QQE06-40 under luppen

SM0NCL

Well-Known Member
Nån som har ett schema för klass AB1 bias & skärmgallerreglering som är i drift till nämnda QQE06-40 ?

frinear150 tycks använda nån "g2daf" clone(?) for skärmgaller, så egentligen kanske det räcker med en sådan istf. en full +/- skärmreglerarkrets ?

tänkte helst inte gå in på rörregulatorer som lösning -av utrymmesskäl.
 
Gör det enkelt, använd 5 W zenerdioder. För skärmgallret 100+100+68 V med 20 mA genom diodkedjan, för styrgallret 68 V med en 10 kohm potentiometer till chassi för inställning av viloström. Undre anslutningen lyfts av ett relä för strypspänning.

Lennart
 
Mitt QQE 06/40 steg för 2m baserat på en artikel i OZ dec-73 har katoden direkt jordad.
Skärmgallerreglering med 3st OB2 där man kunde välja att kortsluta ett av dessa stabrör.
Detta gav då 350V alt 250V, den lägre spänningen för FM. Anodspänning 800V och justerbar biasspänning.

I de flesta av mina schemor med detta rör är katoden jordad utom ett som är handritat och utan referens, vet inte var det kommer ifrån.
I detta schema är Rk = 50ohm (2x100) och skärmgallret regleras med hjälp av ett EL90 som är kopplat som en shuntregulator.
Ingen negativ gallerförspänning och anodspänning endast 650V.

/Micke
 
I detta schema är Rk = 50ohm (2x100) och skärmgallret regleras med hjälp av ett EL90 som är kopplat som en shuntregulator.
Ingen negativ gallerförspänning och anodspänning endast 650V.
/Micke

EL90 används väl som skärmgallermodulator?
 
Ett oavkopplat katodmotstånd, innebär negativ återkoppling/motkoppling och har till syfte att förbättra stegets linjäritet. Det kan antagligen vara särskilt påkallat i fallet med 4CX250, som inte är kända för särskilt god linjäritet i klass AB.

/Lasse
 
Det beror nog på applikationen. Jag kan mycket väl tänka mig att EL90 envänds som shuntregulator för skärmgallerspänningen i ett linjärt slutsteg, liksom att det kan fungera som skärmgallermodulator i en AM-sändare...

/Lasse
 
Jag tittar på schemat i #3 men ser ingen lågpassfiltrering av spänningen. Ändrar man gallerförspänning ändras ju förstärkningen, gallermodulering som man ju kan köra avsiktlig AM med. Zenerdioder brusar, ganska kraftigt till och med. Det bruset kommer att modulera sändarsignalen. Jag föreslår att sätta filterkondensatorer parallellt med överspänningsskyddet och på utgången mot röret, och flytta feedback till före filterkedjan för att undvika att det blir en effektoscillator.

Jag har använt zenergenombrott på bas-emittersträckan på småsignaltransistorer som brusgenerator för att mäta på mottagare, och får då dämpa mycket för att det ska bli användbart, storleksordningen 40 dB.

4CX250B kan ju ha ganska mycket negativ skärmgallerström som matningen måste kunna ta hand om. Jag vet inte om QQE06/40 ger ifrån sig skärmgallerström i något driftfall? En liten shunt som drar nån eller ett par mA är nog inte fel. Det kan ju vara en del av feedbackspänningsdelaren.

/Jan
 
Ang filtrering och modulering på galler,
#3 i tråden ovan är enbart regulatorn, tänkte använda ett komplement mellan galler och regulator, syns i rött nedan och har 47K till jord + regulator. Där finns en avkoppling med och då hamnar feedback på rätt ställe. Regulator i #3 klarar både push/pull på strömmen via en serieregulator och en shuntregulator, det är i princip samma regulator som sitter i Alpha's KV steg med tetroder. Om QQE ger negativ ström vet jag inte, kan man se det på datablad?

Ang. Rk och linjäritet,
06/40's rykte som FM-rör och går inte linjärt utan åtgärder, så kanske dessa Rk kan hjälpa för linjäritet utöver reglering på Vg2, ungefär som 4cx250 som även det har ett rykte. I blått syns acom1011's 47ohm i parallel. Som sagt så har jag inte hittat några referenser med QQE och Rk med det kan vara intressant att kolla på det ändå?.

EL90 och QQE, det är antagligen ett klass-C steg?, och EL90 som håller ner Vg2 under vila och som släpper på lite Vg2 vid RF in och sen blir det "linjärt", clamping principen enligt ZL eller G2. Inte den vägen jag tänkte ta.
 
Last edited:
EL90 och QQE, det är antagligen ett klass-C steg

Nej! det står LINJÄRT i mitt schema.
Ska scanna in det i kväll.


Hittade detta vilket liknar kopplingen i mitt schema.

qqe0640_usch.png

Här ser vi att det extra röret har en modulationsingång för am.




/Micke
 
Last edited:
Här kommer schemat.

QQE 06_40_s.jpg

EL90 ser ut att ingå i ett reglersystem men inte som modulator.

/Micke
 
EL90 är ett "clamprör" som arbetar så att när drivningen försvinner så
försvinner också den negativa förspänningen som alstras av gallerläckan.

