Nyväckt intresse hos PTS

Som jag ser det finns två problem.

Radioamatörer som med sina amatörradioapparater DX:ar på ett område som inte är tilldelat. Vill man hålla på med stora antenner och stora slutsteg tycker jag man ska hålla sig till amatörbanden. De finns gott om utrymme för alla där. Om man inte är radioamatör och har utvecklats så långt i sin hobby är det nu läge att uppsöka närmaste radioklubb och ta det där certet.

Radioamatörer som verkar njuta av att hacka på det som vill köra PR-radio och gör allt för att förstöra. Det finns de som sitter och lyssnar på PR-kanalerna utan att säga något. Sedan skickar de syrliga mail till radioklubben och spyr galla över PR-pratarna.


PR-radio och amatörradio är två olika saker. PR-radio är ett socialt forum och amatörradio är mer inriktat på radioteknik och experiment. Det enda gemensamma nämnaren är att man pratar radio. Det är bättre att lägga energi på att utveckla sin hobby än att slå krokben för varandra. Förutom att städa upp 27 MHz finns det mycket annat PTS skulle kunna göra.
 
Hej!

En mkt bra observation! (i inlägget ovan)

Som radioamatör är jag väldigt tacksam om det finns klara åtskillnader i stället för den gråzon som en del vill arbeta för att införa mellan dom olika radiointessena. (som vi läst tidigare i tråden)

Jag är väldigt tacksam för att vi tex inte är begränsade av ERP utan fritt får experimentera med stora antennsystem och höga effekter.

Jag känner det som att vi har vänner på PTS som arbetar för att vi ska få behålla den frihet och status som vi åtnjuter, och den ska inte förstöras av dom radioamatörer som arbetar i motsatt riktning. Stort tack till tjänstemännen på PTS!

mvh Håkan SM7WSJ
 
så alla länder i europa och utanför europa kör alltso olagligt på freq 27.555 då jag själv kan höra hela världen där ibland ,men verkar vara endast lilla insnöade Sverige det är förbjudet att sända där . så varför inte släppa bara 27mhz fritt så skulle många problem vara lösta som tex licensierade som kör 11m med slutsteg , och 27 är väl ändå inget viktigt band för myndigheten längre så låt Sverige bli ett av dom länder som värnar om CB folket me för vi finns åxå forfarande
 
Hördu Diggerking, varför ställer du frågor här som Pappa PTS bestämmer allting om? PTS är myndigheten som vi alla rättar oss efter. Det finns enbart två alternativ; följa lagen eller bryta mot lagen. That's it.
 
>Diggerking

"Värnar om CB-folket",

smått roande att det skulle vara att tillåta freebanding och höga effekter. Hur svårt kan det vara att förstå att privatradio inte är tänkt att vara någon sorts "amatörradio light"!? Har man de intentionerna är det väl enklast att ta ett amatörradiocertifikat, som idag inte utgör något som helst hinder för någon med normalbegåvning! Ett par veckoslut förefaller att ge tillräckliga kunskaper i radioteknik, elsäkerhet, trafikteknik och -etik....hmm... men det är en annan debatt.

/Lasse
 
Att sända i området mellan PR-bandet och 28 MHz är förbjudet i alla länder. Det krävs en internationell överenskommelse för att tilldela området till allmänheten. Hur många har skrivit till infrastrukturministern och lagt fram förslaget?
 
så alla länder i europa och utanför europa kör alltso olagligt på freq 27.555 då jag själv kan höra hela världen där ibland ,men verkar vara endast lilla insnöade Sverige det är förbjudet att sända där

Nej. Det är lika olagligt i HELA europa och hela världen i övrigt inkl. USA (!)

Det är därför dessa radios kallas "export-modeller" då dom inte är lagliga att sälja i t.ex. USA eller Canada.

Du har helt fel i dina uppgifter !

Tyvärr går tydligen sådana här myter fortfarande runt bland 27MHz användarna, vi hörde samma "rykten"
på 80-talet också, men de var lika felaktiga då som nu :(

73 // Christian
 
Last edited:
grävarkungen:75562 said:
så alla länder i europa och utanför europa kör alltso olagligt på freq 27.555 då jag själv kan höra hela världen där ibland ,men verkar vara endast lilla insnöade Sverige det är förbjudet att sända där.

Hur menade du nu?
Om det är olagligt att sända på den frekvensen i hela världen så är det ju inte bara i Sverige det är förbjudet. Jag fick inte ihop logiken där.
 
Bara för att du hör trafik på t.ex. 27.555 MHz betyder det inte att det är mer lagligt i någon annan del
av världen, bara att det finns någon som bryter lagen där också !

