dropplistfäste från min gamle Volvo 740 jag satt fast på hängrännan utanför. Hälften så mkt störningar som inne i huset o dubbelt så starka önskade signaler gjorde det till en hit.

Vill man kosta på sej ngt seriösare kan såklart en Discone-antenn eller ngt ’i nock’ eller på skorsten göra susen.
En antenn med magnetfot ute på fönsterblecket får jag nöjja mig med så länge. Har hittat en billig dual band antenn på amazon (137-174, 400-520Mhz) som jag får roa mig med tills pengar finns att gå upp till en discone-antenn. Det borde finnas en del att lyssna på, måste få lite höjd på antennen bara
 
Antennhöjd är "A och O" när det gäller att kunna höra något
på VHF/UHF-banden. Dock är det numera så att även med en högt placerad antenn har möjligheten minskat rejält att höra
något annat än repeatrar och basstationer, därför att sannolikheten för att kunna hitta en aktiv mobilstation inom sin egen radiohorisont är liten.

Förr, när analog komradio och analog mobiltelefon var "ordningen för dagen" fanns det en mycket större trafikvolym att lyssna till inom ett jämförelsevis mindre frekvensområde.
Den "sista bastionen" för analog komradio torde vara en del mindre vaktbolag, åkerier, bussbolag och liknande men även sådana användare går alltmer över till digitala trunkade system eller mobiltelefon av pris/prestanda skäl.

Det är dyrare än man tror att driva egna radionät.
 
Last edited:
Antennhöjd är "A och O" när det gäller att kunna höra något
Så vart sitter de flesta amatörer och snackar? Vilket metersband skall jag satsa på när jag väl har råd med en vettig bredbandig antenn
 
Last edited:
Så vart sitter de flesta amatörer och snackar? Vilket metersband skall jag satsa på när jag väl har råd med en vettig antenn
Det är inte utan att jag funderat lite på detta också...

Om vi är på VHF med frågan, så kan jag bara, som tidigare nämnts, föreslå att du lokaliserar de repeatrar som finns i din närhet och lyssnar på deras utfrekvens. Det är också möjligt att det körs lite simplex också här o var. 145,500 MHz är angiven som anropsfrekvens FM, det kanske är så att man kan höra nåt där.

UHF har jag själv inte provat, men misstänker att det är ungefär samma. (beredd att bli korrigerad)
 
Så vart sitter de flesta amatörer och snackar? Vilket metersband skall jag satsa på när jag väl har råd med en vettig antenn


Det är inte utan att jag funderat lite på detta också...

Det här är en av de "stora frågorna";
helt i klass med "varför blir mjukt bröd hårt, men hårt bröd mjukt?" eller "vad har Thomas DiLeva på sig när han går på maskerad?".

Det som man vet är att aktiviteten på amatörbanden har varit i stadigt sjunkande under de sista åtminstone 20-25 åren. Den lilla aktivitet som finns är numera primärt på "digitala moder" där FT8 intar en särställning.
Sedan finns det en viss aktivitet på telegrafi och SSB, men den är primärt koncentrerad till "testerna".

Förr så användes 144 MHz FM i ganska stor utsträckning som "snabbtelefon" av ungdomar i tätortsområden, men numera finns det knappt några yngre amatörer längre, och Internet samt mobiltelefon används istället.

Vad detta kan bero på är omstritt. En orsak kan vara svårigheter att få sätta upp antenner och en allt mer tilltagande stördimma, andra att utbudet av konkurrerande "sociala medier" blivit så stort att det "asociala mediet" amatörradio inte längre kan hävda sig.
Många äldre har också "ställt tofflorna".

Min egen teori är att en orsak kan vara de låga kraven. Det har blivit så lätt att ta ett certifikat att många som inte är ett dugg intresserade gör det, och för dessa blir tröskeln att få ihop en fungerande station och etablera kontakter mycket hög. Man uppskattar att mindre än 10% av de som examineras, åtminstone i storstadsregionerna, någonsin blir aktiva.

Kan man få till en antenn för kortvågsbanden i en miljö som är så pass störningsfri att man kan höra något, finns ju fortfarande 3,5 och 7 MHz-banden. Där kan man ibland, i synnerhet på morgnarna, åhöra 65+ personer utbyta sjukdomshistorier och väderinformation på SSB.

