löda med 60/40 tennlod i ny apparat

sm0kfr

Well-Known Member
Jag tänkte fråga forumet följande:
Jag har en TS-480 som jag tänkte sätta ett IF-filter i. Man måste alltså löda in detta filter enl. instr.boken.'
Jag har läst en artikel i ESR nyligen om att man inte skall blanda gamla och nya blyfria lödtyper på samma kort.
Jag har inte de verktyg som enligt artikelförfattaren behövs för att kunna löda blyfritt.
Kan man inte gå någon "gyllene medelväg" i mitt fall?
de SM0KFR

ps
God fortsättning på det nya året
ds
 
Din egen radio = löd på (gör rent alla lödytor först)
Inte din radio= löd rätt
Varför göra livet så komplicerat? Din radiostation kommer ändå att bli skrot eller ställd på hyllan innan kemins gyttriga värld knackar på dörren.
 
Varför skylla på att du inte har rätt verktyg?
Skaffa rätt verktyg och kunskap, så försvinner argumentet.
Det har radioamatörer gjort i alla år.
Med skillnaden att idag är det billigare. Vad kostade en Weller 1967?
Idag får du ett halvkilo lod för 500 kr.
Den som vill svetsa på sin bil köper en svets, kostar inte mer än verktyg för att rätt löda blyfritt.
Den som har foto som hobby skaffar en dator med färgriktig bildskärm, inte konstiagare än att köp verktyg för amatörradio.

Dessutom kommer verktygen att räcka i hela din livslängd.

Men.....
Som någon nämnde, radions livslängd är ändå kortare än lödtennsblandningen så kör på med det gamla lodet.

De
SM4FPD
 
Last edited:
Avlägsna det o-blyade lodet från lödstället, använd t.ex lödfläta.
När det o-blyade lodet är avlägsnat är det jättelätt att löda med blyat lod.
Om man försöker löda med blyat lod direkt i o-blyat lod så blir resultatet oftast väldigt dåligt.

Jag väljer alltid blyat lod till alla reparationer, det blänker så fint:D


/Micke
 
Instämmer med Micke's inlägg. Ett blyat lod löder alltid bättre. Det finns nog ingen magi här och det är alltid en god idé att avlägsna gammalt tenn (blyfritt eller blyat) med fläta (eventuellt tvätta med sprit) och sedan löda om med nytt lod. För hempul kan man bortse från RoHS-direktivet.
/Jonas
 
Eftersom det är hempul och din egen apparat får du själv ta ansvaret.

Se bara till att din lödstation/kolv kan leverera tillräckligt med värme för att kunna avlägsna det gamla filtret och alla tennrester på kortet (min gamla trogna weller klarar inte blyfritt). Du behöver tillräckligt med värme så det går snabbt utan att orsaka brännmärken och andra skador på kretskortet och komponenter, skador som kanske inte syns nu men vänta några år så...

Löd in det nya filtret, dokumentera noga på schema, eller skriv en anteckning i manualen att du har lött med blyat lod på kortet och var. Man kan ju markera lödställena med färgad lack eller annat lämpligt.

Spara dokumentationen - för framtida köpare av din radio eller verkstadsbesök.

Alternativt investera lite i en bra lödstation och lödspetsar + tillbehör för blyfritt, öva på att löda blyfritt. Det är inte så svårt som man kan tro!
 
Sen kommer väl ansvarig myndighet för Rhos att göra hembesök för att konrollera att alla radioamatörer verkligen inte löder med bly.
Att det finns undantag för radioamatörer har jag inte hört, men fuskar man lär det aldrig upptäckas. Dessutom hamnar ju aldrig amatörradioeleketronhik i naturen, eller ens i återvinningen.

Skämt åsido, men finns det verkligen belägg för att det kan ske ogynsamma saker om man blandar blyfritt lod med gammat blylegerat? Och i så fall vad händer?
Mer än positiv verkan.

Det borde i alla fall inte skapa tinwhiskers, det är annan dålig kvalitet som orsakar sådant.

Jag har i alla fall snart 5 år gamla provlödningar liggande, dels med blylegerat lod, dels med blyfritt, (EU versionen av sådant) dels med blandat lod, dvs reparationslödningar.
Korten ligger i kallförråd och än har inga synliga förändringar skett på något.
Rapport kommer om 10 år. Om jag inte då har slängt skiten.

Hur den version av blyfritt som används i Amerika beter sig vet jag inte, någon????

Är man osäker kan man ju göra som förr, se WWII surplus, och lacka sina lödningar.

de
FPD
 
Om jag inte minns fel så är det olika smältpunkt och då kanske det inte blandar sig på rätt sätt.

ex. blylod=250'C, blyfritt lod=450'C ?
 
