Olaglig APRS trafik

Vårt hopp får nog i stället stå till luftfartsmyndigheterna som har sagt att sådan här hembyggd utrustning får inte monteras i luftfartyg.

Luftfartsmyndigheterna verkar inte ha något att invända. 2008 inträffade en mycket tragisk dödsolycka med ett segelflygplan i Uppsala. Planet i fråga var utrustat med APRS-tracker. I rapporten från Statens haverikommission används en bild från aprs.fi för att illustrera händelseförloppet. Att APRS-utrustningen inte skulle vara godkänd för att monteras i flygplan berörs inte med en stavelse. APRS-utrustningen hade för övrigt inte någonting att göra med olyckan, den berodde på helt andra saker.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Vårt hopp får nog i stället stå till luftfartsmyndigheterna som har sagt att sådan här hembyggd utrustning får inte monteras i luftfartyg.
Segelflyg har inte alls samma regelverk och krav som t ex det kommersiella flyget. Det mesta är avreglerat och segelflygförbundet har tillsynsansvar för grundläggande säkerhet som delegeras till de enskilda klubbarna. Elsystem och radio i segelflyg är ofta av enkelt utförande (saknades helt i äldre fpl) och ägaren kan relativt fritt modifiera sitt system. Standarden är synnerligen varierande, från moderna fabriksmonterade minisystem med transponder, avancerade flygdatorer, lätta radioapparater och kollisionsvaringssystem (FLARM) till äldre hemvirade elsystem med efterhand modifierad och kompletterad utrustning, handdatorer och vad nu ägaren kan få in mha eltejp, buntband, sockerbitar och PVC-kabel från Biltema . :eek:
 
Last edited:
Har suttit och läst allt svammel och blir bara mer och mer frustrerad. Kan de vara så svårt att få stopp på dessa icke amatörstationer ? Måste väl gå att spärra dessa signaler på något sätt. Själv vill jag använda aprs, men det känns som vi markbundna stationer dränks av dessa flygande stationer som inte alls har något på våra band att göra.. Och hur sjutton kan någon få dela ut signaler till höger o vänster. Det är bara PTS och SSA som har den befogenheten,att efter avlagt godkänt prov för amatörradio få göra det.
Så en uppmaning till alla I-gatare och andra som kan göra något för att stoppa dessa pirater.. Stoppa detta ofog snarast.
73 de Tage
 
Last edited:
ERW skrev: "Och hur sjutton kan någon få dela ut signaler till höger o vänster. Det är bara PTS och SSA som har den befogenheten,att efter avlagt godkänt prov för amatörradio få göra det."
----

Nej det är helt fel Tage. PTS har inte längre stöd i lagen att dela ut anropssignaler och utfärda amatörradiocertifikat. PTS har därför upphört med detta.

Om SSA har stöd i lagen att dela ut och sälja anropssignaler känner jag inte till.

/Bengt
 
Är det verkligen så illa ??, att vem som helst kan dela ut signaler till kreti å pleti, så varför håller vi då på med kurser och avlägger prov för amatörradiotillstånd, eller vad de nu kallas.. Lägg ner utbildningen och dela bara ut en signal.
Snart står det väl en person med signal i köpcentret och delar ut signaler till de som önskar.
Bara frågar mig. Hur kan de ha gått så snett i regelskrivningen.
Om nu PTS inte bryr sig längre och SSA styrelse tydligen heller inte har något ansvar eller befogenheter, så är det ju redan rena anarkin...
Nej kära amatörvänner.. Dags att slå näven i bordet. PTS liksom andra myndigheter har i uppdrag av riksdag och regering att utfärda regler och bestämmelser inom sina områden.. Det är alltså regeringen vi ska vända oss till för att förhoppningsvis få nån ordning.
Nån politiker sa en gång.. "Nån jävla ordning får det väl vara"
Så upp till kamp,( oj vågar man säga så?) för lite klarare regler.

ang. aprs som vi egentligen diskuterar här;

sm5phu skriver:
"Jag känner inte till någon iGate-applikation som kan filtrera trafik från RF in till APRS-IS.

Min iGate (aprx) gör ingen egen filtrering, utan skickar bara filterparametrarna vidare till servern på APRS-IS-sidan.
Och på servern finns endast filtrering i motsatt riktning, alltså från APRS-IS i riktning mot TX-iGates och presentationsservrar."

Men var är alla duktiga datanördar då.? Måste väl gå att få till filter för olagliga signaler.
Ok. nu har jag väl stuckit ut hakan ordentligt. Får väl räkna med en smäll. men slå till ordentligt i så fall, annars slår jag tillbaka.. :D
73 de Tage
 
ERW skrev; "varför håller vi då på med kurser och avlägger prov för amatörradiotillstånd, eller vad de nu kallas.. Lägg ner utbildningen och dela bara ut en signal."