Ifall man behärskar telegrafi så finns det fortfarande en del sådan trafik på amatörbanden, men är ojämnt fördelad både i rummet och tiden, men har dessutom avtagit även den.

Som det brukar vara är även här tålamod och målmedvetenhet avgörande. Om man ställer in en mottagare på en repeaters utfrekvens när man bor inom dess täckningsområde, så ökar chansen rejält att åtminstone få höra den öppnas en och annan gång. Ifall den drivs av en klubb i närheten kan man gå med i den och på det sättet få en inblick i vilka vanor användarna har.
 
Ifall man behärskar telegrafi....

Jag kan inte skryta med att jag är särskilt aktiv, trots telegrafikunskaper. Sådana kunskaper verkar dock inte vara någon garanti för aktivitet. Den som någon gång de senaste tio åren ropat CQ på telegrafi bör ha fastnat i Reverse Beacon Network.

73,
Jonas SM5PHU

1693846106095.png
 
Last edited:
Så vart sitter de flesta amatörer och snackar? Vilket metersband skall jag satsa på när jag väl har råd med en vettig bredbandig antenn
De flesta amatörer sitter inte och snackar alls utan vevar runt på random band, irriterade över att ingen ANNAN snackar så DE har ngt att lyssna på.
Förr vart det i princip antingen kommunikation medelst telegrafinyckel eller mikrofon. Så är det idag också men i mkt mindre omfattning eftersom vi är färre operatörer till att börja med.
Sen har det tillkommit datorer där varken telegrafinyckel eller mikrofon används utan en datamus ist.
Sistnämnda trafik är inget som en vanlig scanner snappar upp iaf. En stor del av den som framförs med mikrofon är dessutom digital…tji fick den gamle scannern där också.

Som konkurrent till amatörradio har det kommit licensfria band utöver 27MHz som även sändaramatörer främst använder.
69MHz är väl kanske mest populärt. Samma radios som kör 69 kan ofta köra 68-88MHz där det idag förekommer ett mkt stort antal repeatrar på köpta frekvenser som vem som helst utan certifikat eller ngt alls kan använda.
Jag känner till flera st såna varav en av dem står i samma by som jag bor i.

Snacksaliga är alltså utspridda på många olika band och att generalisera går knappt. Det är olika från ort till ort.

Senaste flugan är nog ’svx link’. Inget jag kör själv och har inte full koll…men de gamla vanliga repeatrarna på främst 2m och 70cm används…även 6 och 10m förekommer. De är ihopkopplade med ett komplicerat system via bl.a internet och privata användare som har en ’hotspot’ hemma…o behöver knappt en radio ens för att kunna vara med då mkt trafik går över nätet.
Man kan på en simplexfrekvens mitt på 2m’s bandet nånstans plötsligt höra ngn från norra Sverige prata med en från Blekinge hur brusfritt som helst. Många tycker det är störtfränt. Jag tycker att isf Skype duger lika bra. ’Radio’ som jag känner det är det iaf inte.

För egen del skiter jag i 2m’s helt och hållet numer. Förr kunde de vanliga analoga repeatrarna vara trevliga att gå in på mobilt särskilt. Skulle man ha turen att komma in på ngn analogt idag kan man inte vara säker på att den bara är lokal…den kan lika gärna länka ut på nätet så man hörs i annan stad 50 mil bort. Nej tack.

Som SA0AOM föreslog tycker jag du skall svepa över iaf 2m’s bandet. Nog borde du finna ngt analogt det pratas på.

Den senaste frekvensen jag själv sände på vart 1950kHz LSB . Strax innan vart den på 3765kHz LSB och detta vart igår.
 
De flesta amatörer sitter inte och snackar alls utan vevar runt på random band, irriterade över att ingen ANNAN snackar så DE har ngt att lyssna på.
Förr vart det i princip antingen kommunikation medelst telegrafinyckel eller mikrofon. Så är det idag också men i mkt mindre omfattning eftersom vi är färre operatörer till att börja med.
Sen har det tillkommit datorer där varken telegrafinyckel eller mikrofon används utan en datamus ist.
Sistnämnda trafik är inget som en vanlig scanner snappar upp iaf. En stor del av den som framförs med mikrofon är dessutom digital…tji fick den gamle scannern där också.

