Radioteknik som hobby

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Visste du att man kan ha radioteknik som hobby utan att vara radioamatör.

Det finns inget som hindrar att en radiointresserad person läser böcker om elektronik och radioteknik, går kurser för att lära sig mer, utvecklar och konstruerar egna mottagare och sändare, experimenterar med antenner och mycket annat som hör radiotekniken till. Inget av detta kräver särskilt tillstånd från någon myndighet.

Även inom området radiokommunikation finns mycket att göra. Vågutbredningsfenomen kan studeras och radiotrafik avlyssnas i en mottagare.

Endast då man avser att sända ut egna radiosignaler i etern krävs ett tillstånd från PTS. Dock är innehav av radiosändare tillåtet och det torde också vara tillåtet att bygga och använda radiosändare på konstbelastning eller i ett skärmat rum i de fall radioparametrar behöver mätas upp.

Om vi i denna diskussion helt bortser från radiosamtal med andra radiointresserade så är det enligt min mening ytterst tveksamt om det behövs ett amatörradiocertifikat med påtecknad anropssignal för att få tillräckligt stort utbyte av "Radioteknik som hobby".

Utan ett amatörradiocertifikat är man per definition inte någon radioamatör och behöver inte heller belastas med en benämning som har mycket lågt meritvärde t ex vid en anställningsintervju. Man kan i stället definiera sig själv som radiointresserad, experimenterande radiotekniker eller annan passande beskrivning som ansluter till sin egen värdering av radiohobbyn och vara fullt tillfreds med det.

Men vad är det då man missar om man aktivt väljer att inte längre vara radioamatör eller skaffa sig ett certifikat. Det finns kanske många olika saker beroende på vad man är intresserad av, men jag tar upp de tre viktigaste som jag kunnat identifiera.

1/ Man kan inte delta i tillrättalagda tävlingar där det krävs att man använder sin radiosändare i etern för att kunna placera sig i en resultatlista.

2/ Man kan inte kontakta DX-peditioner och andra länder via radio i syfte att kvalificera sig för ett diplom att hänga på väggen eller samla in QSL-kort för förvaring i en skokartong.

3/ Man kan inte kommunicera med andra radioamatörer via radio för att t ex diskutera radioteknik eller avprova sin sändare i etern.

Om man nu inte är intresserad av tävlingar, diplom och QSL-kort så är de två första punkterna förmodligen ingen större förlust och kan därför lämnas därhän.

Då återstår punkt 3 som kan delas upp i två delar.

När det gäller att kommunicera med andra radioamatörer och enbart i syfte att diskutera radiotekniska frågeställningar (eller vad som helst för den delen) kan detta med fördel ske över Internet, i form av e-mail eller via forum och Skype som har bättre räckvidd och högre överföringskapacitet än amatörradio. Det är ett mycket kostnadseffektivt sätt att kommunicera utan att behöva anskaffa komplicerad radioutrustning och stora antenner. I princip alla, kan vi nås via moderna kommunikationsmedel idag.

Den andra delen handlar om att kommunicera med andra radioamatörer i syfte att prova sin sändare i etern och få rapporter om signalkvaliteten från andra radioamatörer. Detta får man inte göra på amatörradiofrekvenserna utan tillstånd från PTS, men finns det egentligen fler saker man inte kan eller får göra och som verkligen gör det befogat att skaffa sig ett amatörradiocertifikat enbart för detta?

Jag funderar här på vad man egentligen skulle förlora på att återlämna sitt amatörradiocertifikat till PTS och därefter byta benämningen på sin hobby från Amatörradio till "Radioteknik som hobby".

Ärligt talat. Skulle det inte räcka med att vara en vanlig helt normal människa men som på sin fritid sysslar med radiotekniska experiment för att det är intressant och givande för en själv?

Vad är själva vitsen med att vara "radioamatör" idag när det inte längre krävs tillstånd från PTS att inneha radiosändare och när kommunikationen (samtalet) med andra radiointresserade kan ske störningsfritt via andra kommunikationsmedel än radio?

/Bengt
 
Last edited:
Intressant tanke.. Men vad spelar det för roll om du har tillstånd eller inte när du inte blir jagad om du inte stör på sådant sätt att det blir farligt för annan person eller samhället i övrigt.

Däremot får du ju inte bygga utrustning o använda utrustning som inte är CE märkt om du inte är radioamatör.. Men sen o andra sidan så händer det ju inget heller här innan det har börjatr brinna eller du har stört ut grannens trygghetslarm så hon inte får den hjälpen hon behöver..

Nä det e nog bara att lämna in lappen .. ;-)

// Freddy
 
Jo, du har väl rätt i det du skriver. Intresset kan ju även vara elektronik och att bygga saker i vid bemärkelse. Inom radioteknik kan det vara ganska så skoj bara med mottagare. Det har t.ex. jag just nu då jag har placerat en mottagare på landet som plockar upp WSPR-stner på 30m. Just i natt tog jag emot K1JT (upphovsmannen).

Om det är sändare man ska prova, så är väl vitsen med en amatörradiosignal att det blir lättare att göra det då.

