Ny bredbandig störning nattetid

SM0BRF

Well-Known Member
Plötsligt har jag en ny störning över i stort sett hela kortvågen under den mörka delen av dygnet. Den försvinner med Noiseblankern, så det är korta pulser och låter som ett överslag. Pejling med vridbara antennerna pekade mot en gatulykta med högtrycksnatrium. Upptäckte, att störningen kunde vara borta även om gatubelysningen ännu inte släckts på morgonen. En del nätter är det störningsfritt. Störningskällan finns därför troligen i något av de hus som ligger i samma riktning som stolpen. När jag lyssnade över kortvågen upptäckte jag att störningen hade två breda (flera kHz) maxima. Ett på ca 8596 kHz och ett på ca 8679 kHz. Dessa hade sidband över hela kortvågen och alltså korta spikar.
Ska tillverka en loop för denna frekvens och gå ut i mörkret och leta. Har någon under tiden något tips på vad jag ska leta efter?
 
Last edited:
Uppdatering.
Jag börjar misstänka att störkällan inte finns i kvarteret utan på Cypern (Britternas OTHR). Ikväll ligger störningsmax på 10294-10315 kHz. Sidbanden var inte så starka, men hörs framför allt på 20m. En tanke är då förstås att min IC-735 inte pallar utan det blir någon sorts IM som yttrar sig som korta spikar, som kan tas bort med Noise blankern. Därför kopplade jag in min gamla Heathkit SB-102, som har en preselektor. Störningen fanns där också. Konstigt att ingen annan har klagat.
 
Jaha, den har jag hört och hör just nu runt 7020, trodde det var ännu en lokal störning.
 
Uppdatering 2.
Det är inte OTHR som alstrar min bredbandiga störning. Den råkar bara ha ett väldigt flackt maximum där och ligga i samma riktning. Kollade med ett skåp och OTHR-modulationen och min störning är inte synkade förutom att modulationen är på 50Hz och störningen på 100 Hz. Det skiljer i storleksordningen en fyratusendel.
Tillbaka på ruta noll.

Någon (extra) störning hör jag inte på 10463 kHz.
 
Last edited:
Back
Top