Mer fynd på nätet, TRADERA Blocket etc.

Fanns liknande problem med vissa kontor på universitetet i Linköping. Doktoranderna klagade under lång tid på diverse luddiga hälsobesvär och problem med brum i telefoni och mätutrustning. Men det var först när det blev mer vanligt med datorer som dessa rum utrymdes -pga transformator/ställverk i källarrummet någon meter rakt under…
 
Fanns liknande problem med vissa kontor på universitetet i Linköping. Doktoranderna klagade under lång tid på diverse luddiga hälsobesvär och problem med brum i telefoni och mätutrustning. Men det var först när det blev mer vanligt med datorer som dessa rum utrymdes -pga transformator/ställverk i källarrummet någon meter rakt under…
Bilden på våra stora CRT skärmar till Sun och liknande hoppade så att det var svårt att läsa texten.

Hörde dock aldrig om någon som anförde hälsobesvär men när man började mäta växelfält och magnetfält från Företagshälsovårdens sida så var dom klart över dom gränsvärden som fanns.

I Älvsjö på Ellemtel hade vi dock en "tomte" som i många år hade elallergiska besvär.
 
Last edited:
Fanns liknande problem med vissa kontor på universitetet i Linköping. Doktoranderna klagade under lång tid på diverse luddiga hälsobesvär och problem med brum i telefoni och mätutrustning. Men det var först när det blev mer vanligt med datorer som dessa rum utrymdes -pga transformator/ställverk i källarrummet någon meter rakt under…
Ingång B29 ?
 
Bilden på våra stora CRT skärmar till Sun och liknande hoppade så att det var svårt att läsa texten.
Sådana problem fanns på en f.d. arbetsplats. Det löste man genom att bygga om elsystemet från fyrledar- till femledarsystem. Med strömprob gick det att mäta upp väldiga strömmar på rör i VVS-systemet. Kallas för "vagabonderande ström" när elektriciteten är ute och far på ställen där den inte hör hemma. Problemet är att det blir potentialskillnad mellan skyddsjord i olika punkter i en elinstallation med fyrledarsystem, i synnerhet en större på t ex kontorslokaler, industrier, sjukhus mm. Traditionellt har man distribuerat ut elförsörjningen till de olika elcentralerna med tre faser och PEN-ledare. Eftersom belastningen kan variera så blir det också ett varierande spänningsfall på PEN-ledaren. Drar man ut PE (skyddsjord) och N (nolla) separat slipper man sådana bekymmer eftersom PE normalt inte är spänningssatt.
 
Sådana problem fanns på en f.d. arbetsplats. Det löste man genom att bygga om elsystemet från fyrledar- till femledarsystem. Med strömprob gick det att mäta upp väldiga strömmar på rör i VVS-systemet. Kallas för "vagabonderande ström" när elektriciteten är ute och far på ställen där den inte hör hemma. Problemet är att det blir potentialskillnad mellan skyddsjord i olika punkter i en elinstallation med fyrledarsystem, i synnerhet en större på t ex kontorslokaler, industrier, sjukhus mm. Traditionellt har man distribuerat ut elförsörjningen till de olika elcentralerna med tre faser och PEN-ledare. Eftersom belastningen kan variera så blir det också ett varierande spänningsfall på PEN-ledaren. Drar man ut PE (skyddsjord) och N (nolla) separat slipper man sådana bekymmer eftersom PE normalt inte är spänningssatt.
Vi hade nog alla varianter av elsystem där inklusive 2x 110V & 2x 55V.

Man upptäckte också att jordströmmen från Canalis skenorna i datahallarna började bli väl stor, det blir så när man stoppar in tusentals rackservrar med EMC filter i varje server.
 
Ett problem med switchade nätdelar är ju ett belastningen per fas inte alltid är "sinusformad" vilket medför att de olika faserna inte helt balanserar ut varandra. Resultatet blir då att det blir en "restström" i nollan vilket krånglar till det hela ytterligare. Någon som vet om man numera har gått över till 5-ledarsystem när det gäller nyinstallation i större sammanhang?
 
Man kan köpa en ny vibroplex för 200-300 dollar.

Men det är väl mera charm med en gammal.
Är inte 100 på vilken modell det är är i tradera.
 
Vibrophlex impar inte mig när man hör dem på radio.
Låter apa, finns inget värde i en sån, (tycker jag)

Nå ett fynd på TRADERA https://www.tradera.com/item/302069/609592489/trasig-icom-ic-202 en IC-202 där batterifacket ruttnat upp.
Inte kul det kan bli fula skador även på kretskort då läckande batterier kan sprida sin gegga vida omkring.

Så se även denna sak som en varning och ta en dag för att kolla batterierna i alla grejer som finns hemma.
Ficklampor, fjärrkontroller, klockor radioapparater, väderstationer, luppar med lyse, pannlampor, det finns AA och AAA celler i stora mängder om man börjar leta.
Många saker får man slänga.
Tänk på att AA och AAA celler är datumstämplade, och kolla datum innan nyköp.
Såg paket med 10 st AA på ÖB, till bra pris, på förpackningen stod det att man skulle läsa på cellerna för utgångsdatum.
Detta gick inte att se genom förpackningen,,,, återstår att undvika köp eller be personalen om hjälp..... det sista lär inte funka....

IC-202 kan man då kasta ut batterihållaren ur, som ett första steg, sen köra på yttre 12 V, se bara upp för polariteten på DC jacken.
En ny mellanbotten, dvs plåten under batterihållaren fick jag skrota i en 215 jag renoverade en gång, ersattes med en ny av glasfiberlaminat.
Som batterihållare går det att få tag på en för 10 st AA celler, den ryms väl, och dagens AA NimHy cellar har avsevärt hägre kapacitet än D cellerna som var original.