73// Christian
 
Det finns en ETSI-standard där det framgår vilka frekvenser en PR-radio får ha och 27.555 MHz finns inte med där.
 
Grävarkungen kan ju alltid prova att söka tillstånd hos pts för 27555 :D

Tror nog han får nobben, däremot är det inte helt omöjligt att han skulle få tillstånd för 60m som skulle funka ganska bra som nvis band för traktorer.
 
>Diggerking

"Värnar om CB-folket",

smått roande att det skulle vara att tillåta freebanding och höga effekter. Hur svårt kan det vara att förstå att privatradio inte är tänkt att vara någon sorts "amatörradio light"!? Har man de intentionerna är det väl enklast att ta ett amatörradiocertifikat, som idag inte utgör något som helst hinder för någon med normalbegåvning! Ett par veckoslut förefaller att ge tillräckliga kunskaper i radioteknik, elsäkerhet, trafikteknik och -etik....hmm... men det är en annan debatt.

/Lasse


Det finns fler som "värnar", många olika burkar i omlopp........:p
 
Last edited:
hej forum
jag kan inte se nogot hinder för pr killer att få tillgang till vhf uhf samt 11meters bandet
där finns ju ingen trafik at tale om idag
här krävs nytänk .....om vi vil ha kommande amatörer ind på hf
i debatten har inte en nämt den store t-licens
som var samma för a-licensen
men vart har alla handicap licenser kommet ifrån (provförrattare goda vänner)
licensen kunne man för köpa i nordvästra skåne utan problem
tyckar nu det ar dags för pts at ta över med nytt regelverk och nytänk
 
På sent 80-tal var det "starka diskutioner" om att låta T-certare köra 10m. Jag tror att om det gått igenom hade det funnits fler amatörer och färre freebandare i nuläget. Och innan nån börjar skrika "sänkning av kunskapskraven" så var som bekant (?) teoriprovet samma på T som på A-certet då.
 
hej forum
jag kan inte se nogot hinder för pr killer att få tillgang till vhf uhf samt 11meters bandet
där finns ju ingen trafik at tale om idag
här krävs nytänk .....om vi vil ha kommande amatörer ind på hf
i debatten har inte en nämt den store t-licens
som var samma för a-licensen
men vart har alla handicap licenser kommet ifrån (provförrattare goda vänner)
licensen kunne man för köpa i nordvästra skåne utan problem
tyckar nu det ar dags för pts at ta över med nytt regelverk och nytänk

Det finns ett "litet problem" med detta resonemang, nämligen internationell lagstiftning.

Där krävs dokumenterade kunskaper för att få använda amatörbanden, och ett "27 MHz-förflutet" kan knappast
räknas som sådant ur ITU:s perspektiv.
Skulle man göra ett så stort avsteg från detta med ett "nytt regelverk och nytänk" rycks hela grunden för amatörradiotjänstens berättigande undan genom att privatradio och amatörradio helt skulle bli sammanblandade ur myndigheternas perspektiv.

Det är svårt som det är att motivera amatörradions stora privilegier vad gäller stora frekvensband, tillåtna effektnivåer samt de unika undantagen från CE-märkningen, EMC- och R&TTE-direktiven inom EU.
Ifall rågången mellan amatörradio och privatradio utplånas riskerar dessa privilegier att också försvinna med ett "penndrag".
Amatörradion har mäktiga fiender, och en sådan utveckling skulle förse dessa med tunga argument för att minska privilegierna eller helt ta bort tillgången av spektrum.

Det är förvånande att endast ESR och på senare tid PTS strävar att upprätthålla kvaliteten inom amatörradion i Sverige så att vi kan behålla de unika privilegierna på lite längre sikt. Var finns SSA i denna fråga?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den licensfria radiokommunikationen kan vara inkörsporten till amatörradio. Hur många har börjat med PR-radio för att upptäcka att det finns mer att hämta i hobbyn och utvecklat ett genuint intresse och tagit certet?

Vill man värna om amatörradiohobbyn tycker jag man ska se till att nya förmågor hittar in i hobbyn i snabbare takt än gamla utövare går silent key.

Kan någon förklara skillnaden på den radiotrafik som sker på 2-metersbandet och den på PR-bandet? På vilket band är det mest ordning?

Jag är för ett enklare cert för 10meter/VHF/UHF-banden med CE-märkta FM-stationer. Samtidigt kan man utöka kunskapskraven för övriga band och moder där man tillåts använda icke CE-märkta radiosändare och slutsteg.

Det skulle alltså bli tre typer av radioutövare. Licensfri radio, plastradioamatörer och fullvärdiga radioamatörer.
 
Back
Top