Mättekniska tips

Om man inte vill vända på alla stenar efter en LM703 (som var omodern redan på 70-talet) eller ersättare finns alltid möjligheten att bygga förstärkaren med "lösa transistorer".

Se t.ex. noise-bridge

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
KYH de XYY
Naturligtvis måste vi gå på alla nivåer men är det för svårt så är det nog många som hoppar av innan dom har kommit på.

Ta gärna brusbryggan här också då inte alla har tillgång till ESR.

73
 
KYH de XYY
Ta gärna brusbryggan här också då inte alla har tillgång till ESR.

73
XYY de KYH
Alla som kan läsa här kommer som Karl-Arne skrev även åt ESR-tidningen Resonans. Jag menar att det borde vara intressant läsning för den amatör som läser en tråd om mättekniska tips.

Frågor och svar på en brusbrygga med bäring på vad som senare skrivs i Resonans kan självklart tas här. Har också en känsla av det är många som sitter inne med goda och pedagogiska mättips för hur man enklast nyttjar ett sånt instrument.
 
Jag vill inte vara gnällig, men de gamla T-certarna hade precis samma tekniska prov som A-certarna...

Och nej, som "gammal" T-certare så tycker jag inte att nivån är för hög. Snarare tvärt om, det här borde vara minsta gemensamma nämnaren. Det man inte kan mäta eller räkna på, kan man inte heller förstå...

73 de Kai

(Gammal nog för särskild matematik etc...)

Jag uppskattar de goda intentionerna men... ligger inte nivån lite väl högt för dagens SA- och gamla T-(PR-) amatörer?
Mattematik är idag en "bristvara" i allmänhet så vi kanske skulle börja med bra egentillverkade instrument som man kan använda för lite enklare mätningar?

Man kanske inte har råd att köpa ett dyrt instrument för 3000-6000:- för att mäta enstaka antenner.

Exempelvis en "RX Noise Bridge" som kan användas för att kolla antennsystemets resonans och resistans med hjälp av den egna mottagaren som indikator.
Det var det första mätinstrument jag byggde på 60-70 talet och användes ofta vid antennbygge.

Många av mina gamla SA-elever skulle uppskatta detta.

73
 
Utan avsikt att reta någon, så hade T-certarna samma teoretiska prov som C-certarna.
Det hade ju varit hemskt om dom skulle behöva vara bättre på teorin än både c- och b-certamatörerna för att få sända på 144mhz och högre!

För övrigt så glädjer det mig att det finns de som har förkovrat sig i den svåra konsten matematik men jag TROR att de flesta inte har högre kunskaper än folkskolans grundläggande matte.
Jag har vid ett flertal tillfällen testat blivande SA-amatörer och dom har varit i olika åldrar men mattekunskaperna har överlag varit undermåliga. Naturligtvis så kan man inte begära att dom skall vara några experter på matte då många av dom inte har behövt använda dessa kunskaper sedan dom lämnade skolan för 10 - 50 år sedan.
Många t-certare har aldrig byggt någonting radiorelaterat utan bara använt sina stationer till att prata med kompisarna på väg till jobbet eller liknande och det är ingenting fel i detta, men det påverkar inte mattekunskaperna på något vis.
All heder åt dom som trots avsaknad av behov ändå för nöjes skull har förkovrat sig i matte, för att öka förståelsen i andra ämnen.

Vi får hoppas att någon kommer med en bra beskrivning av en "RX Noise Bridge" och hur man kan använda den till att göra avancerade mätningar på antenner, baluner, traps m.m. till låga kostnader!?

73
 
Här kommer en beskrivning på hur man kan utnyttja sin VNA eller Nätverksanalysator som "Grid/Fet Dip-meter".

attachment.php


Instrumentet ställs in för mätning av Transmission FWD (S21). Ut-porten kopplas samman med In-porten via ett T-stycke där en slinga (loop) ansluts som bilden visar. Därefter kalibreras mätuppställningen utan mätobjekt.

Loopen kan tillverkas antingen som en trådslinga eller som i mitt fall av en bit SemiRigid koax med innerledaren ansluten till skärmen.

attachment.php


Om man ställer in instrumentet för 1 dB/ruta eller t o m 0,1 dB/ruta i vertikalaxeln så kan man hålla avståndet stort till den resonanskrets man vill mäta upp. Ett stort avstånd mellan slinga och mätobjekt ger låg kopplingsgrad och därmed obetydlig påverkan av resonansfrekvensen. Sak samma gäller för alla Dip-metrar. Håll så stort avstånd som möjligt men inte större än att kurvan eller utslaget på instrumentet kan avläsas.

Om man tillverkar en sådan liten slinga och förser den med två parallella tunna koaxialkablar som tejpas ihop så får man en praktisk liten sökspole med god tillgänglighet bland kretsar och komponenter i en apparat som skall undersökas.

/Bengt
 

Attachments

  • m1.jpg
    m1.jpg
    69,6 KB · Views: 692
  • m2.jpg
    m2.jpg
    91,1 KB · Views: 679
Japp, så var det.

Nåja, eftersom man hade gått Tekniskt gymnasium och byggde en hel del elektronik, så var det inga problem. Avsikten var nog snarare att T-certet skulle locka oss lödkolvsfanatiker till amatörradion. Inte att få över radiopratare ;)

73 de Kai




OK! Jag ger mig men nog låter det konstigt att man måste ha samma kunskaper som en A-certare fast utan telegrafi!? :confused:

Hårda bud! :(

73
 
Alldeles utmärkt tråd med mättekniska tips. Angående diskussionen om nivå och kompetenser så tror jag att det viktiga här är att de som kan något diskuterar det i öppna forum. Då kommer ju kunskapen att sprida automatiskt, den som har nytta av den och ett intresse kommer att hitta den och ta det till sig. Det är en av styrkorna med forum som detta!

