MAGNETIC LOOP!

Går det att bygga någon form av riktantenn med flera loopar i "serie" som en Yagi?

Ursäkta min okunskap inom antenntypen.

73 de Kai
 
Men den magnetiska loopen är ju våglängdsmässigt ganska kort. En quad håller väl trådlängderna kring en hel våglängd? Så min fundering var om man kunde bygga en magnetisk loop-Yagi?

73 de Kai


En Quad kanske..

/Lasse
 
Mag.Loop antenner

Ja så var det roliga slut....

Stig/SM7DYZ

Står om Magnetic loop i nya QTC stort repotage.

Stig


DYZ de APQ.
Du får ursäkta mig Stig, men jag fattar inte sammanhanget mellan "det roliga slut" och artikeln i QTContest eller har jag totalt misstolkat dig.
Jag tycker det är mycket intressant att loop-antennen debatteras. Man lär sig alltid något!

73
Bengt SM6APQ
 
Hej igen!
Här har jag tillverkat en stor M-loop,den går på 80,40,30,20 meter
av 16mm koppar rör och en stor vridbar konding vet ej hur stor den är,
diametern på ringen är 1m,jag skruvat fast kondingen för att utföra olika
expriment med olika kondingar.Loopen fungerar fint med skarpa dippar

Stig SM7DYZ
 

Attachments

  • SSL11508.jpg
    SSL11508.jpg
    95,2 KB · Views: 289
  • SSL11510.jpg
    SSL11510.jpg
    92,5 KB · Views: 224
DYZ de APQ.
Din M-loop ser fin ut!
De starka närfältet från loopen, i detta fall ett magnetfält, lär inte vara helt ofarligt för människor. Detta "rykte" startade när vissa herrar försökte visa EH-antennens förträfflighet genom att få ett lysrör att tända i närheten av antennen.
Bäst är nog att göra en preliminär avstämning av M-loopen med en SWR-analyzer och sedan "hålla sig undan" när man matar in 100 Watt.
Jag skulle tveka att vistas i samma rum som en M-loop när den är "aktiv" med 100 W och mera...

Någon annan på forumet som har en åsikt om detta?

P.S. kanske ett starkt magnetfält motverkar Ahlzheimer, hi?

73
Bengt SM6APQ
 
Hmm... Jag får nog testa att bygga en magnetloop. Utrymmet här är mycket begränsat, så alternativen är inte så många. En kompis, SM7TTO (SK), experimenterade framgångsrikt med magnetloopar för 15-20 år sedan. Jag har för mig att han påstod att de var ganska okänsliga för störningar i närområdet.
Kommer jag ihåg rätt?
Det hade i så fall passat mig helt perfekt då jag har väldigt mycket som stör.
 
SM7TJC skrev:
En kompis, SM7TTO (SK), experimenterade framgångsrikt med magnetloopar för 15-20 år sedan. Jag har för mig att han påstod att de var ganska okänsliga för störningar i närområdet.
Kommer jag ihåg rätt?

Mjaa.. jag byggde en loop med antennförstärkare till min KX1:a med avsikt att LETA störningar. Den är nämligen perfekt att pejla störkällor med. Loopen är byggd lite annorlunda än vad som beskrivits ovan då den inte har en liten extern link utan loopen kopplar via en tråd som löper ett varv utanpå loopens lindning om fyra varv.

I lådan med antennförstärkaren sitter vridkondensatorn samt ytterligare kondingar i parallell som mha. en omkopplare gör att jag får antennen resonant från mellanvåg upp till ca 10MHz.
Pejlantenn4.jpg
Jag byggde också en snifferprob för "närstrid". Då kopplar jag om antennförstärkaren från loopen till proben. Med den kan jag lyssna efter ledningsbundna störningar. Den är också användbar då man pejlat störning till en bröt av apparater. Istället för att sätta igång att rycka ur sladdar kan man lyssna på varje apparat eller nätaggregat för sig. Det är fantastiskt att man kan lyssna på lysdioden i en strömbrytare eller lyssna utvändigt på en apparatlåda efter varifrån störningen kommer i lådan.
snifferprob.jpg
Notera att loopen i min konstruktion endast är till för lyssning, den går inte att sända på. Man kan däremot ha en separat antenn för sändning och genom att använda en loop för lyssning är det lätt att "vrida bort" lokala störningar.

/Lasse
 
Last edited:
Det är fantastiskt att man kan lyssna på lysdioden i en strömbrytare

Menar du dom som sitter i förgreningsdon? Det är väl små glimlampor?
Åtminstone var det så tidigare.

/Ingvar
 
Nix, min video har en strömbrytare med en liten röd lampa i. Men visst kan det vara en glimlampa. Hursomhelst är det en märklig upplevelse att lyssna på apparater som kan generera små störningar även om de är avstängda. Och switchade nätagg låter riktigt aggresivt även om det inte strålar särskilt långt, men en granne har något nätaggregat som är riktigt elakt, det hör jag på 50m håll.

