Mera Deltaloop och dess matning

... Göstha, jag förstår inte riktigt din fråga, men försöker: Man drar matarledningen in till radion ... och i vilken riktning det blir beror ju på hur antennen sitter i förhållande till huset där man har radion. :)...
Det är just det som är den springande punkten! Ska man exempelvis börja med att dra den horisontellt, vinkelrätt mot antennens plan, och då hur långt innan man kan böja av mot huset? Och om man matar i toppen, kan man låta matarledningen till att börja med hänga rakt nedåt, i centrum av antennen? Jag kan inte föreställa mig att förläggningen har försumbar betydelse.

Jag tror frågan är av allmänt intresse.

/ Göstha
 
Med bild och allt :)

Ny HF-antenn upprättad. « SM0RCL:s blogg

Högsta punkten är på ca 20m höjd.

Jag kör alla band 160-10m på delta-loopen. Dock inte 10m så ofta, eftersom jag har 4 ele Yagi för 10m.

Upplever antennen som en short-skip på 80m. På 40m är resultaten ojämna. Går bäst på 20-12m. Kör dock inte så mycket HF under 10m, så mitt testande är sannolikt inte helt vetenskapligt just nu.

Planerar dock att skaffa mig en horisontell loop i framtiden, så vi får se om denna blir kvar då. Eller kanske till och med en UltraBeam.

Nåja, det är helt klart en antenn som går att använda. Upplever den som bättre än en Carolina Windom som jag hade förut (80-10m).

Helt klart är att jag har inte experimenterat klart med trådantenner :D

73 de Kai


En tumregel som kan vara bra att ha i åtanke är att antenner som har matningspunkten lägre än ca 3/8 våglängd över marken funkar bäst med vertikal polarisation om man siktar på DX. Gäller det en helvågsloop kan man tänka att summan av de två strömmaxima bör upp över 3/8 våglängd över marken om man ska välja horisontell polarisation. Annars välj vertikal polarisation!

RCL skrev: "Kör en delta-loop modell B och den funkar ganska ok. Inte kanon, men ok." Jaha, men för vilket band och på vilken höjd? ;-)

Sture
 
DXU skrev: "börja med att dra den horisontellt, vinkelrätt mot antennens plan". Ja, så skulle jag göra. Det har nog betydelse, men exakt på vilket sätt vet inte jag heller. Jag har gjort på lite olika sätt och det brukar fungera bra. Man kan ju, om det är till någon hjälp, tänka sig att en helvågsloop som två dipoler, matade parallellt och i fas, med en kvarts våglängds stackningsavtånd (fyrkantig loop). Loopen är lågohmig i matningspunkten och likadant på motsatt sida.

Det har ingen större betydelse om man matar på höger eller vänster sida om man väljer vertikal polarisation, enligt figur G (näst längst till höger). Likaså har det ingen större betydelse om man matar en loop i toppen eller botten om man väljer att ha horisontell polarisation.

SM0RCL, är det en ca 80 meter lång tråd i loopen?

SM5DXV Sture
 
Last edited:
Det är just det som är den springande punkten! Ska man exempelvis börja med att dra den horisontellt, vinkelrätt mot antennens plan, och då hur långt innan man kan böja av mot huset? Och om man matar i toppen, kan man låta matarledningen till att börja med hänga rakt nedåt, i centrum av antennen? Jag kan inte föreställa mig att förläggningen har försumbar betydelse.

Jag tror frågan är av allmänt intresse.

/ Göstha

Det har betydelse. Om den är försumbar eller inte, beror kanske vilken parameter vi fokuserar på. Då antennen matas för vertikal polarisation, är det att föredra att förlägga matarledningen horisontellt, åtminstone första delen, för att minimera kopplingen till densamma, för att i sin tur minimera mantelströmmar och common-mode fält. Inte minst ur RFI-hänseende. I det egna shacket, liksom hos grannarnas krypin.

Sedan förrycks även antennens strålningsdiagram när matarledningen tillåts vara en del av antennen. Hur mycket är svårt att säga, men där lutar jag kanske mer åt att det i praktiken, och med en deltaloop för 80 m, är försumbart...

73/Lasse
 
När det gäller formen på en delta loop ... minns jag fel när jag tror att en loop med längre bas (sidan nedåt) och lite kortare snedsidor uppåt, har aningen högre gain?
 
Tråden är nog ca 80m, kan stämma.

Tog bara det som fanns i junkboxen, utan att reflektera så mycket. Ursprungligen ca 100m på rullen, men jag har snott lite tidigare, så 80m låter inte helt orimligt.