Om jag inte minns fel så är det olika smältpunkt och då kanske det inte blandar sig på rätt sätt.

ex. blylod=250'C, blyfritt lod=450'C ?

Nej, runt 185 för Bly/Tenn blandning och runt 220 för blyfritt lödtenn som kan vara legerad med Koppar eller Silver bl.a. temperaturer i grader Celsius.

Den här bilden visar smälttemperatur för olika Bly/Tenn blandningar.

450 grader för Tenn måste vara i Farenheit.


God fortsättning!
 
Ur mina anteckningar:

Smälttemperaturen ökar från ca 183 till 220-230 beroende på legering, flytande temp är ca 3 grader över smälttemp. Vanligaste legering är SAC (Sn96,5Ag3,0Cu0,5). Utöver detta skall spetstemperaturen ligga högre. Rekommendationerna kan variera beträffande spetstemperaturen, men kring 360-400 grader Celsius och tillräckligt med effekt förstås. En lödstation med klen effektreserv kan man inte kompensera med högre temperatur. Somliga rekommenderar minst 80W för att vara på den säkra sidan.

Som jag har uppfattat det är det olagligt för tillverkningsindustrin att blanda bly och blyfritt när det är produkter för kommersiellt bruk.
 
Tenn, rent sådant, smälter vid 232 gr C och b,y vid 328 gr C.
En legering av tenn och bly, dvs det lödtenn vi har använt sedan Hedenhös smälter vid 150 - 250 gr C.
Detta visar hur en legering av två metaller kan ge en metalllegering som smälter vid lägre temperatur än någon av de ingående metallerna. Liknande saker sker vid legeringar som mässing brons etc.
Spännande metallurgi.

Tinn whiskers, små trådar eller kristaller som växer ut och kan orsaka kortslutningar förekommer. Och är inget som förknippas med varken det nya blyfria eller blandning av blyfritt och icke blyfritt lödtenn. Det är äldre än så.
Det verkar vara något som uppstår vid lödarbeten av dålig kvalitet, eller vid lödning med dåliga lod. Något vi ser i "kortlivseleketronik".

Dagens blyfria lod verkar kunna kristallisera sig vid upprepad uppvärmning och bli glashårt. Möjligen sker detta lättare vid fel temperatur. Det gäller att vara beslutsam med rätt verktyg vid repatrationslödning. Beslutsam så tillvida att man smälter den gamla lödningen med väl vätt lödkolv med bra "värmekraft" och temperatureglerad. Det är där 50 - 80 W kommer in och med så hög effekt krävs reglering.
När detta händer, lödningen har kristalliserat sig, finns risk att lödaren börjar "spetta" med lödkolven och förstör kretskortet. Något jag har sett för mycket av.
Att smälta på lite extra blyat lod kan rädda saken.
Att kunna suga ut ett genompläterat hål fyllt med blyfritt kan underlättas om man först smälter in blylegerat lod, sen suger upp det.
Gör noga rent med tennfläta, gärna impregnerad med flytande flussmedel, då tennflätan suger mycket bra.

Därvid borde ett bra tips var att alltid, mycket noga, ta bort det blyfria lodet vid reparationslödning, och löda med nytt. Detta menar jag vara viktigare än att undvika blandning.

Så en bra tennsug, och i synnerhet bra tennflätor med olika mått, med flytande fluss hör verkligen till verktygssatsen. Givetvis medel att rengöra från flussrester.

Sen är det upp till var och en att använda det lod han har samvete för.
Samvete för att inte sprida några mg bly i naturen när han slänger sin radio....... (ironisk)

Några undantagsregeler för radioamatörer känner jag inte till.

Däremot är det tillåtet med repatationslödningar på äldre eleketronik med blyat lod.

de
FPD
 
Tinn whiskers som vi kallade för blymögel, hoppas det är samma sak vi pratar om nu. Det var på L.M. Ericsson en gång tiden som jag upplevde det. Problemet var en sjukdom som smittade av sig även om man gjorde rent och lödde om.
Jag har bara sett det på ett enda kretskort och vi höll på i veckor med att tennsuga, tvätta med TRI samt löda om, efter några dagar var lödstället infekterat igen.
God fortsättning!
 
Hej på er alla som svarat och tack skall ni ha för att ni delar med er av er kunskap.
Det var blandade svar både tekniska och visa.
Jag får se om jag investerar i en ny lödstastion. Jag har för närvarande en Weller Magnastat WCTP 50 watt, och den har fungerat bra. Man kan ju byta spetsar till rätt temperatur och använda dem enbart för blyfritt. Eller hur?
Tack igen grabbar.
Ulf
 
Back
Top