Materialval vid antennbygge

sm5coi

New Member
Är i färd med att renovera en beam där det ingår en del svarvade isolerande detaljer. Några är av glasfiber och sedan finns det tättningar av någon sorts plast som har spruckit sönder av tidens tand.
Vad för plast är lämplig? den ska vara möjlig att svarva och borra i, den ska tåla ute-miljön några år, samt inte störa antennens elektriska egenskaper för mycket.
Vit Delrin är på förslag, den svarta ska undvikas emedan det svarta kan vara från kolpulver.

// Jonny
 
Last edited:
Kikade nyss på Webbbutiken Ironbill där finns det en del olika plaster rundstav etc att välja på.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Jag har handlat en del på Ironbill, men det har tyvärr varit lite struligt. Utebliven leverans och ingen kontakt, fick prylarna tillslut men tyckte inte att det var en smidig affär.

Plast är svårt att svarva i, jag har gjort ett antal försök med nylon, vilket inte fungerade alls. Plasten blir varm och börjar smeta, även om man tar den direkt ur frysen. Fick tipset att använda POM-plast istället, sägs vara enklare att bearbeta maskinellt.
 
Mina kunskaper på detta område är tyvärr ålderstigna, förvärvade för c:a 40 år sedan.
Så mycket minns jag i alla fall, att delrin var en favorit bland konstruktionsplasterna, starkt, formstabilt och bra att bearbeta i.
Vi använde det bl a till utrustning för elektrostatisk sprutmålning, där man laborerar med spänningar på (i vårt fall) upp till 100 kV, så jag förmodar att även de elektriska egenskaperna är goda.
Du kan säkert hitta uppgifter om vad olika plaster är lämpliga till om du surfar runt bland materialleverantörerna.

Avdelningen onödig information:
Vid elektrostatisk sprutmålning laddar man färgen med en elektrod längst fram på sprutpistolen. De spänningar vi använde oss var 60 kV på handsprutan, och 100 kV i automatanläggningarna.
Detta låter kanske vågat, men olika säkerhetsmekanismer håller faran i styr.
Metoden lär ha uppfunnits av en ung amerikan vid namn Harold Ransburg någon gång på 30-talet. Han försörjde sig på att måla kakburkar i pappas fabrik, och råkade gå på ett föredrag om elektrostatiska krafter. Han lade ihop ett och ett, och så var den elektrostatiska sprutmålningen uppfunnen.
 
Delrin går bra att både svarva och fräsa men vill man ha en ännu bättre plast ska man välja PEEK.
 
Back
Top