Plastlåda dipol

SM0YDO

Well-Known Member
image.jpg Har ett par sådanna här plastlådor som jag har köpt på elfa på utförsäljningen och funderade
På om man kan ha dom till mittpunkten på en dipol ?
 
Har några stycken runda eloxerade aluminium rör som kommer ifrån. Moppskaft som skulle
Kastas på jobbet skulle tippa på att diametern är runt 20 mm jag har fattat att ju tjockare
Antennspröt man har desto bredbandigare blir antennen går dom att använda på någon
Frekvens ?

Mvh sm0ydo
 
Lådorna ser ok ut.
Jag använde förskruvningar på utgångarna för spröt och kabel.
Moppskaften är säkert bra, alla former av rör och spröt bör en radioamatör ta tillvara och lägga på lager.
Jo ju tjockare spröt ju bredbandigare.
Men effekten är inte så stor som man kan tro.
Gör du en antenn för 145 MHz av 20 mm rör så lär det inte bli så stor effekt. Men bättre än 2 mm stålspröt.
Använder du rör på 100 - 200 mm diameter så kanske bandbredden ökar....
Jämför burdipoler, där man använder träningar och 4 - 16 trådar.
Jag räknade på en sån för 24 - 29 MHz, dvs c:a 2 x 3 m lång.
Med diametern 500 mm kanske det börjar bli lite bredbandigt, men det räcker inte....

de
Roy
 
Jag har en metallsvarv där jag kan tillverka delar till en dipol av plast om jag behöver
Om det inte går att köpa eller få tag på ute i handeln .Det finns nätfirmor som typ
Materialdelen och Ironbill där det går att handla via internet.

Mvh sm0ydo
 
7FEEA24F-8419-4AB7-81E1-57790ED1614D.jpeg Här en bild på dom eloxerade rören ytterdiametern är 22 mm och längden är ungefär 147 cm
 
Om man går in på DK7zb hemsida och kollar på tex 144 MHz yaggis så ser man att måtten på spröten
Ändras beroende på vilken ytterdiameter som man har på diametern på rören lite grann,

Elementlengths

Frågan är vad det blir för impedans i matningspunkten man måste kanske
Göra en transformator av parallellkopplad koax typ för att få ihop det.

Bilder på antenner på millitärbåtar typ GP antenner med det drivande ellementet
Brukar ha större diameter i omfång.
 
Last edited:
Ironbill har Acetalplast i samma tjocklek som rören dvs 22 mm så kan man svarva ner ändarna så man
Får in dom i rören.

Är det något problem rent elektriskt att använda sig av den plasten eller ?
 
Sånna här sk stegborrar Julgranar är bra om man behöver ta upp större hål den här har en
Dubbborr i spetsen som man kan byta ut ifall man bryter av den .Den här har varit på
Omslipning några gånger och att man behöver en borrschuck som tar 13 mmimage.jpg
 
Hittar inte internet adressen till Materialdelen på internet kan nån hjälpa mig ?

Mvh sm0ydo
 
Tänkte göra några plexiglasbitar i botten och då är det bra att ha en ritning att gå efter
Och rita där man ska göra hål så man slipper missa centrum på hålen


Sm0ydo
 
Om man vill mäta upp resonansfrekvensen för att se hur resultatet vart och ta reda
På antennens impedans i matningspunkten för att få rätt anpassning mot koaxen
Går det med en MFJ antenn annalysator eller ?

Mvh sm0ydo
 
image.jpg Har fixat till ett antal plexibitar ifrån en stor skiva som kommer ifrån Biltema som var
Tänkt till ett annat projekt men det passade inte till det
 
Varsågod och funderade på att köra med Nylonskruvar till klämman gillar inte när det är
Metaller i vägen för dipolen jag är rädd att det blir något problem eller har jag fel .
Nylonskruvar finns det hursomhelst på Sifvert skruv i Västberga i olika storlekar.

Mvh sm0ydo
 
Back
Top