73 Kent SM7MMJ
 
Jag hittade en bra beskrivning på en noise bridge i ARRL Antenna book 21st edition.
Den skulle använda bla. en vridkondensator på 15-150pf och den jag har ligger mellan 10-480pf frågan är om den går att använda som reaktance dial?
Sen var det några kondingar av typ mica kan man använda ytmonterade NPO istället.
 
Jag hittade en bra beskrivning på en noise bridge i ARRL Antenna book 21st edition.
Den skulle använda bla. en vridkondensator på 15-150pf och den jag har ligger mellan 10-480pf frågan är om den går att använda som reaktance dial?
Sen var det några kondingar av typ mica kan man använda ytmonterade NPO istället.

Ja den kan du använda, om utrymmet medger..

Du kan ju för sakens skull ha en 500pF kondensator i serie med vridisen så halverar du maxkapacitansen ner till 250pF lite grovt räknat :)
 
Ja det kan man ju, jag hade en annan mindre också men den var flervarvig (utväxling) men då blir det problem med skalan. Kan man använda ytmonterade NPO istället for Silver Mica?
 
Kan man använda ytmonterade NPO istället for Silver Mica?

Google gav detta.
Silver Mica properties:
Temperature co-efficient: The temperature co-efficient of silver mica capacitors is much better than most other types of capacitor. The temperature coefficient is positive and is normally in the region 35 to 75 ppm / C, with +50 ppm / C being an average value.

Så här säger en tillverkare om sina ytmonterade keramiska NP0:
"NPO = 0±30PPM/°C over -55°C ~ + 125°C"

Så min slutsats är att de är ungefär likvärdiga för du frågar säkert med temperaturaspekt. Det borde gå utmärkt med ytmonterat NP0.

Sen är nästa fråga i vilka olika temperaturer du tänker mäta?
Kalibreringen av bryggans "reaktansratt" kommer att påverkas.

Hur mycket?

/Lars
 
Jag skulle tro att temperaturen kommer vara mellan 15-25grader.
Det finns väl kondensatorer mer eller mindre lämpade för HF och silver Mica är väl en av dom bättre?
 
Tack för grid-dip-tipset, Bengt!

Re: användningen av "små-VNAer" som LCR-mätare så började jag prova mig fram i måndags. Under experimenterandet uppkom flera frågor angående mätjiggar. Jag återkommer med dessa så snart jag hunnit komponera några lämpliga skisser.
 
Tack för grid-dip-tipset, Bengt!

Re: användningen av "små-VNAer" som LCR-mätare så började jag prova mig fram i måndags. Under experimenterandet uppkom flera frågor angående mätjiggar. Jag återkommer med dessa så snart jag hunnit komponera några lämpliga skisser.

du får lägga ut några bilder på hur det ser ut!

läste på om WVNA och den kan en del bra-att-ha
-SWR & Impedans mätare (visar SWR 1:1.1 skalan och dB samt ohm )
- TDR (mäta koaxlängd och hitta avvikelser i koaxen (spikar, häftklammers och annat konstigt)
- Transmission line (S21, S11)

Är det bara single sweep som stöds i WVNA eller hur gör du när man trimmar samtidigt som man mäter ?
 
Jodå, bilder kommer, men jag vill helst vara någorlunda säker på att det jag visar i resultatväg inte är helt uppåt väggarna.

Re: single sweep så är jag osäker på vad du menar, men det går fint att låta VNWAn svepa kontinuerligt. Med väl valda svepparametrar blir det nära realtid.

Nå, till mina testjiggsfunderingar: jag hoppas att jag inte är fullkomligt ute och cyklar, men det jag funderade på var något i denna stilen. Vidare har jag ritat det hela som striplines---är det att krångla till det i onödan? Är det smartare att använda koax som du gör, Bengt? Tyvärr har jag f.n. ingen tillgång till semi-rigid i lösvikt så jag är begränsad till RG58 eller motsv.

Som sagt är anledningen till mina funderingar att jag med de grovt tillyxade kalibreringsmöjligheter jag hade i måndags fick milt sagt varierande värden på en snabbt ihoplindad spole, precis som Bengt redan antytt. Som experimentalist känns sådant ytterst otillfredställande och det är uppenbart att jag behöver något bättre.
 

Attachments

  • Testjigg.png
    Testjigg.png
    52 KB · Views: 126
I princip är det rätt som du visar men du får bättre ordning på referensplanet om du använder tre exakt lika långa kalibreringsstickor av koaxkabel. SemiRigid-koax är mekaniskt stabil och försedd med SMA-kontakter är de användbara en bra bit upp i GHz-området.

Beslastningen skall vara 50 ohm, tycker det ser ut som du skrivit 100 ohm.

Fördelen med stickorna är att en fjärde sticka (exakt lika lång) kan användas för att ansluta sig till en mätpunkt t ex på ett kretskort där det inte går att löda dit en kontakt.

Annars finns det särskilda kalibrerings-kit med Open Short Load i form av kontakter som skuvas på mätkablarna. Priser från tio tusen och uppåt... De ger bra resultat men kräver då att mätkablarnas kontakter kan skruvas direkt i mätobjektet. Efter kalibreringen så går det inte att lägga till mer kabel och inte ens övergångar vid höga frekvenser får läggas till. Då blir det fel i mätvärdena.

/Bengt
 
Back
Top