Portabel antenn

The_one

Well-Known Member
Hej!
Jag skulle behöva idéer på en bra portabel antenn.
Vill gärna ha tips på olika både enkel och flerbandiga typer.

73 Andreas
 
Oj, det var en "bred" fråga. ;)

Det finns ju allt ifrån en enkel ändmatad tråd + avstämning till färdiga köpesantenner som skruvas samman på några minuter.

Vilka band hade du tänkt köra?
Vad är viktigt för dig? T ex vikt? Eller att kunna sätta upp antennen utan tillgång till träd?

73 SM0RVV
 
Hej!
Så som jag tänker så tänker jag mig en antenn som är lätt att sätta upp och inte beroende av träd eller dylikt.
Vikten spelar isig inte någon roll då allt kommer alltid att ligga I min bil.

Min sista tanke var att bygga en helt vanlig Windom antenn där jag sätter mitt matningen på ett metspö 6 meter upp. Hela antenn konstruktionen skulle se ut som inverted V .
Vad tror du om detta.

Hur skulle en ”ändmatad tråd” se ut och hur skulle motvikten se ut?
Och hur viktigt är den?

//Andreas
 
Detta var en intressant fråga som jag kommer att följa noga! Är också intresserad av något man sätter upp på ett par minuter ute i skogen, vid en rastplats eller liknande.
 
Detta var en intressant fråga som jag kommer att följa noga! Är också intresserad av något man sätter upp på ett par minuter ute i skogen, vid en rastplats eller liknande.

Hej Fredrik!
ja jag hoppas att många delar med sig av sina erfarenheter samt lösningar både gällande antenner samt jordnings lösningar.

//Andreas
 
Metspö gillar jag att ha som antenn-bas för div experiment mm.
Det är billigt och funkar till mycket.

Det kanske enklaste är vertikalantenn med metspö. En tråd (avstämd) från botten till toppen på metspöt samt några radialer.
Alltsammans monterat direkt på marken, då behöver inte radialerna vara avstämda. Ju blötare mark desto bättre antenn.

Att använda ett vanligt metspö som mittfäste till inverterat-V eller liknande har jag inte fått att funka så bra. Helt enkelt därför att de metspön jag provar har varit för klena för att bära den vikten.
Spiderbeam är en firma som har riktiga glasfibermaster, de är både högre och starkare än Julas metspön.

Med en sånn mast kan du ju bygga en dipol som matas med en stege istället för koax. Då måste du ha en avstämning, men å andra sidan kommer den antennen funka på flera band.

Till sist kan jag inte låta bli att nämna min favoritantenn, Buddipole.
Den består av en massa delar som alla har samma gänga. Man kan bygga de mest varierande antenner med det systemet (förutom att det går att ha den som vanlig dipol). Gängan är den "vanliga" gängan för många HF mobilpinnar, så man kan bygga ut antennen med tillbehör från andra tillverkare. Dessutom monteras den på en teleskopmast med trefots-stöd så man behöver inga träd alls.

73 SM0RVV
 
Hej Fredrik!
ja jag hoppas att många delar med sig av sina erfarenheter samt lösningar både gällande antenner samt jordnings lösningar.

//Andreas

Jag har en Icom 7000 och en AH-4 tuner som fungerar utmärkt som portabelutrustning. Då sätter jag AH-4:an på ett 3m maströr, när jag har husvagnen så jordar jag i chassit på den och sedan drar jag ut så lång tråd som möjligt, ofta blir det runt 25m. Det fungerar mycket bra.
Har även en VB 500 vertikal men den fungerar dåligt på 40m och 80m, men desto bättre på 10, 15, och 20m. Roligast är det att använda min lilla Miracle Whip, den skruvas direkt i antennuttaget på min Icom 703 sedan är det bara att köra qrp. Den blir lite effektivara om man lägger ut en trådbit som motvikt. Jag har även använt två cyklar som antenn, ställde dom som en dipol och anslöt Icom 703:an, med endast 10w uteffekt. Fick en 5/9 rapport från en tysk på första ropet. Men räknar du med att köra Japaner så kanske du ska hoppa över cykelantennen och qrp. :)


Roger
 
Hej och tack för era svar!

Jag satt och tänkte lite igår kväll och jag tror att jag kommer att börja på två fronter.
Nummer ett, en 9:1 balun och en tråd på typ 25 meter med någon form av jordning/motvikt.
Till denna konstruktion har jag köpt ett stycke metspö 6 meters på biltema
Samt ett stycka stängsel ”hållare” på jula

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=793080

Den sist nämnda kommer jag att ”modifiera” så att jag ställer något av bilens däck på denna . Därefter kommer metspöet att placeras i denna ”hållare”.

Nummer två är, stängselstolpar inköpta på jula.
Dessa är cirka 1,2m höga och i plast. Dessa tänkte jag använda för att bygga en vanlig G5RV eller något liknande.
Vad tror ni om det?

En fråga om, när ni pratar om jordning eller om motvikt.
Hur tänker ni då?
Är det lite kabel typ 2m som ligger platt på marken eller är det ett jordspett, eller vad?
Och hur kan radialer se ut?

Tack för alla svar!

73 Andreas
 
Google is your friend. :)

Sök på radiation resistance radials, eller något liknande.
Det finns massor av artiklar på nätet om hur det funkar.
Annars finns ju alltid ARRL antenna book...