Som konkurrent till amatörradio har det kommit licensfria band utöver 27MHz som även sändaramatörer främst använder.
69MHz är väl kanske mest populärt. Samma radios som kör 69 kan ofta köra 68-88MHz där det idag förekommer ett mkt stort antal repeatrar på köpta frekvenser som vem som helst utan certifikat eller ngt alls kan använda.
Jag känner till flera st såna varav en av dem står i samma by som jag bor i.

Snacksaliga är alltså utspridda på många olika band och att generalisera går knappt. Det är olika från ort till ort.

Senaste flugan är nog ’svx link’. Inget jag kör själv och har inte full koll…men de gamla vanliga repeatrarna på främst 2m och 70cm används…även 6 och 10m förekommer. De är ihopkopplade med ett komplicerat system via bl.a internet och privata användare som har en ’hotspot’ hemma…o behöver knappt en radio ens för att kunna vara med då mkt trafik går över nätet.
Man kan på en simplexfrekvens mitt på 2m’s bandet nånstans plötsligt höra ngn från norra Sverige prata med en från Blekinge hur brusfritt som helst. Många tycker det är störtfränt. Jag tycker att isf Skype duger lika bra. ’Radio’ som jag känner det är det iaf inte.

För egen del skiter jag i 2m’s helt och hållet numer. Förr kunde de vanliga analoga repeatrarna vara trevliga att gå in på mobilt särskilt. Skulle man ha turen att komma in på ngn analogt idag kan man inte vara säker på att den bara är lokal…den kan lika gärna länka ut på nätet så man hörs i annan stad 50 mil bort. Nej tack.

Som SA0AOM föreslog tycker jag du skall svepa över iaf 2m’s bandet. Nog borde du finna ngt analogt det pratas på.

Den senaste frekvensen jag själv sände på vart 1950kHz LSB . Strax innan vart den på 3765kHz LSB och detta vart igår.
Ja men då börjar jag på tvåmeters bandet. Jag väntar hem en billig Kinesisk "Dual Band" antenn från amazon i dagarna som täcker 430MHz~480MHz & 136~174MHz. Det får duga en tid
 
Jag är sent ute eftersom du redan har beställt..men ändå:

Kinaskräpet är billigt för att det är skräp vanligen. Det är inte så att det är samma skickliga ingenjörer som de japanska fast med lägre löner bara eller liknande.
Antenner är vanligen kopierade av japanska förlagor av folk som inte kan ngt om radio eller RF.
Folk som tror att ’vilken metall som helst leder lika bra’ och väljer det som blir billigast till sin kopia.
Kinaantenner ser på utsidan precis likadana eller liknande som de japanska - när de är nya.
Efter ett halvår kommer rosten på de ’rostfria spröten’ och efter ytterligare ngt år är foten full med regnvatten eller att spolen inuti har rostat upp… Rostat, inte ärgat !

Spröten som i de fall där de är delade, sitter precis som på de japanska med insex maskinskruv i sidan. Gängorna är slarvigt skurna om det ens finns gängor…
Skruvar saknas osv.
En besvikelse varje gång ett 10-pack från Kina packas upp. Max 8st av 10 går att montera ihop till ngt fungerande. Resten är bara att kasta.
Jag tänker varje gång att jag bara ’haft otur’…men den oturen har isf hållt i sej med 30-40 antenner nu så de har jag slutat med..
Den sämsta skräpantennen är den som är knappt halvmetern lång med en spole med blott ett varv mitt på. Den rostar upp på ett halvår på utsidan o nästa halvår rostar spolen av inuti i botten.
Min sista sån agerar blompinne i en kruka med tomater i växthuset. DET duger den till.

Den bästa skräpantennen är nog 4-bandaren…heter ngt i stil med ’8900’. Den är kopia på Japanska Diamond’s liknande med ’8900’ i namnet den med. Ngt på 125cm lång.
Min sån har suttit uppe i hela 2 år nu faktiskt och det enda som rostat upp på den är det korta justersprötet i toppen. Jag är imponerad över att den hållt så länge. Det är föresten den jag har på hängrännan jag skrev om häromdan. Lyssnar på alla band 27MHz - 446MHz med den.

