Ny på HF - och jädrar va kul :-)

Ballz

Well-Known Member
Fick hem K1:an för 2 dar sen. Idag smällde jag upp en hemmalindad vertikalpinne (styvt 5m tråd på ett metspö, snett ut från balkongen, ett par radialer in i lägenheten), stämde av med lånad matchbox (tack -EQL!) och har utan nån som helst ansträngning hört följande på 20m i afton:
LZ, UX, OH2, G, HA, TA, A71BU, HV0C, 4Z och många många fler, mellan 14.002 och 14.030.
Kört tre länder (LZ, OH, G) med 1W ut på denna antenn - mitt i störningssmeten. Kunde kört snorstarka HV0C utan problem, men respekterade att han kallade CQ JA. Fick QRZ från många, men dom återgick till sina CQDX när som hörde SM7..

Som 50MHz under en Es-öppning, fast snabbare och mindre selektivt rent geografiskt. Hela Europa och lite till på en tallrik, liksom. Jösses så fort en del kör...

Och det håller på ännu, halv tolv svensk tid.

Ska bli kul, detta. Be en bön att bandet är öppet imorron också :)

Hur kul har NI på 20m nuförtiden?
 
Så, nu bär det strax iväg mot QRP och portabelkörning på en strandremsa. Glad midsommar på er, allihop!
 
Ja visst är det underbart att köra HF som "nybörjare" . Man blir väldigt uppskruvad när man sitter där o gapar efter den där svaga stationen som bara hör ett par bokstäver av ens callsign .. Sen är det roliga i kråksången att känslan håller i sig. Jag har själv varit QRT nu i snart 3 månader men nu börjar det dra i i radiotarmen rejält. Fick en riktig påminnelse om hur kul det är när jag kom körandes längs 11an , i höjd med Veberöd. Där satt
SM5ACU och körde kommunjakten på CW. Jag själv är ingen höjdare på CW , men jag kämpar på. Men fan va taggad man blav av att titta på honom i tio minuter. Tycker alla radioamatörer borde öppna sin hem så alla kan få komma och vara med en stund när det körs radio. Oftast skall det inte så mycket till för att man skall få en nytändning ..

Kul att höra att du har kommit igång i alla fall !!!

Bästa 73 de Freddy / SM7WDG
 
Kan du inte berätta om din antenn, vilken höjd är den på, hur långa är radialerna, och hur sitter de?
Jag får nämligen ingenting att fungera för sändning..
Hur långa radialer har du?
 
SA7BKK:

När du gör en vertikal antenn för 20m (utan tuner) bör du ha en 5.2m lång elkabel (enledad) som pekar rätt upp (drivelementet), oftast sätter man fast den på ett metspö som man skickar upp. När det kommer till radialer så ska dem helst vara 5.2m dem också! När det kommer till hur många radialer man ska ha så säger alla olika, det FUNKAR med en radial (blir som en vertikal dipol) om den hänger lite snett ut från matningspunkten. Minsta antal radialer som man bör ha är 4st som pekar åt varsitt håll som ett kryss.

Om antennen sitter på marken så lägger man ut radialerna rätt ut på marken bara (kan vara hur många som helst nästan). Om du däremot har antennen på t.ex. ett maströr så ska radialerna peka utåt, kan då användas som staglinor fast då måste dom förlängas med vanlig fiskelina eller snöre.

Hoppas detta hjälper dig lite, kan tänka mig att det inte funkar om du drog en 5m kabel då den kommer fel i frekvens. Använd dig av formeln 300/frekvens/4 för att få ut varje elements längd!

Mvh Matte
 
Matte, jag ska testa mer, allting är hopplöst nu när snön ligger.
Men jag har redan köpt ett spö, hittade ett 4 meters spö på ÖB för 39 kr, det tycket jag var överkomligt.. :)
Jag återkommer med resultat så fort jag har några.
Jag har tuner också, innebär det att jag kan korta radialerna?
 
Radialerna är väl inte sådära jätte viktigt när det gäller längden, helst samma som det drivna elementet men funkar nog om det är kortare. För att komma igång på bandet och om du har tuner så blir det nog bra!

Mvh Matte
 
Radialerna behöver inte vara exakt 5,2m bara dem inte är kortare. När jag körde 27Mhz tidigare hade jag 1/4 våg mobilpinne på papptaket skruvad i skorstenen, som jordplan hade jag tre st 4m långa koppartrådar som jag satte på skärmen på antennkontakten under antnennen. Det fungerade utmärkt med 1,1.1 i swr från 26,7-28,3Mhz
 
Back
Top