/Lasse
 
Verkar kul det här :)
har best en vacum konding från qro parts och letar nu cu rör, funderar på om det räcker med en Minibrännare för att löda ihop 2-3 kortare rör.
Vad tror ni?
 
Den hade jag inte sett fast jag kollat på biltema, hade iof tänkt 6-6.5m för att få en ca2m loop, men man kan ju bygga på den senare.
kör nog på en sådan så länge, tack för tipset!

/Mikael
 
Jag installerade ett vattenburet värmesystem i mitt förra hus. Det blev en oerhörd massa kopparrör av olika dimensioner att löda ihop för två våningar, för att inte tala om alltsammans i pannrummet.

Som värmekälla använde jag ett vanligt gasolbrännarmunstycke och till det ett tenn för mjuklödning av kopparrör, jag tror det innehåller 3% silver för att undvika tennpest, samt lödfett. Sånt finns att hitta hos VVS-handlare.

Ska man skarva rör använder man rörmuffar. Rördelarna skrubbas med en vanlig scotch brite, på med lödfett och sen värma tills lågan blir grönaktig, då är man uppe i rätt temperatur. Då tillför man tennet som sugs in i skarven genom kapillärverkan. Tillräckligt med tenn är det när det inte sugs in mer utan börjar läcka ut undertill på muffen. Gör man så här blir skarven gastät.

Att hårdlöda kopparrör är ingen fördel om man nu inte skarvar för dricksvatten eftersom man måste värma såpass att rören mjuknar och förlorar spänsten vid lödstället.

/Lasse
 
Jo glömde..

Det som ser ut som ett rör på min loopantenn, störjägaren, är inget rör. Det är inte ens av metall. När jag knåpade ihop den så kollade jag i förrådet vad som fanns att använda och fann några kabelskenor av mjukplast från IKEA. De gick lätt att böja och kapa.

Fördelen med dem är att de är slitsade i längsled vilket gör det lätt att lägga i trådvarven. Nackdelen är att antennen inte blir skärmad och därmed känslig för handkapacitans. Det är därför jag har satt alltsammans på ett enbent fotostativ så jag slipper vidröra själva antennen.

Man behöver egentligen inget rör eller kabelränna alls. Det går också att göra ett kors eller stjärna av trä och linda tråden på.

/Lasse
 
Hej igen

Ja nu har vi fått lektion i inköp av koppar rör ,rörsvets mycket bra
men nu återgår vi till magnetic loopar,ni kan skriva om när ni löddat
och tagit ett foto av dem skulle vara kul, själv skall jag inköpa lite koppar rör
i dag ,

I all välmening
Stig
 
Last edited:
Sniffer-loop

ZBB skrev:
Jag byggde också en snifferprob för "närstrid". Då kopplar jag om antennförstärkaren från loopen till proben. Med den kan jag lyssna efter ledningsbundna störningar. Den är också användbar då man pejlat störning till en bröt av apparater. Istället för att sätta igång att rycka ur sladdar kan man lyssna på varje apparat eller nätaggregat för sig. Det är fantastiskt att man kan lyssna på lysdioden i en strömbrytare eller lyssna utvändigt på en apparatlåda efter varifrån störningen kommer i lådan.


de SM6APQ
Här följer beskrivning och bilder på en s k "sniffer-loop" som jag har använt i minst 20 år för att spåra störningar.
Som framgår av schemat består loopen och matningskabeln av ett stycke RG-58. Själva loopen utgörs av två varv som är skärmade (faradayskärm). Meningen är att anordningen bara skall reagera för störningens magnetiska fält. Det innebär att man måste vara alldeles intill störkällan för att få mottagaren att reagera. Man kan då lättare "pinpointa" varje enskild störningskälla. "gapet" mellan de två skärmarna skall vara så litet som möjligt för att inte ta emot elektriska fältet.
Om man så vill kan man installera ett antal ferritringar på koaxen för att förhindra oönskade krypströmmar på skärmen in till mottagaren.
Jag använder min IC-706 och strömförser apparaten med ett 12 volt s k "larmbatteri" för att kunna bära med mig transceivern under störningsjakten.

Iden till loopen har jag fått från en marinradiohandbok skriven av Donald Stoner. Han föreslår en (oskärmad) loop gjord av kopplingstråd och matad med en lampsladd. Hela anordningen monterad på ett kvastskaft. Med denna anordning är det meningen att kunna spåra QRN i en båtmotor och avgöra om störningen kommer från, laddningsreläet, generatorn, etc. Jag har förfinat iden genom att använda koax och en skärmad loop. Jag är övertygad om att många amatörer har tillverkat ungefär samma sak.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • mag.sniffer.jpg
    mag.sniffer.jpg
    91,8 KB · Views: 202
Back
Top