Ny antenn-tanke

SM6FPG

Fritidskonsulent
Sedan några år tillbaka har jag en longwire uppe enligt nedanstående bild. Wiren är 45 meter, sitter ca 18 meter upp och riktningen är ca 25 gr räknat från det nedre huset.
Diskutionen innan byggnationen finns på http://www.ham.se/antenner-och-master/9115-longwire-p-hyreshus.html.

Antennen har fungerat klandersfritt, dock tycker jag mig märka att den tar upp en del lokala störningar, viket har påtalats mig att den kan göra. Dock har den givit mig massor av fina kontakter, inte minst en massa DX som jag kunnat vara med och kämpa runt.

LW-bild.jpg


Nu har jag börjat fundera över en romb-antenn inspirerad av andra trådar som förkommit på forumet den senaste tiden. Möjlighet att fixa till enligt nedanstående bild finns.

Om någon vill titta på omgivningen på google earth så finns kordinaterna på bilderna alternativt är adressen Brearedsvägen 81, 432 38 VARBERG.

Romb-bild.jpg


Måtten blir 10 x 45 meter dvs ca 110 meters omkrets. Tanken är då att mata den med en SGC SG-230 som idag används till nuvarande longwire. Denna sitter på ett 3 meters rör på det nedre huset där matningen av longwiren sker.
En vinst är att jag då kan ta bort de motviktlinor som idag ligger på taket.

Finns det andra ideer man skall fundera på.
Jag har full tillgång till taken. Dessa är dock pappklädda så några fästen utöver de små torn som sticker upp är inte möjliga
 
Last edited:
FPG de APQ.
Hej.
Menar Du verkligen RHOMBANTENN? På bild nr 2 ser det ut som en loop-ant!
Det är ju djävla skillnad - sa han som gifte om sig!

73
Bengt SM6APQ
 
Nä, det där blir nog sämre än den antenn du har. Det blir som en kortsluten jättehögohmig stege, som kanske börjar funka bra uppåt de högre frekvenserna. ;-)
/Sture
 
FPG de APQ.
Hej igen. Jag tror inte att din inritade LOOP-ANTENN kan hjälpa mot lokala störningar. Däremot kan du slippa motvikter om du installerar loopen. Mata med 50-ohms koax och acceptera additionsförlusterna. Eventuellt kanske du kan komma åt 50/75-ohms lågförlustkoax? Hur lång blir isåfall koaxkabeln?

SA5A de APQ. Den inritade loopen kommer INTE att bli en kortsluten högohmig stege. 10 meter mellan trådarna är ju 1/8 våglängd på 3.5/3.7-MHz.

73
Bengt SM6APQ
 
Hej GällingeBengt ..................

Förlåt en nygammal nykläckt novis i ämnet. naturligtvis är det en loop antenn jag ritat in!
Koaxen ner blir ca 25 meter!

Sture jag kanske skall vara nöjd med den jag har trots allt, dessutom slipper jag krypa på runt på taken......egentligen väldigt nöjd.
Yesterday knep jag ZL8X på tredje anropet på 40 meter!

Tanken lägs ner med omedelbar verkan.

Men....finns det ideer runt qth:et så speak up ......

*suck* minns tiden då man hade tillgång till obegränsade ytor

73 de SM6FPG/Bosse
 
Last edited:
Hej Bosse!
Klart det är kul att pröva nya grejer. Men, ta inte ned din tråd. Den funkar nog optimalt för det mesta. När jag tittar på Google Earth ser jag att det inte finns något berg mellan dej och havet, en kilometer bort. Jag skulle vara sugen på att prova en vertikal på hustaket.
I ett försök att förbättra mottagningen kan du ju pröva med en magnetisk loop. Den kan du ju sätta på en TV-antennrotor och se om du kan dippa bort någon störning. Kan förses med reläer för att klara fler band och kanske till och med motordriven vridkonding för att kunna flytta runt på banden. Det finns mycket att testa..... :).
 
Hej Roland och tack för senast .....

Jo jag är nog inne på linjen med att behålla tråden trots allt. Magnetiska loopen är på gång Z10040A Norton Amplifier ligger färdigbyggd.
Vertikalen ja, visst har jag tänkt tanken kanske har min tre-metrare redan etablerat utsikten för grannarna så det kan vara läge för en länge pinne.

Önskar jag hade din baksida Roland ......

Bye the way vilken vertikal kan vara en tanke i sammanhanget.
 
Last edited:
Bredbandsförstärkaren är nästan overkill om du har en avstämd loop. Duger med en link eller en FET som "Sourceföljare". Däremot bra om du skulle klämma upp en oavstämd loop av någon sort. Angående vertikal, så är det väl bara att ta så lång pinne man vågar :). Sen är ju variationerna oändliga på hur den utförs praktiskt.
 
Last edited:
Vet inte om jag är snett ute, men min tanke med bredbandsförstärkaren var att koppla på en loop av koax med bruten skärm i toppen på loopen.

Vad jag förstått så bör en dylik sitta ganska lågt och inte som i mitt fall 15 meter upp.
 
