Pneumatiska teleskopmaster

Är teleskopmaster intressanta för amatörradio som alternativ till fackverk. Jag har teleskopmaster med Bottendiam 66 - 250 mm. Höjd 6m - 40 m. 24 mm - 80 mm hål för montage i toppen. Väggmontage. De är keyade d v s låsta till en viss riktning. Pumpas upp till full höjd på någon minut.
 
Självfallet. Allt beror på vilka belastningar som masten ska tåla och hur de är prismässigt jämfört med alternativ.

Finns det någon hemsida med info/data?

mvh
Kai

Är teleskopmaster intressanta för amatörradio som alternativ till fackverk. Jag har teleskopmaster med Bottendiam 66 - 250 mm. Höjd 6m - 40 m. 24 mm - 80 mm hål för montage i toppen. Väggmontage. De är keyade d v s låsta till en viss riktning. Pumpas upp till full höjd på någon minut.
 
Visst Kai! Det är svårt att svara på om de är dyra eller inte. Vi har ung 450 olika master med eller utan kabel i samt med eller utan ett spår som håller dem alltid i samma riktning. Men, Kai, visst kostar dom pengar. Skulle du vilja ha mer upplysning om dom så meddela mig.
 
Nu funderade jag mest på ett principiellt plan för eventuella framtida projekt. Allt kostar, som det heter, men det intressanta är trots allt lite riktvärden för priser. De flesta radioamatörer kan på ett enkelt sätt kolla vad de vanliga fackverksmasterna kostar. Detsamma borde man kunna göra med pneumatiska master också.

Man kan nog också säga att det finns lite typiska mastlängder som är intressanta. Upp till 10m mobilt/fieldday eller som lättmast hemma.

20m som en mer seriös mast för att komma på höjd hemma.

Antennlaster som är typiska för en lättmast vore kanske en förkortad 3 ele yagi för 10-15-20m eller en lite längre Yagi för 10, 6 eller 2m bandet, dvs. en bomlängd på 4-8m. Lägre frekvenser med kortare bom och 2m med längre bom.

En lite tyngre hemmamast på 20m borde tåla en 3-4 elements Yagi för 20m eller en logperiodisk antenn med en bomlängd på ca 6m, kanske upp till 8m.

Det är som sagt riktvärden på vad en amatör kan vara intresserad av. Självfallet med någon form av rotor.

Och lättvarianten bör kunna stå ostagad och fäst i botten plus en fästpunkt på kanske 1,5 till 2m höjd.

Nu tänkte jag inte göra beräkningarna åt dig, men du får fundera på om dina master är konkurrenskraftiga på amatörradiomarknaden :)

mvh
Kai


Visst Kai! Det är svårt att svara på om de är dyra eller inte. Vi har ung 450 olika master med eller utan kabel i samt med eller utan ett spår som håller dem alltid i samma riktning. Men, Kai, visst kostar dom pengar. Skulle du vilja ha mer upplysning om dom så meddela mig.
 
Back
Top