Det var länge sedan PTS slutade med att utfärda amatörradiotillstånd. Sådana behövs inte längre efter det att "undantagsföreskriften" tillkom. PTS anser att det räcker med ett certifikat med påtecknad anropssignal för att få använda amatörradiosändare. Men som sagt, PTS har inte stöd i lagen för att utfärda certifikat och dela ut signaler.

ERW skrev mer; "Nån politiker sa en gång.. "Nån jävla ordning får det väl vara" Så upp till kamp,( oj vågar man säga så?) för lite klarare regler.

Bra talat, så skall det låta Tage!

/Bengt
 
Last edited:
UPPMANING TILL DIGIPEATER/I-GATE ÄGARE

Den 15-25 juni pågår en stor segelflygtävling i Arboga där man åker snålskjuts på vårt APRS nät.

Flera digipeater/i-gate ägare verkar ha stängt ner sina mottagare så det vore bra om övriga i mellansverige gjorde samma sak.

Noterbart är även att en svensk manlig sändareamatör verkar flyga tre plan samtidigt i en tävling för damer!!!
 
Last edited:
Men var är alla duktiga datanördar då.? Måste väl gå att få till filter för olagliga signaler.
Ok. nu har jag väl stuckit ut hakan ordentligt. Får väl räkna med en smäll. men slå till ordentligt i så fall, annars slår jag tillbaka.. :D
73 de Tage

Olagliga signaler????

Den/De personer ni pratar har som ni helt enligt reglerna skaffat sig sina signaler.

Jag har APRS i mitt privata flygplan och kommer att fortsätta att ha det. SM5VDU-9. Känner att jag har lika stor rätt till det som att någon annan har en APRS i sin båt/bil eller balong. Se tyskarna använder samma signal på sina balonger. Såg att det var en som flög från Tyskland upp i Sverige härom dan....

Det finns rätt många lastbilar som kör omkring med APRS, är det till för att åkeriet ska se vart bilen är?

Det som visas på aprs.fi och inte har gått via radio har ju inget med amatörradio att göra enligt min åsikt....

Sedan kan man ju ringa och ta en diskussion. Inte många som läser här...

/SM5VDU
 
Hej SM5VDU!

Du använder ju din egen signal för privat bruk helt enligt reglerna så du är naturligtvis välkommen att använda APRS nätet. Tänk bara på att använda rätt inställningar när du flyger på hög höjd.

Att låna ut sin signal till andra är däremot inte tillåtet! Det finns också ganska många segelflygare som använder APRS på 2 meters bandet utan någon som helst amatörradiosignal vilket är helt regelvidrigt.

När det gäller det snabbt ökande antalet lastbilar på aprs.fi så använder de flesta mobiltelefoner med internetuppkoppling för att komma ut på APRS-nätet så det har inget med amatörradio att göra. Man kan dock undra hur de har fått tag i den verifieringskod som krävs för att bli synliga.
 
Last edited:
Här har vi tydligen en rejäl miss i systemet. Det sker inte någon kontroll av att det är en amatörsignal som matas in! Signalen lastbil går bra för att få en verifieringskod!
 
Man kan dock undra hur de har fått tag i den verifieringskod som krävs för att bli synliga.

Koden är open source. Så du kan få länken så kan du kompilera ihop en fil som räknar ut koden till valfri signal...

/SM5VDU
 
Den 26 maj 2011 gav IT- og Telestyrelsen i Danmark (motsv PTS) ut en ny föreskrift om användning av radiofrekvenser utan tillstånd samt om amatörradioprov och anropssignaler m m.

Det finns en hel del intressant läsning i föreskriften som behandlar just frekvenser och anropssignaler för luftfartyg inkl segelflygplan samt hang- and paragliders.

Läs mer här

"Den ansvarlige for et dansk luftfartøj, som befinder sig inden for fremmede landes territorialgrænser, skal sikre, at luftfartøjet overholder bestemmelser, som vedkommende land måtte fastsætte for anvendelse af radiofrekvenser."

Hur ser motsvarande regelverk ut i Sverige?

/Bengt
 
Last edited:
Danskarna har bra ordning på sig.

Tidigare fanns det nästan ordagrant samma bestämmelser i Sverige, vilka även var härledda ur ITU-RR.

Dagsläget är att det inte går att hitta något sådant uttalat i svenska bestämmelser, varken hos PTS eller Transportstyrelsen,
men eftersom radiobestämmelserna och -procedurerna för både yrkes- och privatflyg är härledda ur samma internationella regelverk så ingår sådant i överordnade regler.

Ingen yrkespilot eller privatflygare skulle ens drömma om att medvetet bryta mot ett annat lands frekvensbestämmelser eftersom detta hotar flygsäkerheten.

När det gäller amatörradioutrustade farkoster gäller i princip samma sak, användningen är underkastad de bestämmelser som gäller i landets luftrum. Om ett svenskregistrerat flygplan med aktiverad APRS-tracker flyger i ett annat lands luftrum så har man att rätta sig efter landets amatörradiobestämmelser vad gäller t.ex. identifiering. Det kan till och med vara så att aeromobil användning av amatörradio är förbjuden (t.ex. Storbritannien) och då gäller det att ha den avslagen.