Det borde väl gå bra att ha loopen på taket. Eftersom du har en så fin förstärkare kan du ju prova med en oavstämd loop. Det ställer ju en del speciella krav på konstruktionen eftersom utspänningen från den blir ruskigt låg, men fördelen är ju att du slipper omkopplingar mellan banden och en vrikonding för att stämma av. Jag har aldrig provat en sådan loop, men det finns ju erfarenheter att hämta på nätet t ex: http://www.lz1aq.signacor.com/docs/wsml/wideband-active-sm-loop-antenna.htm .
 
FPG de APQ.
Hej. Om du gör loopen 7.6 x 35 meter (rektangel) har Bertil SM6ENG tittat i NEC hur den impedansmässigt kommer att se ut. Obs att VSWR-kurvan utgår från 200-ohm. Du matar alltså ut från TX med 50-ohms koax som sedan matar en 1:4 (50:200-ohm) balun i loopens matninspunkt. 1:4 baluner är alltid "snälla" och relativt okritiska att tillverka. Välj guanella-balunen.

BRF de APQ. Hej.
Vet ej vad du menar med OAVSTÄMD loop? Om inte loopen är avslutad med ett icke induktivt motstånd är den ALLTID i resonans på en serie frekvenser som är harmoniska i förhållande till loopens grundfrekvens. T ex en 77 meter loop - i omkrets - har resonans runt 4-MHz, 8-MHz, 12-MHz, 16-MHz osv...

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • 7,6 x 35 loop swr 3-15MHz.bmp
    35,3 KB · Views: 244
  • 7,6 x 35 loop swr 14-29 MHz.bmp
    39,1 KB · Views: 212
Last edited:
"10 meter mellan trådarna är ju 1/8 våglängd på 3.5/3.7-MHz"
Ja just ja, jag tänkte nog lite för smalt där! :)
Och en åttondels våglängd mellan de två långa trådarna, och motriktade strömmar ... för ju tankarna till W8JK.

Om man nu försöker vara lite positiv och kreativ, vad finns det för möjligheter?

1. Prova med den föreslagna loopen. Behåll motvikterna. Du kan med en omkopplare välja om du vill köra den som en loop eller koppla ihop de två "tåtarna" från loopen och köra den mot jordplanstrådarna/motvikterna. Det går till och med att köra den tredje varianten dvs mata bara loopen på ena anslutningstråden (så att du använder 110m med radialerna som motvikt. Det blir sannolikt olika strålningsdiagram för dessa tre varianter!

2. Kanske får du några intressanta möjligheter om du väljer att inte göra en loop, men att dra ut två trådar men låta det vara avbrott mellan med längst bort. Då kan du köra den ena eller den andra eller båda samtidigt. Du kan också fundera över om du vill kunna koppla in extra induktiv eller kapacitiv reaktans på någon av trådarna.

3. I alla fall kan du komplettera med en vertikalpinne på ditt hus och köra den mot motvikerna.

/Sture
 
BRF de APQ.
När du nämnde OAVSTÄMD loop trodde jag att du syftade på 45 x 10 m rektangel-loopen. Nu förstår jag att du tänkte på en magnetisk "liten" loop. Jag håller helt med ditt förslag. Nästan alla "man-made noise" har starka E-fält. Genom att ta emot med en mag.loop som bara reagerar för H-fältet kan man troligen förbättra förhållandet: nyttosignal/noise.

73
Bengt SM6APQ
 
Hejsan SM6FPG, Bosse (och andra)!
Du har svarat enytdigt och tydligt att stegmatare är inte att tänka på.
Med risk att göra bort mig frågar jag i alla fall.......vad är hindret?
Kan Du tänka dig en smal bandkabel. En sådan är ju inte mycket grövre än en koax.

Du har så mycket att vinna på en sådan matare till den stora loop du skissar jämfört med andra alternativ. Utan att ha simulerat den ännu men utifrån mina erfarenheter av horisontella loopar så är jag övertygad om att Du kommer att bli väldigt nöjd med den stora loopen. Annars är väl den lösning som APQ/ENG skissar den minst dåliga! Eller att fortsätta med din långwire

Jag har sett en smal nästan osynlig balanserad matare gjord av den breda plattkabel som datorfolket använder. Man tar en bredd på 4 trådar och använder de yttre som balanserad matare. De mellersta kommer ju sannolikt att åstadkomma HF-överbryggning/koppling mellan matartrådarana och därmed förluster? Så de bör antagligen tas bort. En sådan matare blir grå, tunn och nästan osynlig.
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Tack för alla spännande ideer.

Koaxloopen kommer att bli verklighet så snart snön är borta i vår och att jag fått ner ett par koaxer till från taket.

Kan kännas enkelt men i mitt fall så måste jag mer eller mindre agera fasadklättare(läs få låna ett fönster på översta våningen) för att dra ner kablar så omärkligt som möjligt. (Världen är full av människor som stör sig på det mesta, dock inte fastighetsägaren som välvilligt givit mig nyckeln ut till taken)

Det är säkert möjligt att smyga ner en bandkabel, modell mindrre, men denna kommer att löpa utmed stuprör, av ovanstående skäl.
Men om jag nu har en automatisk avstämmare uppe på taket så har jag väl inget behov att dra ner stege/bandkabel för avstämning ner vid radion.

Jag lever kanske lite i villfarelsen och även fått mig till livs att en longwire tar upp allehanda noise, därav min tanke på utbyte, alternativt tillägg av ytterligare en antenn.

Hur som helst ideer är alltid välkomna inför vårbruket på taket!
 
Back
Top