Mer fynd på nätet, TRADERA Blocket etc.

För många år sedan när jag stod i kö på bilskroten ville killen före mig köpa en bärarm till en Citroën och den skulle vara fri från rost. Mannen bakom disken tittade upp och talade om att de var rostiga redan vid leverans.
 
Det säljs ofta på TRADERA sk "kavitetsfilter"
Det handlar då om duplexers för VFHF med duplexavstånd 4, 4,6 8 och 10 MHz. Dvs helt oanvändbart för amatörradio.
Samma föremål på UHF, ofta gamla NMT duplexers med 10 MHz duplexavstånd. Dvs även de helt oanvändbara för amatörradio.
Det är inte att "bara trimma om", metallåtervinning gäller.

SM4FPD
 
Det säljs ofta på TRADERA sk "kavitetsfilter"
Det handlar då om duplexers för VFHF med duplexavstånd 4, 4,6 8 och 10 MHz. Dvs helt oanvändbart för amatörradio.
Samma föremål på UHF, ofta gamla NMT duplexers med 10 MHz duplexavstånd. Dvs även de helt oanvändbara för amatörradio.
Det är inte att "bara trimma om", metallåtervinning gäller.

SM4FPD
Gjorde lite enkla tester på Wacom-WP-678-R2-440-512. Borrade loss rörnitar på locket för N-kontakterna. Gängade hålen efter nitarna med M5, och ersatte med spårskruv. Monterade Philips-trimkondensatorer parallellt med befintliga trimkondensatorer, för sänkningen till repeaterfrekvenser. Trimmade med Stabilock 4017.
 

Attachments

  • IMG_6345.JPG
    IMG_6345.JPG
    418,5 KB · Views: 23
  • IMG_6347.JPG
    IMG_6347.JPG
    382,7 KB · Views: 20
  • IMG_6375.JPG
    IMG_6375.JPG
    797,6 KB · Views: 22
  • IMG_6378.JPG
    IMG_6378.JPG
    1,3 MB · Views: 23
  • Tabell-Test-av-notchdjup-433050och434650-Wacom-WP-678-R2-440-51.jpg
    Tabell-Test-av-notchdjup-433050och434650-Wacom-WP-678-R2-440-51.jpg
    400 KB · Views: 24
  • Test-av-bandbredd-passband-och-notchdjup-433050och434650-Wacom-.jpg
    Test-av-bandbredd-passband-och-notchdjup-433050och434650-Wacom-.jpg
    383,1 KB · Views: 22
  • Test-av-notchdjup-433050och434650-Wacom-WP-678-R2-440-512-141020.jpg
    Test-av-notchdjup-433050och434650-Wacom-WP-678-R2-440-512-141020.jpg
    451 KB · Views: 23
Det är lite frågan om hur isolation man behöver mellan sändare och mottagare på 432 MHz FM. 70 dB känns spontant lite klent, eftersom det ger en insignal till mottagaren av - 30 dBm från en 10 W sändare, och brussidband från en genomsnittlig sändare på runt - 110 dBm i en FM-bandbredd. Detta sätter ner kånsligheten med c:a 10 dB vid sändning.

En bra mottagare klarar detta, men sedan uppstår frågan om sändarbruset.

Har inte hållit på med 432 MHz och närliggande frekvensband på väldigt länge, men erinrar mig att när repeatrarna för rökdykarradion i SL tunnelbanan designades 1991/92 så siktade vi på 90 dB mellan RX och TX vid ett duplexavstånd av 4 MHz. Detta räckte för de Motorola basstationer som vi byggde med.

Att försöka trimma om de platta Celwave och Procom 450 MHz duplexfiltren för NMT och liknande system till 2 MHz repeaterduplexavstånd på 432 MHz är nog ganska utsiktslöst.
 
Konkursauktion: Novametric I Sisjön, strax söder om Göteborg. (Se netauktion.se med avslut den 6:e september.) En chans för den som vill komplettera hemmalabbet med lagerhyllor, arbetsbänkar, komponenter och annat i stora mängder.
 
"Ett fynd": https://www.tradera.com/item/302069/606539004/gron-mikrofonkapsel
En "grön" mikrofonkapsel som är svart.
Auktionen har varit uppe en lång tid, och många ggr så man kan ju inget annat är reagera, vad är detta?
Har han färgfel på sin kamera?
Nå att försöka sälja en mikrofon utan några som helst specifikationer till ett pris som verkar väl högt är inte lätt.
Jag har ett minne av att jag haft en sådan, omkring 60 mm stor, och kolkorn, dvs den lär knappast passa till någon radio.
Det är ju ett ögonblicks jobb att ta några mått, och att med Ohm-meter kolla resistansen, varierar den om man skakar på miken är de kolkorn. Man kan ibland höra kolkornen prassla om man skakar den nära örat.
Resistansen på en mik är väldigt nära dess impedans.
Jag har även sett någon form av mikrofoner som var dynamiska men avsedda att skrika i genom tratt, och kunde då ge en spänning som direkt utan förstärkare drev hörtelefoner. Avsikten var kommunikation under stort buller....
Vi får önska säljaren lycka till som tröst.
Men elektronikåtervinningen är ett enklare alterntiv att bli av med den.