Har batterisyran förstört korten blir det förstås en reservdelspryl....

SM4FPD
 
Klockradio, https://www.tradera.com/item/302069/611429760/radio-alarm-clocka
Vist är den lite imponerade i utseendet, åtminstone för oss som byggt själv genom tiderna.
Vi brukar prata om träradio, plåtradio, och plastradio. Väl kända kriterier.
Men klockradio, och ännu värre om klockan kallas CLOCK.
Lägg märke till den feta strömbrytaren, bör räcka till 9 V batteriet, eller om det är 4 st AA.... som driver den.
Skalan är dock snygg.

Man kan fråga sig vem man anser vara köparen?
En v den kanske var han som säljer den nu.

Klockradio står för den sämsta av sämsta radiomottagare, i detta fall en som knappast klarar att ta emot ens den lokala Fm sändaren.
Ja många har väl ägt en sån där med blå siffror som väcker en på morgonen, med musik är tanken men med FM mottagarens brister blir det väl oftast summern.

På SRS brukade vi kalla de sämsta radioapparaterna för just klockradio, det kunde vara billigast möjliga skanners, allbandsmottagare, heltäckningen i vissa amatörradiostationer, Kina produkter etc.

Så lägg till klockradio till vokabulären om radioapparater, dvs träradio, plåtradio, plastradio, klockradio.....

SM4FPD
 
Det gjordes lite olika saker med det märket, S.O.S.L., Spirit Of Saint Louis. Telefoner, bland annat (för vanliga telenätet, om ni minns...). Jag hade en "knapptelefon" av det märket och den hade samma stil på strömbrytare och reglage. Onödigt, javisst, men jag gillar stilen lite. Dessutom funkade just telefonen utmärkt, med högtalarfunktion och rätt bra ljud.
 
Ja jag minns telefonerna,
Lägg märke till plåten med de små sliprosorna.
Jag minns att min far byggde något "elektroniskt" när jag var i 6 års åldern, och gjorde en panel med det utseendet.
Det var ett sätt att göra aluminiumplåtar lite "trevligare"
Troligen var det ett projekt från den amerikanska tidningen Popular Mechanic.
Det gjordes som jag har hört, med en stålullstuss på en pinne så körde man borrmaskin sen.
Men är inte säker, då han bara hade en vevhandborrmaskin...... men det kanske gick?

Bisarr stil är kanske ett bra ord, ful men försök att se teknisk ut kanske.
Lär se konstig ut i mångas ögon.

SM4FPD
 
Ja jag minns telefonerna,
Lägg märke till plåten med de små sliprosorna.
Jag minns att min far byggde något "elektroniskt" när jag var i 6 års åldern, och gjorde en panel med det utseendet.
Det var ett sätt att göra aluminiumplåtar lite "trevligare"
Troligen var det ett projekt från den amerikanska tidningen Popular Mechanic.
Det gjordes som jag har hört, med en stålullstuss på en pinne så körde man borrmaskin sen.
Men är inte säker, då han bara hade en vevhandborrmaskin...... men det kanske gick?

Bisarr stil är kanske ett bra ord, ful men försök att se teknisk ut kanske.
Lär se konstig ut i mångas ögon.

SM4FPD
Har hört det kallas för "rosettslipning" ("Engine Turning" på engelska, det finns lite olika varianter) och är ett trevligt sätt att ge plåt en vackert klassisk mönstrad yta.

Går att göra själv i tillexempel pelarborrmaskin, jag har ett egentillverkat cylindriskt dorn i lite hårdare polyuretangummi, som funkar bra att sätta självhäftande slippapper på. Det ska även gå att göra med roterande spetsig stålborste. Detta var vanligare förr, då saker gjordes i vettigare material och hantverkarna var både duktigare och mer intresserade av att göra fina saker. (Arbetstiden var billigare också...)

Se gärna Wikipedia, där finns den riktiga "Spirit of St. Louis" med som exempel :)

Wikipedia - Engine Turning
 
Att göra sådana mönster på en plåt kallas för "rosenslipning", "rosettslipning" eller "mönsterslipning".

Min slöjdlärare i 9:an visade mig detta, och han använde en möbeltass med 25 - 30 mm diameter som sattes i en pelarborrmaskin med ventilslippasta gjorde slipmönstret. Det som var riktigt pilligt var att få sliprosorna lika stora och med samma lyster, och det gällde att trycka försiktigt.

När man ville ha ett sådant mönster på en stor plåt så gällde det att få det jämnt, och hade pelarborrmaskinen X-Y bord använde man detta.
Fanns det inte, så fick man improvisera gejdrar som man sköt plåten utefter och som hade markeringar för rätt c-c avstånd.

Har bara sett sådant mönster på en enda amatörradioapparat i verkligheten, en VFO som SM4UK hade byggt i mitten av 30-talet.

Skalan på "klockradion" verkar vara inspirerad av Siemens 30-tals instrument och av R-1155 från början av 40-talet.

1697475442236.png

Ganska snyggt. men det är lite trist med "efterapningar",
där man vill få historielösa konsumenter att falla för ett "tekniskt utseende".
 
Last edited:
Detalj ur eget bygge (rör-förförstärkare till grammofon):

IMG_2520.jpeg

3mm rostfri stålplåt i botten (rosettslipad :)) tillsammans med 1mm kopparplåt för lite värmefördelning/avledning från likriktarbryggorna. Blir nog färdigbyggt vilket årtionde som helst ;) sen kan jag lyssna på grammofonskivor nästan lika bra som Lektor Munthe!
 
Back
Top