Longplates, är det något jag missat då jag var serviceman?

Varför har man alls ett likriktarrör när man ändå har dioder?

Tar man helt sonika bort röret så ökar ju spänningen och rörens arbetspunkter förskjuts,
sen är det ju den estetiska faktorn, den är mer viktig i hifi- än i båtankarsammanhang.

Jag har någon enstaka gång lött in dioder på det viset när jag för första gången skall starta upp ett gammalt härke som stått länge.
 
Sådär gör man om man är rädd för att anoden och katoden skall kortsluta vid en eventuell kollaps,
jag kan se att man gör så särskilt om röret monteras horisontellt.

Transformatorn uppskattar förstås att bli räddad den med om anoderna sluter :)
Som det är ritat utan någon matning av en förbrukare så kommer det att fungera.

Däremot när ett filter med c-ingång ansluts så blir det en halvvågslikriktad kortslutning
vilken också kommer att förstöra transformatorn, ehuru något långsammare.
En betydligt bättre investering är en finsäkring i serie med varje lindning.

Jag ser detta som ett ytterligare inslag av den "snake-oil" av vilken HiFi är så full av.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag ser detta som ett ytterligare inslag av den "snake-oil" av vilken HiFi är så full av.

Nu är det ju knappast tal om någon "ljudförbättrande" åtgärd här så hur du får det till att vara "snake-oil" förstår jag inte,
det handlar om att skydda komponenter vilket förstås finsäkringar skulle göra lika bra eller bättre.
 
Last edited:
Men det här måste ju vara det mest hjärndöda exemplet på hifi-galenskap ändå, alla kategorier: Man har en remdriven skivspelare vartill det medföljer en nätadapter.
Och som "Extra tillbehör" och "En stor ljuförbättring" (För ansenlig extraslant) tillhandahåller man en extra "fin" nätadapter som skall ge "renare ström" till skivspelarmotorn.

Se ex

http://www.taktoton.com/linn-lingo.html

Om det nu skulle bli några "ojämnheter" i spänningen till den typiskt 24-poliga motorn så tror åtminstone jag att gummiremmen och den tunga massiva skivtalriken mer än väl kompenserar för det.

Jag minns att Linn-Fantasterna (Livets Ljud) min anm, proklamerade ut Linns LINN LINGO som jag vill minnas att den hette, en "Finare" nätdel för ca 8.000:- i dåtidens penningvärde på 80-talet. Jag kunde omöjligt höra nån skillnad, hur mycket jag än ville. Nu kostar den 14.000:-

Det hade ju varit liiiite annorlunda om skivspelaren varit direktdriven och haft en superlätt skivtalrik.
 
Last edited:
Annars finns det ju 240V nätkablar till hifi-anläggningen med tungt vatten i för några tusenlappar.
Att resterande hundratals eller tusentals meter kabel från vägguttaget till transformatorstationen inte innehåller tungt vatten spelar väl ingen roll?

// Åke
 
Åsså sitter det dessutom FK-kabel mellan högtalarkontakten och kretskortet inne i även riktigt dyra slutsteg ;)
 
Svalander har mycket "kul". Man kan sitta och botanisera över de olika produktgrupperna och häpna.

Någonstans finns en drift/instinkt att på något sätt försöka ta del av de pengar som dessa produkter inbringar
men varje gång jag närt dessa tankar har samvetet och logiken satt stopp.
 
Nu snackar vi vetenskap:
Furutech deMag - Ljudförbättring - Shoppen - Svalander Audio AB
Magnetiska vinylskivor - jojo!
// Åke

Ja, professorn som tog fram den maskinen borde tilldelas Nobelpriset :p

Men Furutech har dock andra produkter som man bör ta mer på allvar,
Jag lödde ihop en XLR-kabel åt en bekant med Furutechs 500 kronors XLR-kontakter, de har en otrolig kvalitetskänsla och den bästa dragavlastningen jag sett på den kontakttypen men för de flesta av oss är de inte direkt "prisvärda"
 
Jag väcker den här roliga tråden till liv igen, denna gång med ett inlägg med bäring på trådstartens ämne :)

Eftersom jag byggde (ytterligare) en förförstärkare här om dagen och botaniserade bland ett antal rör så kom jag att tänka på denna tråden och vad det var som var så speciellt med "longplates".
Således plockades det fram ett mindre berg med rör och börjades prova ut vilka rörkombinationer som gav lägst mätbar 2:a tonsdistortion.

