LONG WIRE

AOM de APQ

Du skrev:
När det gäller "zepp-antennens" verkningssätt i övrigt så tjänar matarledningen som en impedanstransformator mellan låg impedans i nederänden, och en hög impedans i den övre.
Ifall ingen antenn skulle vara ansluten blir det ett symmetriskt spänningsmaximum i änden, och vid en helt förlustfri ledning
skulle energin endast kunna lagras i ledningen. När en högimpediv (1/2-vågs) antenn ansluts kommer en ström att flyta från matarledningens ena bransch ut i antennen, systemet förlorar energi genom strålning, och spänningsmaximat är inte längre symmetriskt.

I och med det kommer inte heller strömmarna i matarledningen längre att vara lika stora och motriktade, vilket är villkoret för att ledningen inte ska kunna skapa fjärrfält. Ett stationärtillstånd kommer att uppstå så att den minsta möjliga energilagringen finns i systemet matarledning-antenn.

Hej,
Har du några kommentarer till mitt inlägg # 17 där jag mer eller mindre kopierat en ritning från en "proffs".handbook från tidiga 50-talet?
Villkoren för den Zepp som beskrivs är att det finns spänningsmax där radiatortråden är ansluten till feedern. Om inte kommer även feedern att stråla, mer eller mindre beroende på avvikelsen från "mål"-frekvensen.

Trots detta var Zeppantennen mycket använd på artilleri- och infanteriregementena i Sverige på 50 och 60-talen. Kanske användes den på enbart en frekvens? Då kunde ju längden trimmas så att villkoren med spänningsmax uppfylldes.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Det är nog samma som denna sida (741) ur "Ingenjörshandboken" från 1952.

zepp.JPG

Att göra en matarledning som inte strålar alls till en "zepp" är dessvärre fundamentalt omöjligt.
Skulle man försöka sig på detta krävs det att tre sinsemellan oförenliga villkor är uppfyllda samtidigt:

1) Common-mode impedansen i matningsänden är mycket stor (minst 10 ggr matningsimpedansen hos antennelementet)
2) Lika mycket ström fast med motsatt tecken måste flyta in i den öppna änden av matarledningen som den som flyter ut i antennelementet
3) Strömmarna i kopplingslinkens båda branscher måste också vara exakt lika stora och motriktade.
Försöker man tillämpa dessa villkor samtidigt råkar man i motsägelser.

Enda sättet att uppnå något som liknar detta är att acceptera ett visst mått av obalans (=feederstrålning) och det går att
finna kombinationer av frekvens samt avstämning av antennkopplaren där man minimerar denna obalans.
Men exakt = 0 kan den aldrig bli.

73/
Karl-Arne
SM0AOM


AOM de APQ

Du skrev:
När det gäller "zepp-antennens" verkningssätt i övrigt så tjänar matarledningen som en impedanstransformator mellan låg impedans i nederänden, och en hög impedans i den övre.
Ifall ingen antenn skulle vara ansluten blir det ett symmetriskt spänningsmaximum i änden, och vid en helt förlustfri ledning
skulle energin endast kunna lagras i ledningen. När en högimpediv (1/2-vågs) antenn ansluts kommer en ström att flyta från matarledningens ena bransch ut i antennen, systemet förlorar energi genom strålning, och spänningsmaximat är inte längre symmetriskt.

I och med det kommer inte heller strömmarna i matarledningen längre att vara lika stora och motriktade, vilket är villkoret för att ledningen inte ska kunna skapa fjärrfält. Ett stationärtillstånd kommer att uppstå så att den minsta möjliga energilagringen finns i systemet matarledning-antenn.

Hej,
Har du några kommentarer till mitt inlägg # 17 där jag mer eller mindre kopierat en ritning från en "proffs".handbook från tidiga 50-talet?
Villkoren för den Zepp som beskrivs är att det finns spänningsmax där radiatortråden är ansluten till feedern. Om inte kommer även feedern att stråla, mer eller mindre beroende på avvikelsen från "mål"-frekvensen.

Trots detta var Zeppantennen mycket använd på artelleri- och infanteriregementena i Sverige på 50 och 60-talen. Kanske användes den på enbart en frekvens? Då kunde ju längden trimmas så att villkoren med spänningsmax uppfylldes.

73
Bengt
SM6APQ

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
AOM de APQ

Jo, jag är helt införstådd med att en viss strålningen sker från feedern på en Zepp. Frågan är vad militären hade för alternativ på taken till regementsbyggnaderna. Man hade ju också möjlighet att mata själva radiatortråden på mitten och ansluta den öppna feederstegen här.
Kanske låg radiorummet i ena gaveln på byggnaden vilket gjorde att ändmatningen blev en praktisk lösning. Då ställer man sig frågan varför man placerat radiorummet i ena ändan på byggnaden på alla de regementen jag sett?

73
Bengt
SM6APQ
 
APQ skrev bl.a.
... placerat radiorummet i ena ändan på byggnaden ...
Hejsan Bengt.
Är orsaken kanske så enkel som att där fick signalisterna vara mest ostörda och slapp allt spring i korridoren utanför?
 
Väcker liv i en gammal tråd igen !
Hej !
Det är första gången jag skriver i detta forum. Min fråga i tråden är om stegen (bandkabel 450 Ohm) måste vara vertikalt parallell dvs hänga rakt ner och enligt ritningens mått då vara 10 m över marken ? eller funkar det att vika den som det passar tex ca 2m rakt ner från själva antenntråden och sedan horisontellt in till schacket till en förmodar jag 1:1 balun för anslutning till ATU ?

73 de RSE Dean
 
Last edited:
För funktionen som impedanstransformator spelar det ingen roll om bandkabeln går rakt ner (vinkelrätt mot antennen) eller ej. Men om den inte går vinkelrätt mot antennen kommer den att påverka och skapa obalans i antennen, så då blir en balun med bra common-mode-dämpning extra viktig.
 
Last edited:
Back
Top