Prognosverktyg

Frågan är lite väl öppet ställd, så det blir svårt att svara utan att gissa.
Menar du hur du tolkar just _den_ bilden? Alltså vad en geomagnetisk storm har för inverkan på banden. Eller menar du radio-propagation i stort?

Jag svarar på det senare. Det är ett stort och komplext område, därför blir det länkar att läsa mer på.
En favoritsire för min del: SOLARHAM.com / Solar Cycle 24 / Spaceweather / Amateur Radio VHF Aurora Website
Wiki: Radio propagation - Wikipedia, the free encyclopedia
En av många pdf'er i ämnet: http://www.google.com/url?sa=t&rct=...II1-W5ZzpVfWKpjVA&sig2=RzmXMY69CH0ch5O9ok9vig

73 de SM0RVV
 
Det är en geomagnetisk storm just nu (eller då, när du snaphotade bilden). Varför jordmagnetfältet wobblar och hur det påverkar radiotrafiken och brus kan du läsa om på länkarna ovan.
Det har även varit ett utbrott på solen av storleksordningen "M", även det måste du läsa mer om för att få helhetsbilden.

Det finns andra propagation monitors som har annan och/eller mer info. T ex Dr Frost's sida: SMØO Ham Prop - i rymden kan ingen höra dig gråta.....

Solen påverkar olika frekvenser på olika sätt vid olika tidpunkter efter ett solutbrott. Därför är det svårt att hjälpa dig med tolkningen. Då behöver vi veta mer specifikt vad du är ute efter för info.

T ex kan man ju följa vad solen har för sig och sedan anpassa sina frekvensval och sin aktivitet efter det. Eller tvärtom, om man vill köra något speciellt band så kan man monitorera solaktiviteten för att vänta in ett bra läge att köra just det bandet.

Jag är hobby-lekmanna-intresserad av solen, den är väldigt intressant att följa. Det blir roligare om man tröskat några dokument för att få ett hum om vad som påverkar vad.

En kombination av SOLARHAM.com / Solar Cycle 24 / Spaceweather / Amateur Radio VHF Aurora Website och Propagation Map | WSPRnet är ganska tydlig. På den första ser du vad solen har för sig, på den andra ser du i realtid hur stationer över jorden når varandra på olika band.
Mycket lärorikt!

Hoppas du blev lite klokare, även om jag hänvisar till extern info.

73 de SM0RVV
 
Det som visas på bilden, uppifrån och ner, är:

- Jordmagnetiska fältet är påverkat, vilket har sin orsak i en soleruption

- Denna eruption har sänt ut starka röntgenstrålar som ändrar de reflekterande jonosfärskiktens egenskaper. Det som brukar hända är att absorptionen i HF-området ökar så att en "black-out" råder under några timmar

- En soleruption skickar också ut långsammare partiklar som når jordatmosfären något dygn efter eruptionen. Då uppstår det både synliga polarsken och "radionorrsken". Ett radionorrsken medför att det går att kommunicera på VHF över långa distanser.

- Det finns ingen jonisering av de sporadiska E-skikten som medger VHF-kommunikation

En sådan bild är ett "snapshot" av jonosfären och därmed kan de ändras snabbt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top