Har inte haft ambitionen att fixa mer med antennen, eftersom det blir sannolikt en horisontell loop nästa vår.

73 de Kai


DXU skrev: "börja med att dra den horisontellt, vinkelrätt mot antennens plan". Ja, så skulle jag göra. Det har nog betydelse, men exakt på vilket sätt vet inte jag heller. Jag har gjort på lite olika sätt och det brukar fungera bra. Man kan ju, om det är till någon hjälp, tänka sig att en helvågsloop som två dipoler, matade parallellt och i fas, med en kvarts våglängds stackningsavtånd (fyrkantig loop). Loopen är lågohmig i matningspunkten och likadant på motsatt sida.

Det har ingen större betydelse om man matar på höger eller vänster sida om man väljer vertikal polarisation, enligt figur G (näst längst till höger). Likaså har det ingen större betydelse om man matar en loop i toppen eller botten om man väljer att ha horisontell polarisation.

SM0RCL, är det en ca 80 meter lång tråd i loopen?

SM5DXV Sture
 
Intressant tråd det här! Kastar in en fråga till er som provat eller har simluerat loopar. Hur påverkas strålningsdiagrammet om fästpunkterna på en horisontell loop sitter olika högt?
Jag tänker en deltaloop med hög matningspunkt i ett hörn, och de andra två hörnen i lägre fästpunkter. För en dipol är ju "sloping" tämligen okritiskt, kan detsamma gälla för loopar?
 
Cebik har simulerat många varianter av loopar (delta, rektanglar, fyrkanter mm) med vertikal polarisation, om någon missat det.

Riktigt läsvärt enligt mig.

SCVs: A Family Album

/Arne
 
Jag tycker det är trist att Cebik:s kompliation av antenninfo gjorts som betalversion hos antennex. Det kanske är OK att de vill ha tillbaka sin investering efter hans död, men jag gillar det inte. Skrev ett surt protestbrev och påpekade att en av artiklarna egentligen är min idé som jag provat i praktiken, och som LB simulerade och publicerade. Jag tycker iallafall att det är bra att radioamatörer delar med sig av sin kunskap!

The 40-Meter Bobtail Curtain as An All-Band Wire Antenna

SM5DXV Sture
 
Bra skrivet, men
"For mainly horizontal polarisation the triangular loop is erected with a horizontal wire at the top and with feeding point in the lower corner"
kanske är en missuppfattning eller en förenkling.

Det går lika bra att ha en triangelspets uppåt om man vill ha horisontell polarisation. Det viktigaste är var man matar loopen.
 
Last edited:
Om du har den horisontala tråden på toppen, d.v.s en triangel med spetsen neråt så får du bättre 'höjd' på den 'strålande' delen.
 
Det finns två strömmaxima i en helvågsloop. En vid matningspunkten och en på andra sidan loopen. De strålar lika mycket!
 
Last edited:
Det finns två strömmaxima i en helvågsloop. En vid matningspunkten och en på andra sidan loopen. De strålar lika mycket!

Ja dom strålar lika mycket men kanske får man mer markförluster när den horisontella delen ligger nära mark.
Med spetsen neråt ligger merparten av tråden på högre höjd och kopplar mindre till marken.

....bara en teori alltså.

/Micke
 
Hej – Kul läsning om delta loop antenner.

jag är förmodligen ute och reser men funderar på att bygga mig en delta loop för 80 m? Många har sagt att du kan kasta ut en tråd – var och hur du önska, stämma av den och du har en antenn för ditt behov.

Även om jag är tokig och tror på sagor så måste det ändå vara en del supstans i sagan för att jag skall tro på den. Att hänga upp tråda i alla träd vid villan ger enbart minna vänner en del oönskade skratt och kommentarer - ny tvättlina till frugan, men du har glömt stegen. Ja du är fågelvän du kan vi se men skall du inte även bygga matbordet till alla fåglar som du väntar besök av i vinter.

Ok det är priset man får betala när man har kul och kan jag glädja en del vänner och fåglar i vinter må det vara ok. Men jag önskar inte dra en massa trådar i trädgården om resultatet är dömt på förhand.

Orsaken till att jag önskar bygga denna antenn är att jag känner ett behov av en horisontal antenn för 40 och 80 m. Jag har en bra fungerande vertikal som går bra från 10 även ända upp till 80 m – här med en del hjälp av en antenn avstämning enhet på 40 och 80m.

Med hänsyn till min villa och min trädgården som naturligtvis i sig innebär en del begränsningar ger detta mig ändå en möjlighet att tillverka en antenn på ca 83 meter.

