Nätagg ~

Om meningen är att nätagget ska försörja lasten när det finns nätspänning och batteriet ska gå in vid nätvbrott (eller om nätagget ger upp) så skulle jag skaffa ett 2-poligt växlande 12 volts relä som klarar DC-strömmarna. Spolen drivs från nätagget, om nätagget inte ger spänning så faller relät och växlar över till att ta strömmen från batteriet.
 
Om det inte får bli avbrott på 12 volts matningen så kanske följande är lösningen, det måste ju ändå finnas en batteriladdare för att hålla batteriet laddat, dock kan det behövas en kraftfull laddare om man ska klara både last och laddning när nätet kommer tillbaka efter ett strömavbrott...
Nät-Laddare-Batteri-Last.jpg
 
Jag använder lösningen som beskrivs av OWW i det första inlägget (relä) till ett elstängselaggregat. Där spelar det ju inte så stor roll om det dippar ett ögonblick. Ska växlingen gå fort, så tror jag man ska styra reläet mer eller mindre direkt från nätmatningen, så det inte "hänger kvar" medan nätaggregatets DC-sida ramlar ihop. Det enda som skapar avbrott är då växlingstiden. En biffig ellytkonding borde kunna överbrygga något tiotal ms kan man tycka. Beroende på vilka strömmar som det handlar om är metoden med batteridrift och en laddare den som ger minst risk för störningar, dvs om man har en laddare som klarar både laddning och drift när nätspänningen återkommer.
 
Värmaren drar upp mot 15 amp när den startar. Efter det ca 3 amp under drift.
OK, alltså ca 10W i dioden vid uppstart (kräver kylning) därefter bara 2W.
Ditt kopplingsförslag bör fungera. Har faktiskt byggt samma lösning till en kund men då med något lägre ström.
Det finns ju så kallade "ideal diod" kopplingar med MosFet. Då minskar effektförlusterna avsevärt men det blir ju lite mera komplicerat.
 
Måste tillägga......
Om nätagget är ett switchat isolerat agg så krävs ingen backdiod på dess utgång. Det sitter ju redan likriktardioder efter switchtransformatorn.
 
Det är ett (av 2) som kommer från en IBM x346 server. Nätagget är på 625 watt och utput är variabelt mellam11.5 v och 13 volt.


1698075888867.png
 

Attachments

  • 1698075863966.png
    1698075863966.png
    634,6 KB · Views: 7
  • 1698075864068.png
    1698075864068.png
    634,6 KB · Views: 8
Skulle inte en UPS (Uninterruptible Power Supply) vara något för dig? det är princip det du försöker återskapa här vad jag förstår, som dessutom har inbyggt skydd för olika typer av elavbrott och strömspikar. I princip kan du använda en UPS till all elektrisk utrustning, och inte bara datorer/servrar
 
Det kanske är tänkt att båda strömkällorna är aktiva samtidigt. Jag har nåt liknande i mitt "rullande shack", fast med manuella frånskiljare. Tanken är kanske att driva värmaren med landström, om det finns, men att den vid bortfall därav drivs av batteriet, men att batteriet inte ska laddas av nätagget. Ett par rejäla dioder bör funka utmärkt och det är väl bättre ju lägre framspänningsfallet är.
 
Skulle inte en UPS (Uninterruptible Power Supply) vara något för dig? det är princip det du försöker återskapa här vad jag förstår, som dessutom har inbyggt skydd för olika typer av elavbrott och strömspikar. I princip kan du använda en UPS till all elektrisk utrustning, och inte bara datorer/servrar
JAg har en ups men den har gått sönder och får väl titt på den igen.
 
Back
Top