Mer fynd på nätet, TRADERA Blocket etc.

AGA hade flera generationer "taxiradio" men jag såg sådana mest på avstånd, eftersom Närkemetropolen låg mitt
i "SRA-land" Här var det C-24 som gällde, med ett litet inslag av Storno.

Såg en Autophon MC-komradio användas på något SM5-möte runt 1973/74.
 
Ser på Tradera en National Panasonic DR29- populär mottagare bland DX-are förr, säljaren vill ha 18 000 kronor o_O

personligen skulle jag inte ge mer än ca 1500 riksdaler för en dylik..
 
Världen är full av optimister...
Det finns även "söndermoddade" BC-348 till salu i prislägen mellan 10000 och 35000 kr,
 
Ser på Tradera en National Panasonic DR29- populär mottagare bland DX-are förr, säljaren vill ha 18 000 kronor o_O

personligen skulle jag inte ge mer än ca 1500 riksdaler för en dylik..
Hade en DR-28. Dög för AM men för cw kanade den i frekvens något oerhört. Skulle inte vilja ha den gratis idag.
 
DR-49 är typ samma med blåaktig digitaldisplay. Fet radio men är också den som gav frekvensdriften ett ansikte. Absolut inget o ha ens för en nybörjare med minimala krav.
 
Av visst intresse är att den som nu bjuder ut DR2900 för 18000 kr
köpte den tidigare i augusti för 2500 kr.

Tala om lycksökare som försöker göra snabba pengar på okunniga...
 
Last edited:
Finns den sär skrivande radio fantasten kvar på Tradera som försökte sälja grejer till sanslösa överpriser? Fick han ens sälja något?
Ett objekt ur mängden var ett gammalt analogt enkanals oscilloskop i "ny skick". Det var betydligt mer prisvärt att beställa ett Siglent, Rigol eller liknande modernt skop. I min lilla värld är gamla analoga oscilloskop gratis mot upphämtning.

Vanliga uttryck på Tradera: "Vintage" "Rare" osv. Och klassikern "fungerade sist den användes".
 
Ja söndermodifierade WWII apparater typ BC-348 finns det gott om, eller fanns, idag finns de som rosthögar.
Jag har aldrig förstått hur de tänkte då på 50 och 60 talet..... eller hur kunskapen var blnd de då Morsekunniga A-amatörerna....

National Panasonic DR29 nämndes.
En stor svart radio med många frekvensområden, bl.a kortvåg då. den var analog men med en lite frekvensräknare som hjälpdisplay. Bristfällig utväxling på VFO ratten, så den var inte kul på trafiksätt utan bärvåg.
Vi sålde DR-29 på SRS en tid, (kort tid) avsikten var väl att erbjuda lyssnare en skaplig radio.
På den tiden hade vi många lyssnare som ville höra hemlandet, bla Fransmän, etc.
Men så en dag, ringde en kund och var skitförbannad, han hade köpt en DR-29 och var kraftigt missnöjd, den var inte ett dugg bättre än hans gamla Drake SPR4,. Mest förbannad var han på oss på SRS som sålde sådan skit, ett sådant företag borde väl inte sälja skräp.
Vi var lite överraskade då vi inte kunde tänka oss att någon skulle jämföra den med en SPR-4, för lyssning på radioamatörer... var fick ha det ifrån? hade han inte läst specifikationerna tro....
Nå produkten dog ut efter hand, vi kanske sålde 15 st.......

Nå DR-29 var utmärkt som FM mottagare i alla fall...

Verkar som en del säljare inte kan hålla rea på nollorna i sina priser.

SM4FPD
 
Av visst intresse är att den som nu bjuder ut DR2900 för 18000 kr
köpte den tidigare i augusti för 2500 kr.

Tala om lycksökare som försöker göra pengar på okunniga...