I det fall när piloten inte skulle ha svenskt amatörradiocertifikat blir det ännu mer komplicerat. Då är det fråga om illegalt sändaranvändande inom ett annat lands territorium.

Förr kunde sådant leda till en "internationell incident", men i dag är risken väl ganska liten i och med avregleringar också i andra länder. Undantaget kan vara Tyskland, där reglerna fortfarande tas på ett stort allvar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har APRS i mitt privata flygplan och kommer att fortsätta att ha det.

Här kan man finna ett intressant inlägg: aprs.se - APRS i flygplan

SM5VDU said:
SM4WWO said:
Nåja..
Vilka ska ta del av informationen som flygplanen sänder? Vad är syftet?

Första är givetvis att kunna se vart flygplanen är vilket är vilket för mig är väldigt intressant när man sitter på jobbet eller liknade att se vart mitt flygplan har för sig.

Så Andreas, vem är det som är ute och använder din anropssignal, när du själv sitter på jobbet?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
sm5erw

Nu har det spårat ur ordentligt på 144. 800 aprs. :mad:
Det har blivit en AM-pratkanal med.. !!!:
Förutom att EN amatörsignal finns uppe i TRE olika plan samtidigt.

Varför följs inte de SSID rekomendationer som antagits angående vilka siffror som skall följas av signalen? :confused:
-----------------------------
Rekommenderade SSID inom IARU region 1 med tillägg tagna vid APRS-mötet i Vårgårda 26 april 2008.

* SSID -0 (ingen SSID) skall användas av alla fasta stationer (hem-qth)
* SSID -1 skall användas för alla sorters gateways (IGATE, Sat-Gate, HF-Gate o.s.v.)
* SSID -2 skall användas för APRS-TRACE-Digipeater (vilket är alla digipeaters med aliases som (RELAY.TRACE och TRACEn-N)
* SSID -3 skall användas av APRS-RELAY-digipeaters (aliases med RELAY endast)
* SSID -4 2a fasta station (2a hem-qth)
* SSID -5 skall användas av WX stationer
* SSID -6 odefinerad
* SSID -7 skall användas av speciella mobilstationer (lastbil, cykel, mc, Jeep, buss o.s.v. EJ för normala bilar) samt för gående och husbilar
* SSID -8 skall användas för fasta, portabla stationer, samt båtar
* SSID -9 skall användas för normala bilar
* SSID -10 skall användas av Sat-stationer (använder APRS via satellit)
* SSID -11 skall endast användas av TCPIP stationer
* SSID -12 odefinerad
* SSID -13 odefinerad
* SSID -14 Lastbilar 18 hjuls
* SSID –15 SW
-----------------------
Av mina 10 bcon paket kom endast 3 fram.
 
Det är beklagligt att den här sändareamatören som har lånat ut sin signal till tre kvinnor i segelflyg-VM inte begriper att han kommer allt närmare en förlust av sitt certifikat.
 
Det är beklagligt att den här sändareamatören som har lånat ut sin signal till tre kvinnor i segelflyg-VM inte begriper att han kommer allt närmare en förlust av sitt certifikat.

En beklaglig konsekvens av avregleringen är att det f.n. inte finns något sätt att dra in ett amatörradiocertifikat, inte ens om man "lånar ut" sin signal.
När sändningarna "bara" sker på amatörbanden anses det såpass oviktigt att myndigheterna inte reagerar.

Det verkligt allvarliga i det som sker är att de krafter som vill dra in eller minska amatörbanden förses med argument för sin sak. När amatörer dessutom aktivt bidrar till detta är det riktigt trist. Många förstår inte att försvaret av amatörradiofrekvenserna samt amatörradions unika undantag i EMC-direktivet är eller borde vara den allra högst prioriterade frågan.

När amatörbanden väl är borta så är det "så dags".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den som lånar ut eller hyr ut sin anropssignal riskerar ingenting. Den som däremot använder en lånad eller hyrd anropssignal riskerar böter eller fängelse i högst sex månader i enlighet med lagen om elektronisk kommunikation, 7 kapitlet, 14 §:

14 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. använder radiosändare utan tillstånd där sådant tillstånd krävs enligt denna lag

"Men inget tillstånd krävs längre"
, kanske någon invänder. Jodå, för att vara undantagen från tillståndsplikt måste man ha amatörradiocertifikat, annars krävs i det här fallet tillstånd.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Förutom att EN amatörsignal finns uppe i TRE olika plan samtidigt.

Den 6 juni räknade jag till 25 flygplan. Av dessa använde 14 en anropssignal tillhörig en radioklubb i Uppsala. 6 använde en anropssignal tillhörig en privatperson bosatt i Västra Götaland. 4 använde varsin enskild anropssignal och en angav ingen anropssignal alls.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Back
Top