Olika förutsättningar åt olika riktningar

sa0ios

Member
Har märkt när jag kör fT-8 och ser att någon avlägsen hört mig (med pskreport) så försöker jag anropa den stationen (med ft-8 då). Oftast för att inte säga aldrig svarar stationen inte. Då undrar jag, kan konditionerna vara olika, bra från mig men dåliga till mig? Har nu på förmiddagen sett att ett flertal stationer på amerikanska västkusten hört mig. Dock svara ingen på anrop. Detta har jag försökt flertal gånger men mycket sällan med ett svar. Förstår att en station kan vara på och skicka rapporter till pskreport utan att någon faktiskt sitter vid radion. Men med -16 db borde det fungera, jag har haft ett flertal qso med -24 db.
 
Så kan det ofta vara, det är inte alls ovanligt att kondsen är "enkelriktade".
Det finns flera orsaker till att det kanske inte går lika bra åt båda hållen men en vanlig orsak är att ni inte träffar brytande skikt i jonosfären på samma ställe vilket kan innebära att joniseringen "laddningen" kan skilja markant för dig och motstationen och med det förmågan för skiktet att bryta radiovågorna.
 
Signalen är nog lika stark i båda riktningar, men brusnivån är olika. Jag tycker det är så gamska ofta.
/Jan
 
Det kan ju vara så enkelt att motstationen inte är intresserad av att köra dig. Jag blir ibland uppropad av EU-stationer, vilka jag oftast ignorerar, då jag huvudintresse att köra nya DXCC-länder.
 
Signalen är nog lika stark i båda riktningar, men brusnivån är olika. Jag tycker det är så gamska ofta.
/Jan
Om pskreport visar att den egna signalen hörs hos motstationen, så borde det kunna bli qso. Men det finns ju en viss tidsförskjutning tills att pskreport uppdateras, och under tiden kan ju motstationen för störning som förhindrar qso. Eller så enkelt som att motstationen inte är intresserad av qso med dig.
 
En del har jag märkt är krokodiler, stor käft och små öron.
Gissningsvis kör de slutsteg och mediokra antenner ...
 
Om du inte hör stationen alls så kanske den endast lyssnar eller så kanske den kör betydligt lägre effekt än du eller så är du inte intressant......satt själv i Thailand i en månad med en IC705 och en tråd, fick en hel del anrop som jag besvarade bara för att konstatera, på pskreporter , att stationen inte hör mig.
 
"Icke-reciprok vågutbredning" eller "one-way propagation" förekommer men är rätt ovanligt.
Den mest vanliga förklaringen brukar annars vara att antennernas riktningsdiagram favoriserar vissa infallsvinklar
framför andra, och att detta gör att ett svar hamnar i ett nollställe hos mottagarens antenn, medan man själv
tar emot sändningen. Mycket beror också på stationernas störmiljöer och använda sändareffekter som kan skilja rejält.

Sedan är FT8 speciellt, eftersom det är synkront och tidsdelat.
Fluktuationer i vågutbredningen kan orsaka att en station som avser att belägga
en viss tidslucka och en viss kanal inom denna inte uppfattar att just den kanalen är upptagen
och då interfererar med ens egen sändning eller med svaret.

Eftersom all trafik sker synkront indelat i 15-sekunders tidsluckor så är sådant svårt att undvika.
 
Det är ett mycket intressant område, som jag ägnat mycket tid åt att försöka förstå. Om man med reciprok vågutbredning menar signalnivåer i absoluta tal är som nämnts problemet att uppskatta brusnivån i vardera änden. Om det bara är SNR som avses är det ju enklare. Jag har kört omfattande försök med WSPR. För att uppskatta den lokala störnivån får man antingen göra uppskattningar eller ha en parallell QRPPP-sändare i närheten som går hela tiden som referens.

Några av mina mätningar här .

Andra har också försökt:
"Tests have been carried out by Glen Davis Falcon vid Georgia Institute of Technology November, I960 och1956 av Laver, F.J.M. ; Stanesby, H. vid ”Post Office IngeneeringDepartment” UK:


” Tests have been carried out under carefully controlled conditions to see whether the attenuation of high-frequency signals sent over a given long-distance radio path differs according to the direction of transmission. The results obtained both across the North Atlantic and between Australia and the United Kingdom show that at times the loss in both directions is substantially the same, and that at other times the loss difference can rise to values of the order of 5 or 10 dB”.

Vi är några stycken som kör ZL (mest långa vägen) på 60m. Där kan man konstatera att några amatörer i ZL ,trots samma effekt, hör mig 10-15 dB bättre på en vertikal än jag hör dem på en 185 meter lång beverage i skogen några hundra meter från bebyggelse, där det är relativt tyst, men inte störningsfritt.
 
En del har jag märkt är krokodiler, stor käft och små öron.
Gissningsvis kör de slutsteg och mediokra antenner ...
Kan vara så..
Eller oxå har de en stora öron, liten käft, medelmåttig effekt och en pyramidalt störd mottagningsmiljö, trots hyfsade antenner.

Men visst kan det i många fall vara precis som du säger,ibland undrar man hur det står till med lystringsgraden.

73 de Sm2vki
 
Kan vara så..
Eller oxå har de en stora öron, liten käft, medelmåttig effekt och en pyramidalt störd mottagningsmiljö, trots hyfsade antenner.

Men visst kan det i många fall vara precis som du säger,ibland undrar man hur det står till med lystringsgraden.

73 de Sm2vki
Japp, kaniner.
Jsg hör till de senare med få watt och longwire ...

Men man undrar hur det står tiill när man hör någon på ett i övrigt hakvöppet band med enorma signalstyrkor..
 
Jag svarade en avlägsen station på FT8 som var skapligt stark men fick inget svar och han svarade inga andra heller utan ropade CQ i ett.
När jag kollade hans profil på QRZ dök denna bild upp, det behöver inte vara solpanalerna som stör med det ser lite kul ut.
1692347024640.jpeg
 
Jag svarade en avlägsen station på FT8 som var skapligt stark men fick inget svar och han svarade inga andra heller utan ropade CQ i ett.
När jag kollade hans profil på QRZ dök denna bild upp, det behöver inte vara solpanalerna som stör med det ser lite kul ut.
View attachment 10517
Det kan finnas flera orsaker till varför han inte svarar någon. En kan vara felaktiga parameterinställningar hos den stationen. Men det kan även vara så att han aktiverat något i filter-inställningar vilket gör att han ignorerar allt utom sitt filter-val. Som exempel, om jag sänder CQ DX och har EU inaktiverat kommer programmet att ignorera alla som anropar från EU. Och det är många som inte förstår vad jag vill. Med CQ DX vill jag ju informera att jag inte önskar kontakter inom EU. Här har FT8 en fördel gentemot CW då det är programmet som tar beslutet, svara eller inte svara. På CW är disciplinen visserligen betydligt bättre men jag måste själv ta ett aktivt beslut om jag ska svara en station inom EU som trots allt svarar på mitt CQ DX. Det slipper man med rätt inställda parametrar när man kör FT8.
 
Back
Top