Plastlåda för utomhusmontage - bra ställe att köpa på?

SM0TGU

Well-Known Member
Hej, en liten risk att jag frågat detta tidigare, men hittar inte när jag söker på forumet....
Jag skulle behöva lite större plastlådor för utomhusmontage / mastmontage för att montera relän, preamps mm. Idag kör jag en billig vattentät låda men den är inte UV-skyddad så efter ett år ungefär spricker den bara man tittar på den...

Behöver tips på inköpsställen, om det finns någon tillverkare med billigare priser i EU eller Kina går det också bra. Jo jag har googlat men ibland kan det vara svårt att hitta guldkornen... Fibox känner jag till sedan tidigare.

mvh Lars SM0TGU
 
Last edited:
Om det är stadiga plastlådor du är ute efter, så kanske det kan funka med ny/begagnad Peli Case? De brukar vara rätt så rejäla, ganska täta, och finns i olika storlekar och färger.

Ebay.de - Peli case

Där finns ju även mängder med "vanliga" kapslingar, sök på "Schaltschrank" eller "Wandgehäuse" så dyker det upp lite av varje...

:)
 
Om det är stadiga plastlådor du är ute efter, så kanske det kan funka med ny/begagnad Peli Case? De brukar vara rätt så rejäla, ganska täta, och finns i olika storlekar och färger.

Ebay.de - Peli case

:)
Tack, men det ser lite klumpigt ut att montera en Pelicase på maströret.
Det är alltså denna låda (bild nedan) som jag har nu som jag vill ersätta, dock inget krav att den ska vara lika stor. Den ni ser på bilden här kostar under 100 kr och är vattentät men jag märkte som sagt att den inte tål solens UV.

1703769463436.png
 
Hej har du kollat med Elfa dom har Fibox stadiga kappslingar i pollykarbonat tror jag att det var mvh sm0ydo Fibox hette tidigare Fiskars
 
Last edited:
Ja, förlåt, det skulle jag skrivit, men Fibox känner jag till. Tänkte om någon känner till något annat märke i EU men kanske lite lägre priser än Fibox.
 
Jag har använt el-installationslådor från Jula, Biltema m.m. för filter och förförstärkare för UHF. Fungerar bra, verkar vattentäta. Men som vanligt skall man väl ha ett dräneringshål i botten, enligt rekommendation från @SM0AOM.
 
Jag vet inte hur bråttom du har men det brukar dyka upp sådanna här lådor på Tradera under fliken Bygg och elinstallation både nytt och begangnat som kan vara användbart
 
Last edited:
@SM5OCI Japp, jag kör några av dessa också men de är tyvärr något för små.
@SM0IKR IKEA 365 har jag inte tänkt på, smart! Men lite för små... Men billigt och bra att de verkar hålla.
@SM0YDO Jag har inte bråttom så länge det är snö och is, så jag ska kolla på Tradera också.
 
Håll dig framme på diverse radioträffar å loppisar, du kan få tag i t.ex. Rittalskåp för en lagom peng om du har tur.
 
Plastkapslingar och för den delen vissa andra kapslingar mår oftast bra med ett extra tak
Kapsling med tak krympt.jpg
Den här normkapslingen har fått ett skyddande tak håller snö/vatten och annat som kommer uppifrån borta. Taket gör även monteringen lättare och skymmer bort det mesta av solstrålningen. Naturligtvis är kondenshålet på lådans undersida öppet så att lådan inte suger in fukt som inte kan rinna ut igen.

Om man letar täta kapslingar för radiorelaterade prylar kan man råka hitta en som är byggd för att sitta utomhus. Den har även en filtrerad ventilering som låter lådan andas. Färdig hål för stora kontakter.
Metallkapsling med kondensfilter krympt.jpg
Lådan är 32x32x12cm.

p.s. Jag vet var lådan finns ;)
 
Ett annat alternativ är de gamla gjuta kopplingslådorna som bl a användes i industrin förr i tiden. De kan ibland dyka upp på skroten eller fås av någon snäll elektriker som river ut nån gammal elinstallation. Jag använder några sådana lådor i min mast som räddades från ett pannrum byggt på 60-talet. Lådorna målades om 1992 i samband med att masten restes. De är som nya invändigt och kommer att klara sig 100 år till. Jag har behållit de stora flänskopplingarna så att ca 10 koaxialkablar med N-kontakter kan petas igenom. I övrigt är flänsarna öppna för ventilation och kondensavrinning.

box.jpg

Bilden ovan visar den gjutna kopplingslådan med intagsflänsen men utan antennkablaget som när bilden togs var nedtaget för byte av kontakter, 30-årsbesiktning och kontrollmätning. Nu åter installerat. Nästa planerade översyn 2050.

Jag har under årens lopp provat div plastlådor utomhus, även dyrare sådana som varit avsedda för utomhusbruk. Har inga bra erfarenheter av plast. Gäller det en nyinstallation där man tänkt sig att livslängden på installationen skall vara lång eller där materielen skall kunna återanvändas flera gånger så kanske det är lönt att satsa en peng på en ordentlig kapsling av metall eller annan typ som tål utomhusmiljön?

I några andra installationer för intag av koaxialkablar till radiorummen använder jag Rittal-skåp av målad stålpåt som efter ca 15 år utomhus monterade på fasaden ser ut att ha klarat sig tämligen bra. Smutsiga av luftföroreningar men ingen rost. Håller nog lika länge till eller mer.
 
Tack för alla svar jag fått! Väntar nu bara på att det går att gå på taket igen....
 
Jag tycker plåtskåp är något bättre än plastskåp. Men allt beroende på vad man vill kapsla in. Skåp typ Rittal är svindyra men håll utskik på auktioner mm. Jag köpte tre finfina skåp som hade används för vinkraftverk för typ 1000 kr. Och då är de ganska stora. Men en hel del tid att spackla igen onödiga hål och ev ta bort lite rost. Måla men sen blir det väldigt robusta...

Skåp5.png

Skåp3.pngSkåp4.png
Skåp1.png
 
@SM6MUY Det ser jättesnyggt ut men för stora för mig. Jag hittade nu en låda på Amazon.se som jag ska testa i vår.
 
Back
Top