Vad är det för fel på en elektretkapsel för 15 kr?

SM4FPD
 
"Ett fynd": https://www.tradera.com/item/302069/606539004/gron-mikrofonkapsel
En "grön" mikrofonkapsel som är svart.
Auktionen har varit uppe en lång tid, och många ggr så man kan ju inget annat är reagera, vad är detta?
Har han färgfel på sin kamera?
Nå att försöka sälja en mikrofon utan några som helst specifikationer till ett pris som verkar väl högt är inte lätt.
Jag har ett minne av att jag haft en sådan, omkring 60 mm stor, och kolkorn, dvs den lär knappast passa till någon radio.
Det är ju ett ögonblicks jobb att ta några mått, och att med Ohm-meter kolla resistansen, varierar den om man skakar på miken är de kolkorn. Man kan ibland höra kolkornen prassla om man skakar den nära örat.
Resistansen på en mik är väldigt nära dess impedans.
Jag har även sett någon form av mikrofoner som var dynamiska men avsedda att skrika i genom tratt, och kunde då ge en spänning som direkt utan förstärkare drev hörtelefoner. Avsikten var kommunikation under stort buller....
Vi får önska säljaren lycka till som tröst.
Men elektronikåtervinningen är ett enklare alterntiv att bli av med den.

Vad är det för fel på en elektretkapsel för 15 kr?

SM4FPD
Tror annonsören skrivit grön eftersom det är en militär kapsel med F-nummer.
 
Vore det så skulle han väl skriva militär mikrofon????
Men finns det militära mikrofoner överhuvudtaget?

SM4FPD
 
Ordet ’grön’ i en rubrik verkar sälja som tusan av ngn anledning. Tråkigare radio än en militär sådan finns ju knappt. Skulle vara lastbilsradio då..
Man kallar allt möjligt ’grön’, ficklampor, antenner, bensindunkar etc
 
Tråkigare radio än en militär sådan finns ju knappt.

Usch, inget att ha :p tungt och oftast i metall och bara funkar och går i åratal. Inbyggda nätdelar har de ibland också om det behövs. Inget roligt alls!

Nää, köp nåt nytt i svart plast med USB-anslutning och massor av knappar istället (så blir det mer "grönt" över till oss andra...) ;)
 
I dagsläget säljer allt som har "grönt" i sin beskrivning. Och då menar jag inte bara militären.
 
Jag har också lärt mig med åren:

" militär kvalitet "

----> billigast möjliga som uppfyller kraven ...
 
Jag har också lärt mig med åren:

" militär kvalitet "

----> billigast möjliga som uppfyller kraven ...

Ja precis, som alltid, med allting... :) och om rätt krav ställs och grejerna "bara" får kosta kanske nån miljon per enhet, (istället för några tusenlappar) så blir konstruktion/materialval/tillverkning och såklart också slutresultat därefter...;)
 
Ja precis, men det känns som att i fallet soldater så får det knappt kosta gratis ;)

Det jag tänker är alla de här "taktiska" prylarna som säljs ;)


Ja precis, som alltid, med allting... :) och om rätt krav ställs och grejerna "bara" får kosta kanske nån miljon per enhet, (istället för några tusenlappar) så blir konstruktion/materialval/tillverkning och såklart också slutresultat därefter...;)
 
Ja precis, men det känns som att i fallet soldater så får det knappt kosta gratis ;)

Det jag tänker är alla de här "taktiska" prylarna som säljs ;)

Oftast är en produkts verkliga egenskaper och användningsområden omvänt proportionella mot mängden "Professional", "Tactical", "High-End", "Heavy Duty" och liknande begrepp som produkten marknadsförs med... ;)
 
Eller Hobbex "populär bland fackmän" ;)

Nåväl!
Tradera. Åter till topic, återkommer när jag hittar nått roligt :)
 
En annan favorit från 60-talets Hobbyförlaget och Hobbex-kataloger:
"tekniskt utseende..." :)
Ännu en favorit från Hobbyförlaget, tidigt 60-tal:
"Tjusig frontpanel med ett flertal intressanta rattar och knappar"
 
Klart att utseendet på en pryl betyder mycket. Tekniskt utseende exvis.
ett vekligt fynd för den som vill ha lite udda design är den här mikrofonen: https://www.tradera.com/item/292217/606407455/mikrofon-och-horlurar-us-army
Ser verkligen underlig ut. Borde imponera vid en radiostation.
Själv hade jag en sån en gång, men mikrofonen var kass, så jag gjorde en skiva med en liten elektret i mitten, så blev den brukbar.
Prylen här väl till WWII surplustiden. Men vad fanns i skallen på han som utvecklade denna mikrofon? Hur tänkte han?

Tydligen finns intresse då den redan har bud.

Dagens design ger jag inte mycket för. Man ser knappast vad en produkt är till för. Överdesignat kanske är rätt ord.
Ta Kina radio exvis, "med inbyggd ficklampa", omöjlig att få ner i fickan.... omöjligt att begripa sig på handhavandet....

SM4FPD
 
Back
Top