Jag tänker mig att mata antennen med ca 20 m RG58 som drages upp till taknocken och anslutes till en balun 1:1. (jag har ingen möjlighet att få in en stege till sändaren genom fönster eller väggar)

Antennens sträckning är tänkt enligt följande. Från Balun på den västra gavelnocken på min villa går antenntråden väster över till ett träd på höger sida ca 10 - 12m längd där jag kan hänger upp första fästpunkt för antenn tråden. Från detta träd är min tanke att tråden skall gå öster över ca 30 m (vilket är på andra sidan villan) till ett träd där jag kan hänger upp den andra fästpunkt för antenn tråden för att därefter åter gå väster över ca 30m men nu till ett tredje träd på vänster sida om gaveln där jag började. I detta träd hänger jag upp den tredje fäst punkt för antenntråden vilken därefter är tänkt att åter gå till taknocken ca 10 – 12 m och avslutas vid balun.

Med andra ord kommer antennen att bli en triangel med två sidor på ca 30 m och en sida som mattas i mitten på ca 24 m. Fästpunkterna i träden är ca 7 meter över marken. Balun kommer att hängas upp på ca 10 meter på gavel nocken. Till delningen av trådarna i fästpunkten har jag tänkt använda VP rör som kommer att dela antenntråden ca 30 grader.

Strålningsvinkeln blir 24 meter väster över, 30 m syd öst och 30 m nord öst.
Den antennen jag funderar på att bygga blir således horisontalt och ca 83 m lång och kommer att tillverkas av 1,5 Fk. Naturligtvis kommer jag säkert att behöva trimma längderna för att passa önskade banden.

Nu är frågan kommer denna antenn att fungera
 
Har börjat projektera för en delta-loop, horisontell på 14 meters höjd, med högohmig matning (stege/bandkabel 300 ohm sista biten).

Var ute på tomten i morse för att hitta lämpliga fästpunkter och stega upp avstånd. Fästpunkterna blir i en gran vid tomtgränsen - masten - 5 m maströr på husets skorsten. Långt ifrån en liksidig triangel då måtten blir 58 m - 30 m - 33 m för resp. sida. Totala längden på tråden blir då c:a 121 m. Avståndet från 58 meters tråden till fästpunkten vid skorstenen blir c:a 18 m.

Har gjort en modell av antennen i Eznec och simulerat strålningsegenskaperna i vertikalplanet över genomsnittlig jord. Resultatet ser intressant ut och sporrar till att fortsätta! Som väntat går den mesta strålningen rakt upp på 1,8 och 3,5 MHz, för att bli lägre på de högre banden samt att lobsplittring tillkommer.

Bifogar en vy över antennen samt vertikala strålningsdiagram från 1,8 - 28 MHz.

73/Lasse
 

Attachments

  • vy.JPG
    vy.JPG
    9,7 KB · Views: 79
  • 1,8.JPG
    1,8.JPG
    35,8 KB · Views: 52
  • 3,5.JPG
    3,5.JPG
    35,7 KB · Views: 48
  • 7.JPG
    7.JPG
    27 KB · Views: 47
  • 10.JPG
    10.JPG
    36,9 KB · Views: 47
Last edited:
fortsättning bifogade filer:
 

Attachments

  • 14.JPG
    14.JPG
    37,1 KB · Views: 59
  • 18.JPG
    18.JPG
    37,6 KB · Views: 45
  • 21.JPG
    21.JPG
    37 KB · Views: 50
  • 24.JPG
    24.JPG
    37,1 KB · Views: 64
  • 28.JPG
    28.JPG
    38,3 KB · Views: 54
Välkommen Lasse, SM3BDZ!
Äntligen kommer Du också ut på denna spelplan som handlar om horisontell stegmatad loop! Jag ser fram mot dina reflektioner då jag vet att Du har en mångårig referensbank inom antennbyggeri, både teoretisk och praktiskt, att luta Dig mot.
Dina simuleringar stämmer väl mina gjorda i MMANA.
Ha det!
Tore SM7CBS
 
En fråga!
Om man antar att loopen är en (1) våglängd i omkrets så står det i Rothammels Antennen Buch att en cirkulär loop maximalt har en antennvinst / gain på 1.18 dbd.
Den cirkulära loopen har den största invändiga ytan och är därför effektivast. Har jag förstått det hela rätt om jag antar att ovan angivna gainvärdena i dBi är inklusive markreflektioen, då menar jag den loop som är en våglängd i omkrets.
Hälsningar // Thord
 
Back
Top