Operatörsplats.

SA7KSI

Utan spaning ingen aning.
Söker liknande möbel "operatörsplats"



(Bilden är lånad från SK0TM)IMG_20230930_201947.jpg
 
Det avbildade är ett "spanarbord" från FRA.
Några sådana kom till surplusmarknaden på 90-talet.

Om jag minns rätt så var det en möbelfirma i Upplands Väsby som byggde dem.
Televerket använde liknande bord, fast utan trädetaljer och med svetsade stålramverk,
Har tyvärr varit med om att låta ett ganska stort antal sådana gå i skroten på 90-talet.

Ibland så råkar man på operatörsbord av det brittiska fabrikatet Imhof i aluminium.

1696108384450.png
 
Ja precis!
Jag kom över ett av nyare modell för något år sedan, men det är den senare modellen som säkert fortfarande används och där är ju bara några höjdenheter och plats till skärmar ovanpå. Men det är denna äldre modellen jag är ute efter. Jag får kanske googla efter möbelfirma som byggde dem och se om ritningarna finns kvar i någon låda
 
Det avbildade är ett "spanarbord" från FRA.
Några sådana kom till surplusmarknaden på 90-talet.

Om jag minns rätt så var det en möbelfirma i Upplands Väsby som byggde dem.
Televerket använde liknande bord, fast utan trädetaljer och med svetsade stålramverk,
Har tyvärr varit med om att låta ett ganska stort antal sådana gå i skroten på 90-talet.

Ibland så råkar man på operatörsbord av det brittiska fabrikatet Imhof i aluminium.

View attachment 10799
Vad är detta för något?
 

Attachments

  • Screenshot_2023-09-30-23-28-02-248_com.android.chrome-edit.jpg
    Screenshot_2023-09-30-23-28-02-248_com.android.chrome-edit.jpg
    192,3 KB · Views: 19
GU027 frekvensmätenhet.

Satt i Flygvapnets stora HF-stationer för att kunna jämföra de lokala frekvensreferenserna
med FOA:s normalfrekvens. Med lite handlag och en bra interpolationsoscillator
(Adret 6100) kunde man mäta frekvenser med +/- 0,01 Hz noggrannhet.
 
GU027 frekvensmätenhet.

Satt i Flygvapnets stora HF-stationer för att kunna jämföra de lokala frekvensreferenserna
med FOA:s normalfrekvens. Med lite handlag och en bra interpolationsoscillator
(Adret 6100) kunde man mäta frekvenser med +/- 0,01 Hz noggrannhet.
Tack
 
En sak som jag funderat över det senaste och dessa bilder ytterligare får mig att ifrågasätta är varför det är så få om ens några amatörradio-sändtagare som går att få i 19" rack-chassi? Bilderna visar tydligt fördelarna med det och jag hade verkligen föredragit min Yaesu 818 i ett 1U chassi.
 
;) En sak som jag funderat över det senaste och dessa bilder ytterligare får mig att ifrågasätta är varför det är så få om ens några amatörradio-sändtagare som går att få i 19" rack-chassi? Bilderna visar tydligt fördelarna med det och jag hade verkligen föredragit min Yaesu 818 i ett 1U chassi.

Jag håller helt med dig :) men 1U/HE skulle förutsätta en oftast helt annorlunda konstruktion, de flesta konsument-sändtagare är ju oftast byggda avsevärt högre än så för att få plats med display och alla knappar som "behövs" ;) det skulle nog gå åt minst 3HE för de flesta... En möjlighet är ju att montera dem på lösa rackhyllor, likt de här, som finns från många tillverkare och i olika storlekar:




IMG_1121.jpeg

De ger lite större handlingsfrihet med montaget, än att behöva trava grejerna på varandra ;)
 
Medvetenheten om 19" byggsättets, och för den delen det DIN 41490 normerade 520 mm byggsättets ("Formschönes Stahlblechgehäuse"), fördelar saknas helt bland stickproppsamatörerna.

Riktiga radioamatörer, vilka ofta även har professionell radiobakgrund, är desto mer
medvetna om saken. Detta leder dock till att marknaden favoriserar "plastradio" utan normerade inbyggnadsmått framför
"plåtradio" som följer standard genom de större försäljningsvolymer som det medför.
Marknaden för inbyggnadsssatser med rackformat till amatörradiomateriel är så liten att man inte vill satsa på den.

Materiel vilken vänder sig till medvetna och prisokänsliga konsumenter, som t.ex. Hilberling i modern tid och Collins S-line
samt KWM/HF-380 serien i historisk, kunde beställas med rackmonteringssatser.

1696149176826.png

1696149258858.png
1696149522228.png


Diskussioner i ämnet vilka visade på de kulturella skillnaderna mellan olika grupper av radioamatörer och deras syn på materielens formspråk finns här:


och här:

 
Back
Top