Mer fynd på nätet, TRADERA Blocket etc.

Hej!

Den rackarns Karl-Arne hann före mig angående ventilslippastan. eller kiselkarbidpasta.
Nåväl, av erfarenhet, verktyget måste göras rent och få ny pasta allteftersom den gamla blir "sliten och finkornigare".
Detta om man vill ha samma utförande på rosorna.
Rätt utfört är det vansinnigt vackert, tänker mig instrumentpanelen på en STOR gammal Bentley med en rak sexa under huven, rödmarkering från 2700 RPM...
 
Där fick du till en bra formulering KA :
Ganska snyggt. men det är lite trist med "efterapningar",
där man vill få historielösa konsumenter att falla för ett "tekniskt utseende".


Vi ser liknande ideer när det gäller andra saker än radio, exvis flyg, med gammaldags utförda flygintrument som akfat, temperaturmätare, brometer etc. Inom det marina ännu mer, (värre)
Krafs är ett bra ord oxo. Eller onödigt bruk av naturresurser.

För övrigt var det väldigt kul att läsa era kunskaper och ideer om rosettslipning, jättekul med all kunskap man får här.
Och visst när man tänker efter, visst fanns det i gamla veteansbilar oxo.

Idag gäller kanske mer durkplåtsutseende, dvs kraftig Al plåt med durkplåtsmönster, (varför kunde inte rättstavningen det ordet??).. Finns att köpa som självhäftande plast idag, blank och fint i alla fall.

de
SM4FPD
 
Där fick du till en bra formulering KA :
Har sedan ganska länge strävat efter "bra formuleringar" eftersom de utgör ett påtagligt inslag till min försörjning.

Att kunna uttrycka sig med formuleringar vägda på guldvåg är ganska viktigt när man vill bli tagen på allvar, vilket även sammanfattades i en träffande sentens uttalad av en av mina chefer på Televerket;
"Tankens skärpa sitter i pennans spets".
 
Ibland kan det bli lite roligt. Minns följande text på ett tvättmedelspaket:
"Ny, drygare formulering"

Gissar att någon översatt ord för ord från engelska och sedan blev det som
det blev. Annars är det ganska vanligt att se förpackningar där det står om
"ny formula" och liknande. Tur att man inte är språklärare.
 
Denna sak, är väl vad man kalla retro, dvs något som skall likna något gammalt, men ordet används idag som en finare synonym till gammalt skräp.....
Ja inte utan att man lider med DFF...... när man ser på nyheterna och politikers uttalanden.
Det verkar vara mode i att använda nyfunna ord.
Oavsett om man inser betydelsen..

Men nu var det ju tekniken vi pratar om...
Idag använder vi ju andoiserad aluminiumplåt och då blir det nog inte så bra att göra rosettlipning.
Dagens byggen med IC, CPU:er, transistorer etc lämpar sig givetvis inte heller till rosettslipning. Eller tvärs om man sätter inte in tranitorer i ett hölje med rosettslipning.....

SM4FPD
 
Tur att man inte är språklärare.
Hörde en radiointervju för länge sedan med en ganska hårt
prövad människa; huvudläraren i svenska på "Batongakademin".

Har på känn att hennes situation förekommer inom allt fler områden numera.
 
Minns dessa mottagare från när jag började i Televerket Radio,
det stod 3 st i rad efter ena kortväggen i gamla mottagarsalen på Enköping Radio i entreplanet.

Det sitter också en F1-demodulator i racken av prima Telegrafverksmodell.

Sådana fanns lite här och var i den fasta radioverksamheten, men har inte använts för långvågsviorna. Går dock inte att se om det är diversitetsvarianten eller inte.

"Bör ej saknas i något hem..."
 
Hej!

Den mottagaren är ju fullkomligt Über cool!
Men, nej, jag kommer inte att bjuda på den.
 
Hej!

Den mottagaren är ju fullkomligt Über cool!
Men, nej, jag kommer inte att bjuda på den.

Så brukar jag också försöka tänka :) men rätt vad det är så befinner man sig återigen på road-trip med släpkärran bakefter... ;)
 
Så brukar jag också försöka tänka :) men rätt vad det är så befinner man sig återigen på road-trip med släpkärran bakefter... ;)
Plötsligt händer det! Råkade på auktion vinna (?) en till bubbelsextant häromveckan, så kan det gå... Plötsligt bara.
 
Hur mycket betingar en bubbelsextant nuförtiden? :)
Alla jag tittat på är gamla WWII-klenoder. Ligger på nån tusing men finns också betydligt dyrare – om det beror på att hårdvaran är bra eller att säljaren är överdrivet optimistisk vet jag inte. Men en pryl med över 80 år på nacken måste man alltid räkna med att mecka med själv.
 
Ok, velat ha en sextant länge och lära mig använda den ...
Tradera eller annat ställe?

Alla jag tittat på är gamla WWII-klenoder. Ligger på nån tusing men finns också betydligt dyrare – om det beror på att hårdvaran är bra eller att säljaren är överdrivet optimistisk vet jag inte. Men en pryl med över 80 år på nacken måste man alltid räkna med att mecka med själv.
 
Ok, velat ha en sextant länge och lära mig använda den ...
Tradera eller annat ställe?

 
Back
Top