Tumregeln är dock att det inte går att "fuska". Man kan inte "hoppa över" något, t ex motvikten, och tro att antennen ska bli effektiv.
Ha också i bakhuvudet att lågt SWR inte automatiskt betyder att antennen fungerar - som antenn betraktat.

Konditionerna på banden inverkar mycket, och kan luras en hel del.
Att man kan köra ett QSO med en viss antenn en viss dag, innebär inte automatiskt att det var antennens förtjänst. Det kan lika gärna ha varit konditionernas förtjänst. Det omvända är givetvis också sant, ibland är banden döda - nästan oavsett antenntyp.

Experimentera och ha kul. Läs lite artiklar. Du kommer inte bygga den perfekta antennen på första försöket, men jag lovar att du kommer har roligt under tiden.

Berätta gärna lite löpande om experimenten, det är kul att läsa.
Tack för tipset om Julas stängselhållare, den är ju perfekt för ändamålet.

73 SM0RVV
 
Hej och tack för era svar!

Jag satt och tänkte lite igår kväll och jag tror att jag kommer att börja på två fronter.
Nummer ett, en 9:1 balun och en tråd på typ 25 meter med någon form av jordning/motvikt.
Till denna konstruktion har jag köpt ett stycke metspö 6 meters på biltema
Samt ett stycka stängsel ”hållare” på jula

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=793080

Den sist nämnda kommer jag att ”modifiera” så att jag ställer något av bilens däck på denna . Därefter kommer metspöet att placeras i denna ”hållare”.

Nummer två är, stängselstolpar inköpta på jula.
Dessa är cirka 1,2m höga och i plast. Dessa tänkte jag använda för att bygga en vanlig G5RV eller något liknande.
Vad tror ni om det?

En fråga om, när ni pratar om jordning eller om motvikt.
Hur tänker ni då?
Är det lite kabel typ 2m som ligger platt på marken eller är det ett jordspett, eller vad?
Och hur kan radialer se ut?

Tack för alla svar!

73 Andreas

vilket antennproblem löser du med 9:1 balunen ?
 
1: 9 - 1:10 ?

Hej -NCL,
förmodligen är det snarare en 1:10 som felaktigt kallas för 1:9 då man vanligtvis gör en
1:10 som spartrafo där primärlindningen samtidigt är sekundärlindningens bottendel.

De flesta vet att ett ½-vågselement har Z50 - Z75 Ohm på mitten (licensprovskrav!)
men få vet att 1/3 från änden så är det Z300 Ohm som gäller ( FD4 ).
Mer okänt är att änden på ½-vågselementet har c:a Z5000 Ohm.

Här passar en 1:10 trafo till en 50 OHMs coax perfekt!
detta gäller om man även kompleterar med en skärmströmsdrossel på coax någon m. in
från spartrafon, annars föreliger stor risk att shacket "får koko" p.g.a. hög SWR.
 
Hej -NCL,
förmodligen är det snarare en 1:10 som felaktigt kallas för 1:9 då man vanligtvis gör en
1:10 som spartrafo där primärlindningen samtidigt är sekundärlindningens bottendel.

De flesta vet att ett ½-vågselement har Z50 - Z75 Ohm på mitten (licensprovskrav!)
men få vet att 1/3 från änden så är det Z300 Ohm som gäller ( FD4 ).
Mer okänt är att änden på ½-vågselementet har c:a Z5000 Ohm.

Här passar en 1:10 trafo till en 50 OHMs coax perfekt!
detta gäller om man även kompleterar med en skärmströmsdrossel på coax någon m. in
från spartrafon, annars föreliger stor risk att shacket "får koko" p.g.a. hög SWR.

bara nyfiken på vilken antenn och vilka band som är aktuella i tråden,
nu nämns g5rv, windom, 25m ändmatad tråd, longwire och en 9:1 balun,
det kan man nog göra nåt kul av....
 
bara nyfiken på vilken antenn och vilka band som är aktuella i tråden,
nu nämns g5rv, windom, 25m ändmatad tråd, longwire och en 9:1 balun,
det kan man nog göra nåt kul av....

Hej!
Det hoppas jag!! :)

Men jag får nog läsa på lite mer om motvikter.
Framför allt portabla sådana :)

Jag menar hur ska en motvikt till en windom se ut?! någon som har idéer?

Mvh Andreas
 
Last edited:
Tusan oxo. Jag har en hink sand till min T2FD. menar du att det är till windom?

vy 73 Göran
 
De flesta vet att ett ½-vågselement har Z50 - Z75 Ohm på mitten (licensprovskrav!)
men få vet att 1/3 från änden så är det Z300 Ohm som gäller ( FD4 ).
Mer okänt är att änden på ½-vågselementet har c:a Z5000 Ohm.

Här passar en 1:10 trafo till en 50 OHMs coax perfekt!
detta gäller om man även kompleterar med en skärmströmsdrossel på coax någon m. in
från spartrafon, annars föreliger stor risk att shacket "får koko" p.g.a. hög SWR.

En vanlig 27 MHz-antenn är ju just ett ändmatat halvvågsspröt. Är en sådan konstruerad på det sätt som du beskriver ovan? Enligt vad jag vill minnas fanns de att köpa både med och utan ett antal ganska korta "jordplansspröt". Har du lust att förklara? :) Kanske vore ett smidigt sätt att köra 14 och 28 MHz på samma pinne.

SA6APZ
 
Back
Top