Då leder clampröret så att skärmgallerspänningen sjunker vilket minskar viloströmmen till ett förhoppningsvis ofarligt värde.

"Clamprör" fungerar endast med slutsteg som går i klass C, alltså olinjärt. Rör som går i klass AB1 genererar ingen gallerström och där blir ett "clamprör" verkningslöst.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
EL90 är ett "clamprör" som arbetar så att när drivningen försvinner så
försvinner också den negativa förspänningen som alstras av gallerläckan.

Då leder clampröret så att skärmgallerspänningen sjunker vilket minskar viloströmmen till ett förhoppningsvis ofarligt värde.

"Clamprör" fungerar endast med slutsteg som går i klass C, alltså olinjärt. Rör som går i klass AB1 genererar ingen gallerström och där blir ett "clamprör" verkningslöst.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack för förklaringen K-A.
Då behöver ingen bygga den kopplingen i onödan;)

/Micke
 
Hej vad jag förstår så behöver man bygga ett separat skärmgallerspännings spännings
aggregat som är strömbegränsat så att man inte eldar upp skärmgallret ifall anodspänningen försvinner och skärmgallret tar över funktionen.

Rätta mig om jag har fel? Jag har också några QQE06-40 liggandes som jag har funderat
på att göra ett 2m slutsteg med.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej vad jag förstår så behöver man bygga ett separat skärmgallerspännings spännings
aggregat som är strömbegränsat så att man inte eldar upp skärmgallret ifall anodspänningen försvinner och skärmgallret tar över funktionen.

Rätta mig om jag har fel? Jag har också några QQE06-40 liggandes som jag har funderat
på att göra ett 2m slutsteg med.

mvh Lasse sm0ydo

Du har helt rätt.
Om man nu skapar skärmgallerspänning från samma källa som anodspänningen så är nog risken minimal ändå, faller en faller båda:D

/Micke
 
Hade ett QQE 06/40 steg för VHF i början av 80-talet. Det hade två stabrör för att få skärmgallerspänningen. Det hela var väldigt likt denna koppling. Precis som på schemat var det jordad katod och separat negativ förspänning.
 
Last edited:
zero bias class-C steg byggs fortfarande både på HF som VHF, men nu heter dom G2DAF ;)
principen är liknande förutom att skärmgallerspänningen genereras via dioder ur RF driveffekten istf över ett stort motstånd till +B och clampröret.
Typ det paofri gör med sina PL/EL rör i frinear150, enkla och billiga lösningar.

http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/misc/g2daf-1.gif

i mitt påtänkta 06-40 bygge finns en failsafe om +Ua försvinner - går gallren ner till jord, samt att ev. spänningsspikar går till jord, och att resp. spänningsregulatorerna för g1 och g2 är strömbegränsade.
g2 regulatorn håller sig under 100mV vid bel.proven så då återstår att se vad Rk kan göra eller inte göra för QQE 06/40.
 
zero bias class-C steg byggs fortfarande både på HF som VHF, men nu heter dom G2DAF ;)
principen är liknande förutom att skärmgallerspänningen genereras via dioder ur RF driveffekten istf över ett stort motstånd till +B och clampröret.

Efter att ha byggt, använt och mätt på slutsteg enligt G2DAF princip och konventionella klass-AB steg med tetroder i mer än 20 år, skulle jag säga att ovanstående är en grov förenkling gränsande till direkt felaktigt.

För det första, zero bias i samband med klass C, kan knappast existera. G2DAF-principen arbetar med flytande arbetspunkt och anodström flyter även när ingen drivning påförs. Steget arbetar med gallerström, vilket möjligen kan tyckas ha vissa likheter med zero bias. Av samma skäl lämpar sig inte kopplingen, lika lite som gallerjordat med zero bias, för alla rör! 4CX250 t ex, är uteslutet i båda fallen.

Röret måste ha en arkitektur som tillåter galllerström i storleksordningen 1/10-del av anodströmmen! Den enda likheten som man kan skönja med "clamprörs-principen", är att när drivning saknas försvinner skärmgallerspänningen. Om däremot anodspänningen skulle falla bort i ett PA med G2DAF princip, så utsätts röret ändå för överström i skärmgallret!

Med ovanstående villkor på plats och en i övrigt "sund konstruktion", visar spektrummätningar och praktiskt användande att linjäriteten inte är bättre än ett konventionellt gallerjordat steg - men inte heller sämre!

Jag använder idag två slutsteg. Ett enl G2DAF princip och ett konventionellt med stabiliserad galler- och skärmgallerspänning.

73/Lasse
 
Last edited:
@BDZ, Lasse:

Om det nu inte skiljer sig så mycket mellan kopplingarna, vad är det för vinst med G2DAF kopplingen?

Längre livslängd på rören?
Lägre energiförbrukning?
Något som jag i min enfald inte ens fattar?
 
@KBW:
Jag skulle kunna sammanfatta det så här,

G2DAF:
* Enklare design - behövs inget bias- eller skärmgaller-agg.
* Mer lättdrivet

Klass AB:
* Högre verkningsgrad
* Stabilare last mot drivsändaren

/Lasse
 
Back
Top