Och vilken underbar objektbeskrivning, bland annat:

"Analog frekvensvisning av trumtyp Nästan exakt"

"Stångantenn nästan rak"

Nästan exakt och nästan rak, det kan man ju ägna en liten stund till att fundera på vad det egentligen betyder... Den kanske tillochmed har varit alldeles ny en gång i tiden? ;)
 
Ja söndermodifierade WWII apparater typ BC-348 finns det gott om, eller fanns, idag finns de som rosthögar.
Jag har aldrig förstått hur de tänkte då på 50 och 60 talet..... eller hur kunskapen var blnd de då Morsekunniga A-amatörerna....
Kunskaperna var överlag goda, men BC-348 och dess släktingar var inte speciellt bra som amatörmottagare i sina originalutföranden. Sedan drevs de med 12 eller 24 V via en omformare.

Många radioamatörer byggde därför om sina mottagare för att förbättra prestanda och anpassa dem till amatörbruk. Några ombyggnader var inte speciellt bra gjorda.

Dock blev resultaten hos dem som visste vad de gjorde goda, båda de "moddade" BC-312 som jag hade dels den efter SM5IQ och den efter SM6ECR var riktigt bra mottagare för sin tid.

Jag blir faktiskt lite stött på att T-certare sätter sig till doms över våra föregångares kunskapsnivåer. Kravet på telegrafikunskaper ledde vanligen till att man även lärde sig andra saker.

Både SM5IQ och SM6ECR var riktigt duktiga.

Den kanske tillochmed har varit alldeles ny en gång i tiden? ;)

Med tanke på att den sannolikt skeppats med båtfrakt från JA kunde
den bäst beskrivas som "nästan ny" vid ankomsten till SM.

Låter som på vissa auktoner på vissa högskolor ;)


Kan inte riktigt påminna mig att "hypra prylar" någonsin bjöds ut som "nästan nya"
eller "nästan raka". Däremot med "tidlös design" (särskilt när en väggklocka utan visare en gång ropades ut...) eller "i skottsäkert utförande".

Inget av utbudet skulle dock "saknas i något hem".
 
Last edited:
Finns den sär skrivande radio fantasten kvar på Tradera som försökte sälja grejer till sanslösa överpriser? Fick han ens sälja något?
"Smurf1970"...

Har inte sett något från honom på mycket länge, men troligen var det väldigt få som köpte hans prylar.

Hade någon form av anknytning till SM5CJP, sedermera SM7CJP, som sålde japanska
radioprylar under 70-talet.
VHF-stationer från KDK bl.a. som var "svårsålda".

1691663746970.png



I min lilla värld är gamla analoga oscilloskop gratis mot upphämtning.
Påminner mig om anekdoten om den som köpt manualen till en Hammarlund SP-600 på en loppis. Sedan böjer sig säljaren fram och pekar under bordet:

"- Det är en radio med också..."
 
Last edited:
Sri, off topic, men min favoritannons på Blocket en gång:

"4 utmärkta vinterdäck säljes, 400 kr. Lämplig bil ingår"
 
Anknyter på något sätt till en klassisk vorden annons för en "råttsoffa" i QTC 1980:

1691667268303.png

Annonsen väckte en påtaglig munterhet runt kaffehörnan på SK6AB...
 
Last edited:
Mercedes hade en period då man av någon outgrundlig anledning ville ha "Alfasudklass" på sina bilar. Tror det var ca 1990-2005 eller så. För den som missat Alfasud så var dess mest framstående förmåga rost. Minns en rolig blocketannons på en sådan MB. Som vanligt hade man radat upp allt som ingick i köpet. Det var centrallås, sönderrostad V framskärm, vinterdäck, rostiga bakdörrar, stereo, rostiga framdörrar, S-däck på al.fälgar, rostig motorhuv osv.

Komikern Kalle Sändare kollade regelbudet Gula tidningen (minns någon den?) och ringde en gång på en annons för en Fotogenkanin. Någon på tidningen hade lite humor och placerade annonsen under "husdjur". :) Finns att höra på Youtube.
 
"Gula TIdningen" var stort på 80/90-talen,
och ansågs också vara ett av de mer pålitliga sätten att hitta
stöldgods.

En granne medan jag bodde i Hägersten som
var kriminalpolis ägnade en del arbetstid åt att gå igenom utbudet.

Jag inser att jag börjar bli gammal, minns fortfarande tydligt när deras
Videotex-tjänst fick kommas åt via 1200/75 bps uppringt modem...
 
Back
Top