Radio Nord

Radio Nord.

22-augusti kl 1925 på 6065 kHz. Hörs mycket bra.
Avlyssnad med mottagaren i läge AM och USB. Däremot ej hörbar på LSB. Använder tydligen full bärvåg plus endast övre sidebandet.
Har aldrig hört någon BC-stn använt en sådan metod men systemet sparar ju bandbredd och effekt! Har någon annan lyssnare gjort samma observation.

73
Bengt
SM6APQ
 
Tack för tipset Bengt (-APQ). Jag kollade och visst är det som du säger. USB med full bärvåg.
De gick QRT på 6065 kl 19:41
Audiokvalitén var densamma i läge USB och AM.

Sparky
 
Hej.
Det har förekommit de senaste åren Bla Radio morokulien eller vad dom hette.
Samt radio Dellen International år 2012 där jag själv var inblandad.

Sändarna då var SRT CTD-500/SSA-400

73 de Dan SM3MTQ Ordf Delsbo Radioklubb.
 
Skulle väl oxo ha nämnt att salasändaren på 6065,0 MHz är alldeles förskräckligt stark här i Winkelboda. Avnjuter den med en T-T Paragon i sex kHz bandbredd. Antenn är en EFHW för 40 m ungefär fyra meter över gräsmattan.

Använder en antennanpassare från RA-200 och om jag skiftar in den inbyggda konstlasten så blir det S7 kvar. Den konstlasten får jag använda med försiktighet ...
 
3950 funkar bäst här i Stockholm (Årstadal) med en ALA loop på balkongen, 6065 är i skipzonen

1512 har jag bärvåg på men ingen modulering.
 
Last edited:
I Nederländerna är fortfarande 6065 kHz starkast.
På 3950 kHz kör man tydligen riktig AM med båda sidbanden.
.....och 6065 kHz är nu stark igen i bergshamra.

/Micke
 
6065 bäst i Huddinge. Mycket bra, 59+50. Bara ett sidband. 3950 bra med 59+30 men LSB för att slippa tysk QRM. 1512 inget vidare, men hörs om jag lyssnar på markvågen med min vertikal för 160 och lyssnar på LSB. Annars för mycket QRM.

/Roland
 
Riktigt kul att radio-dx'a som man gjorde förr, kan man skicka lyssnar-rapport och få QSL på dom här sändningarna?

jag var inte ens född när Radio Nord begav sig på riktigt :D
 
Last edited:
Jag var ute och tittade på dom. Inte svåra att hitta med en reseradio på durken som pejlmottagare. Skaplig signalstyrka när man rundade båten :). Tog några bilder med min 6x6-kamera.
Radio Nord4b.jpg

/Roland
 
Back
Top