QQE06-40 under luppen

Hej jag skulle också vilja bygga ett 2M slutsteg för FM modulering jag har lite
olika delar liggandes bla några socklar och anodkontakter för qqe 06-40

finns det något på nätet eller i någon tidskrift att läsa om ett sånt projekt?

mvh Lasse sm0ydo
 
Kvartsvågsresonatorn är rätt kul och ger insikter i våglära, kan vara svårt att få tag i försilvrade rör bara.
 
Det blir högre förluster, men det är klart de största förlusterna står nog glödtrådarna för i alla fall. Det blir mycket snyggare med försilvrat, kanske det är läge och ta fram kemikunskaperna och köra lite elektrolys ;)

Många riggar har redan en uteffekt som ligger i samma storleksordning som man kan plocka ut ur ett QQE 06/40, annat var det när man körde IC202 med dess 3W som var precis lagom för att styra ut röret.
 
Last edited:
Det behövs bara några um beläggning för VHF i.o.f.s. Googlade lite och det verkar finns rätt många firmor som kan göra jobbet åt en om man nu vill gå retro :)
 
Hej går det att köpa VHF UHF RSGB manualen ifrån SSA eller någonannanstanns
och är det någon speciell årgång som behandlar slutsteg med QQE 06/40 ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Här ett par bilder på två olika PA som jag har sparat ifrån internet

mvh Lasse sm0ydo
 

Attachments

  • Qqe0640.jpg
    Qqe0640.jpg
    76,1 KB · Views: 228
  • qqe06-40.jpg
    qqe06-40.jpg
    68,1 KB · Views: 185
Hej kan du göra papperskopior på dom om du får betalt för jobbet?

mvh Lasse sm0ydo


Jag har också ett oanvänt Valvo YL 1060 7M vilka frekvenser den tetroden fungerar
på är jag osäker på men anodanslutningarna är kraftigare på det röret än på
QQE 06/40
 
Last edited:
Ja adressen i SSA stämmer och jag är inge bra på det Tyska språket men Engelska
brukar fungera.

73 de sm0ydo Lasse
 
Beträffande YL 1060 så byggde jag i början av 80-talet det så kallade "hårnålssteget" med QQE 06/40 för 2-meter beskrivet i VHF-communications på 70-talet. Modifierad med YL 1060 + IC-202 och 3 watt och 1200 Volt på anoden så visade Birden drygt 200 watt ut. Enda problemet var överslag emellanåt i butterfly-kondingen. Det var tider det.......

SM7IWG Carl
 
Last edited:
Beträffande YL 1060 så byggde jag i början av 80-talet det så kallade "hårnålssteget" med QQE 06/40 för 2-meter beskrivet i VHF-communications på 70-talet. Modifierad med YL 1060 + IC-202 och 3 watt och 1200 Volt på anoden så visade Birden drygt 200 watt ut. Enda problemet var överslag emellanåt i butterfly-kondingen. Det var tider det.......

SM7IWG Carl

YL1060 ger mycket effekt och tål en hel del misshandel.
Dock ska man vara observant när man kör det linjärt, eftersom det inte är internt neutraliserat. Ser man inte upp blir det en effektoscillator när man minst anar.

Använde YL1060 i mitt 144 MHz PA 1972/73 innan 4CX250B enligt RSGB-boken gjorde sitt intåg. En hembyggd transverter (design SM4COK/SM5MN) drev ut det till nästan 150W med 1200 V på anoden.

Det var som sagt tider när det var aktivitet även mellan testerna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
YL1060 är internt neutraliserat för push-pullkoppling, det är däremot varken YL1070 eller YL1071. Ett knep för att även med neutralisering få ett stabilt steg är att använda trådlindade motstånd istället för HF-drosslar där spänningen tillförs mittuttaget på galler- och anodspolarna.

Lennart
 
YL1060 är internt neutraliserat för push-pullkoppling, det är däremot varken YL1070 eller YL1071. Ett knep för att även med neutralisering få ett stabilt steg är att använda trådlindade motstånd istället för HF-drosslar där spänningen tillförs mittuttaget på galler- och anodspolarna.

Lennart

Då var det nog ett YL1070 som orsakade effektoscillatorn på 144 MHz.
I SRA-slutsteg för 80 MHz kunde man finna omväxlande YL1060 och
YL1070 av någon anledning.
YL1070 sitter i en av mina hembyggda SSB-sändare. Ett riktigt trevligt rör på HF.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den interna neutraliseringen är givetvis ointressant om man kör rörhalvorna parallellkopplade på kortvåg, då krävs den vanliga yttre neutraliseringen.
Det man bör se upp med är max. tillåten skärmgallerförlust 7-8 W för QQE06/40 och YL1060, det var den som begränsade skärmgallerspänningen till 270 V och därmed anodströmmen till 150 mA när jag tog fram data för klass AB1.

Lennart
 
Är det någon som kan förklara det här med neutralisering för mig då jag är lite
osäker på det?

mvh Lasse sm0ydo
 
Neutralisering går i korthet ut på att hindra återverkan mellan galler- och anodkretsar som orsakas av kapacitansen mellan dem genom att tillföra en lika stor men motriktad signal mellan katod och galler.

I ett "push-pull steg" är detta mycket enkelt, därför att spänningarna på anoderna är 180 grader ur fas, så om man använder en liten kapacitans från den motsatta anoden till gallret erhåller man denna motriktade signal.
Man kan dock bara neutralisera återverkan som beror på rörets egenskaper på detta sätt.
När det finns uppbyggnadsberoende faktorer, t.ex. dålig yttre skärmning, fungerar det inte lika bra.

Principen fungerar bäst vid frekvenser som ligger en bra bit under rörets självresonansfrekvens. Rör som har en låg självresonansfrekvens som t.ex. 829B är svårare att få bra neutraliserade på detta sätt.

Hela familjen QQE 03/20,06/40,03/12, 02/5 m.fl. är konstruerade för att få så höga resonansfrekvenser som möjligt. Detta har man uppnått genom att använda korta tilledningar samt gemensamma katoder och skärmgaller för de båda rörhalvorna.

Idén bakom denna uppbyggnad kommer från Philips strax efter kriget, och är inspirerad av UHF-dubbeltrioden 6J6.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top