3:e tonsdistortionen är alltid betydligt lägre i den konstruktion jag valt, typiskt 35-40dB ner, därför lämnas den därhän.
Även dämpningen av 50 och 100Hz kontrollmättes, brum i förstärkaren är ju inget någon vill ha, ju högre undertryckning desto bättre ;).

Röret ger en gain på ca 17dB. bias är satt till ca 5mA (här bidrar de individuella rören med ett blygsamt mått av variation)

Först ut var rör utan "longplate",
Telefunken ECC82, här fick vi en THD på ca 0,223%.
RCA 12AU7, gav ca 0,218%
Brimar 12AU7 ger en rejäl dos på 0,318%

Och då tar vi fram en tuff mil-specad ECC82,
detta rör från General Electric är av typen 5814A (5star) och ger en THD på 0,190%

Då var det dags för en longplate, nyproducerade JJ
ECC802S longplate ger en distortion på häpnadsväckande låga 0,085% vilket är minst hälften av de andra rören, så nog är det skillnad på rör och rör ändå! ;)
 

Attachments

  • TFKecc82_6N1P.png
    TFKecc82_6N1P.png
    100,8 KB · Views: 15
  • JJecc802s_6N1P.png
    JJecc802s_6N1P.png
    98,7 KB · Views: 14
Hur långa ska anoderna vara för att kunna kallas "longplate" ?
Mina E182CC har i mina ögon väldigt långa "plates"
 
Här syns skillnaden på kort och lång plate tydligt.

E182cc är ett fint rör, i jämförelse med ett vanligt ECC82 så är det tagen särskild hänsyn till att byggas lågmikrofoniskt och förstås så väl matchande halvor som möjligt.

Elektriskt är det 'nästan' kompatibelt med ECC82, det är också en helt annan pinout så det går inte att byta rakt av.
 

Attachments

  • shortlongplates.jpg
    shortlongplates.jpg
    28,6 KB · Views: 34
får återkomma när jag hittat både adapter och rör :p
Lägg inte ner en massa jobb för min skull.
Jag tänkte bara att om du ändå hade möjlighet så kunde det vara interessant att veta var E182CC står i jämförelse.
Rör har ju jag som kan skickas med post.
 
Lägg inte ner en massa jobb för min skull.
Jag tänkte bara att om du ändå hade möjlighet så kunde det vara interessant att veta var E182CC står i jämförelse.
Rör har ju jag som kan skickas med post.

Självklart gör jag det, allt för vetenskapen! :D

Jag rotade fram min låda med adaptrar, naturligtvis fanns det ingen adapter "åt rätt håll" så det blev att hitta en plugg och en sockel för att löda lite.
En krympslang över gör det en smula mer behagligt att byta rör i farten.

Jag fann två E182CC, tyvärr ingen 7199 men det är ju samma rörtyp.. och även ett 5687 letades upp, den hör ju till samma gäng, kusinen från landet ;)
Resultaten blev enligt följande, notera dock att biasen blir åt det klena hållet för dessa törstiga rör, i jämförelse med ECC82.
Valvo E182CC 0,120%
Philips E182CC 0,092%
CSF 5687 0,054%
Och för kontroll, en Siemens E82CC 0,181%

När det gäller 5687 så landade tredje övertonen på överraskande -112dB, nere i instrumentets eget brusgolv, inte dåligt för en fransos..
Men tilläggas bör att undertryckningen av 100Hz var katastrofal med bara -64dB jämfört med de flesta rör som uppvisar runt -90dB.
 

Attachments

  • e182ccada.jpg
    e182ccada.jpg
    36 KB · Views: 14
Stort Tack för arbetsinsatsen, intressant resultat!
Nu måste jag inventera rörförrådet. Vet inte om mina E182CC är Philipsrör.
Några 5687 tror jag inte att jag har.
Beror 100Hz genomslaget på glödtrådens placering inne i katoden eller hur anslutningstrådarna ligger i förhållande till övriga anslutningar?
Kan förståss elimineras med dc glöd.
 
e om mina E182CC är Philipsrör.
Några 5687 tror jag inte att jag har.
Beror 100Hz genomslaget på glödtrådens placering inne i katoden eller hur anslutningstrådarna ligger i förhållande till övriga anslutningar?
Kan förståss elimineras med dc glöd.

I det här fallet så använder jag AC-glöd, refererad till ca 1/3 av B+,
De 100 svängningarna kommer från likriktningen av B+, själva nätdelen är dock rätt tyst av sig med zenerreferens och MOSFET som reglerelement så jag misstänker att de 100 kommer via minus istället.

Jag skall "proba" vidare i det här fallet, det är alldeles för intressant för att släppa :D
 
Back
Top