Sen finns det en…ganska lång den med, en 2/70 antenn utan kromade detaljer men med silvermålat och med röda spolar..tror 3st som presterar bra. Inne på min tredje sån. Den första va en sån som inte gick att montera pga kassa gängor. No2 rostade upp invändigt o No3 nu då som jag förvarar inomhus o använder på magnetfot endast soliga dagar på bilen är helt ok.
 
Jag misstänker att även enkla (kinesiska, kanske) produkter kan funka helt OK om de placeras väl. Kanske inte i många år, men tillräckligt för att ge en bild av vad som finns att lyssna på. Att sedan bygga nåt eget för 2m eller 70cm borde väl inte vara en omöjlighet, om dessa band verkar intressanta. Bygger man själv kan man ju påverka bandbredd och andra egenskaper i viss mån, det finns nog en del underhållningsvärde i det. Låt inte "det bästa bli det godas fiende", dvs du behöver inte en perfekt antenn för att lyssna på banden; avstå inte att prova nåt "halvbra" för att nån säger att det "finns bättre". Det gör det ju alltid... Men, som sagt ovan, höjd är inte lätt att kompromissa med. Högre är bättre, typ.
 
Jo tack det vet jag,.. 250 spänn på vinst och förlust kan jag ta, dessutom om det inte rör sig om en ren scam, så oftast när det är fel på dem har de tryckt SMA kabeln galet och orsakat kortslutning alternativt har de glömt/lödat fast tråden i magneten/spolen eller något liknande, frustrerande men går att fxa
Jag är sent ute eftersom du redan har beställt..men ändå:

Kinaskräpet är billigt för att det är skräp vanligen. Det är inte så att det är samma skickliga ingenjörer som de japanska fast med lägre löner bara eller liknande.
Antenner är vanligen kopierade av japanska förlagor av folk som inte kan ngt om radio eller RF.
Folk som tror att ’vilken metall som helst leder lika bra’ och väljer det som blir billigast till sin kopia.
Kinaantenner ser på utsidan precis likadana eller liknande som de japanska - när de är nya.
Efter ett halvår kommer rosten på de ’rostfria spröten’ och efter ytterligare ngt år är foten full med regnvatten eller att spolen inuti har rostat upp… Rostat, inte ärgat !

Spröten som i de fall där de är delade, sitter precis som på de japanska med insex maskinskruv i sidan. Gängorna är slarvigt skurna om det ens finns gängor…
Skruvar saknas osv.
En besvikelse varje gång ett 10-pack från Kina packas upp. Max 8st av 10 går att montera ihop till ngt fungerande. Resten är bara att kasta.
Jag tänker varje gång att jag bara ’haft otur’…men den oturen har isf hållt i sej med 30-40 antenner nu så de har jag slutat med..
Den sämsta skräpantennen är den som är knappt halvmetern lång med en spole med blott ett varv mitt på. Den rostar upp på ett halvår på utsidan o nästa halvår rostar spolen av inuti i botten.
Min sista sån agerar blompinne i en kruka med tomater i växthuset. DET duger den till.

Den bästa skräpantennen är nog 4-bandaren…heter ngt i stil med ’8900’. Den är kopia på Japanska Diamond’s liknande med ’8900’ i namnet den med. Ngt på 125cm lång.
Min sån har suttit uppe i hela 2 år nu faktiskt och det enda som rostat upp på den är det korta justersprötet i toppen. Jag är imponerad över att den hållt så länge. Det är föresten den jag har på hängrännan jag skrev om häromdan. Lyssnar på alla band 27MHz - 446MHz med den.

Sen finns det en…ganska lång den med, en 2/70 antenn utan kromade detaljer men med silvermålat och med röda spolar..tror 3st som presterar bra. Inne på min tredje sån. Den första va en sån som inte gick att montera pga kassa gängor. No2 rostade upp invändigt o No3 nu då som jag förvarar inomhus o använder på magnetfot endast soliga dagar på bilen är helt ok.
 
Back
Top