Max insignal på antenn-ingången

sm5coi

New Member
Sitter med en IC-7300 och funderar på hur mycket insignal antenn-ingången tål, innan den "ryker".
Anledningen är att en extern koax-omkopplare används, ihop med en annan rig. Och när den riggen sänder,
så lär det gå en viss del av effekten över till 7300:an.

SM5COI / Jonny
 
De allra flesta "amatörriggar" har en maximal innivå i häraden +20 dBm eller 100 mW, lite beroende på hur ingångssteget är gjort.

1709033566120.png
FET-ar är tåligare än bipolära transistorer.

Sedan finns de som är skyddade med begränsare, dämpare och snabba reläer framför ingångssteget, och de tål flera watt.

Nu är detta sällan något problem när en koaxomkopplare mellan flera stationer och en antenn används, en sådan av "kvalitetsfabrikat" har isolation mellan utgångarna överskridande 50 dB i kortvågsområdet, och då kommer det c:a 1 mW ut ur de andra kontakterna, vilket inte hotar några ingångssteg. Ett sådant kvalitetsfabrikat är Dow-Key som gör en 6-vägs omkopplare 78-0604

1709034373345.png

1709034322469.png
Den har så hög isolation i HF-området att den kan vara svår att mäta.

Sedan finns det ännu bättre;
1709034520978.png

1709034872227.png
"Bird Coaxwitch", som har en isolation i HF-området så stor att den inte går att mäta med "amatörmedel". När jag försökte för ett 20-tal år sedan
fick jag ge upp vid c:a 80-85 dB vid 30 MHz.

Däremot ska man se upp när flera antenner för samma band som sitter nära varandra används anslutna till olika stationer.
 
Last edited:
De allra flesta "amatörriggar" har en maximal innivå i häraden +20 dBm eller 100 mW, lite beroende på hur ingångssteget är gjort.

View attachment 11703
FET-ar är tåligare än bipolära transistorer.

Sedan finns de som är skyddade med begränsare, dämpare och snabba reläer framför ingångssteget, och de tål flera watt.

Nu är detta sällan något problem när en koaxomkopplare mellan flera stationer och en antenn används, en sådan av "kvalitetsfabrikat" har isolation mellan utgångarna överskridande 50 dB i kortvågsområdet, och då kommer det c:a 1 mW ut ur de andra kontakterna, vilket inte hotar några ingångssteg. Ett sådant kvalitetsfabrikat är Dow-Key som gör en 6-vägs omkopplare 78-0604

Tack för ett uttömmande svar.
Jag gjorde en enkel mätuppställning innan jag skickade frågan. Med en Daiwa SWR-mätare och en kines-spektrumanalysator (Rigol), justerade jag uteffekten till 10 W på Daiwan vilket motsvarar 40 dBm, och anslöt den bort-switchade utgången på koax-omkopplaren till Rigols 50 ohm ingång.
Frekvensen var 28.03 MHz. Avläste i Rigol en topp på -20.7 dBm, vilket innebär en dämpning på ca 60 dB, om jag inte gjort något feltänk. Om jag sänder 1000 W (60 dBm) genom koax-omkopplaren, så torde det läcka ut 1 mW (0 dBm) genom den andra utgången.
Uppenbarligen en betryggande marginal.
Dessa 60 dB dämpning ligger ju i paritet med den tabell du redovisar.
Testade även på 80 m, och där var dämpningen ytterligare 10-15 dB.

SM5COI / Jonny
 
Jag har haft anledning att undersöka hur stor kopplingen i HF-området
blir mellan två koaxkablar i en kabelstam. Med enkelskärmade kablar av "genomsnittskvalitet" så hamnar man grovt räknat runt 60-70 dB, lite beroende på hur bra kontakteringen gjorts.

För att komma upp till 80-90 dB krävs dubbelskärmade kablar och kontakter som monterats mycket noga.

Att mäta så stora dämpningsbelopp noga kräver riktigt bra instrument och anslutningskablar som är "tätare" än det system man mäter på.
Använder själv Rohde&Schwarz ESVP med trackinggeneratorfunktion,
och då går det med en viss tvekan att mäta drygt 100 dB.
 
När jag kopplar sändare till mätinstrument så börjar jag med en 30 dB effekt dämpare och denna är kopplad till en jfw stegdämpare, från den tar jag ut mätsignalen.
Även effektdämparen är nog jfw när jag tänker efter.
Men det var kanske lite ot i denna tråd.
 
Last edited:
Testade även på 80 m, och där var dämpningen ytterligare 10-15 dB.
Om vi bortser från högre ordningens inflytanden så är
isolationen proportionell mot frekvensen, så det ska
vara ungefär 20log(3,5/28) = 18 dB mer på 80 m.
Men då är det så mycket att det blir svårt att mäta.
 
Sitter med en IC-7300 och funderar på hur mycket insignal antenn-ingången tål, innan den "ryker".
Anledningen är att en extern koax-omkopplare används, ihop med en annan rig. Och när den riggen sänder,
så lär det gå en viss del av effekten över till 7300:an.

SM5COI / Jonny
Kör på samma sätt och med 1kW från den andra stationen och inga som helst problem.
Jag stänger av 7300:an när jag kör den andra stationen men om du har den på och smyger upp effekten från den andra stationen så kan du hålla ett öga på S-mätaren och få en uppfattning om hur mycket som smiter över.
 
Back
Top