Eric SA5BKE
 
Personligen tycker jag att det är mycket intressantare att bygga mottagare. Sändare är ju "enklare" att bygga och det handlar nästan bara om hur mycket effekt man vill få ut.

Några diplom eller QSL-kort är jag absolut inte intresserad av. För övrigt kan man väl få både diplom och QSL utan att själv sända.

Tekniska diskussioner för man mycket bättre på Internet där man både kan illustrera med bilder och fördjupa sig via länkar.

Frågan är hur låg status man har som "radioamatör". Alla är naturligtvis medvetna om att den rasat på senare år. För 10 år sedan fick jag ett jobb tack vare att jag var "radioamatör". Förmodligen skulle samma arbetsgivare värdera likadant idag (Han har ingen övrig kontakt med hobbyn), trots att certifikatet idag inte borgar för några som helst kunskaper inom elektronik. Men ryktet lär väl komma ifatt oss.

Men lik förbaskat blir jag alltid lika imponerad av att den lilla energimängden från min sändare kan tas emot i en mottagare någon annanstans i världen. Det är värt att bli hånad som knäppgök för att få uppleva det.
 
Last edited:
Nu har den stora filosofen talat igen. ( i positiv bemärkelse!)
Kul!!! Bengt, att du sätter igång intressanta frågor och håller diskusionerna levande.

Jo visst finns det folk som bygger eleketronik, renoverar eleketronik etc.
Det finns hembyggar forum likt detta.
Det finns folk som bygger Stereo HiFi, Gitarrförstärakre, rörslutsteg för HiFi.
Styreleketronik, datorer.
Jag tror detta är en avsevärt större sak än radioamtörer.
Andra renoverar gammal eleketronik, det finns bandspelarknuttar, de som renoverar gammla träradio. Instrument.
Andra renoverar och modifierar klassiska gitarrförstärkare, VOX, Fender, ekomaskiner etc.

Ser vi på markanden för byggsatser för icke amatörradio är den avsevärt större.

Själv har jag byggt mer utom Amatörradio, som stereo-förstärkare av olika klasser, reglersystem, tändsystem till bilar, eleketronblixtar, radiostyrningar till modellstyrning och inte minst instrument genom tiderna.

Andra bygger och mekar med finmekanik.

Inom foto finns det de som faktist labbar med optik, bygger teleskop etc. men mer vanligt tillbehör av eleketroniktyp till fotoändamål. Blixtar, trådlösa utlösningsystem, trådlösa bildöverföringar.

Det finns många som bygger radiostyrda modeller, och bygger sina sändare och mottagare servon och annan styrelektronik.
Utan amatörrcert går det bra att bygga sändare och piratsända, det var förr vanligt på 100 - 108 MHz samt HF. På 27 MHz är det fritt att ex bygga PA.

SM7TJC tyckte att det är enklast att bygga sändare. Men med tanke på allt gnäll om sändares spektrala renhet, övertoner bredbandigt brus, nyckelknäppar etc så borde det verkligen vara en utmaning att bygga renare sändare än de färdigköpta.
Något som mig veterligen inte har hänt ännu.
Men att få ut 1 Watt ur två transistorer är inte så svårt. Att få övertonen -90 dB är svårt.

Givetvis har du rätt i att det är kul att bygga mottagare.

Talar vi om att bygga eleketronik är nog radioamatörer i minoritet.

Till slut en lite annan fråga då.
Som vi vet kan man köpa en egen anropsignal av SSA. Exvis S1X eller SN41
Är det inte bara att hitta på en egen och stå för den själv???
Själv funderar jag på min första transistor, SM4FPD blir OC71 på banden.
cq cq cq de OC71 k

de
ÄffPeDeh


de
Roy
 
Är det inte bara att hitta på en egen och stå för den själv???
Själv funderar jag på min första transistor, SM4FPD blir OC71 på banden.
cq cq cq de OC71 k

Som rör-hifi nörd väljer jag:
CQ CQ CQ DE WE300B +

(WE300B är en mycket linjär och trevlig effekttriod, även kallad "triodernas drottning") Jovisst, nörd var nog rätt ;)

// Åke
 

Attachments

  • we300b.jpg
    we300b.jpg
    49,4 KB · Views: 152
Last edited:
TJC skrev; "Tekniska diskussioner för man mycket bättre på Internet där man både kan illustrera med bilder och fördjupa sig via länkar."
----

Ja visst är det så. Det måste också vara anledningen till att det inte längre går att finna någon som diskuterar vettiga saker på banden. Lite grovt tillyxat så håller 95% av amatörerna på med att ge varandra 59 i rapport och de övriga 5% deltar i morgonringar där de detaljerat redogör om de käkat mackor med ost eller havregröt med mjölk till frukost. Det är klart man kan lyssna på dessa filurer men till vilken nytta?

När det gäller att avprova de sändare vi bygger så gör man det bäst med hjälp av mätinstrument under kontrollerade former i sitt eget laboratorium.

Att be om en kritisk rapport från någon mer eller mindre okänd radioamatör som man inte vet om han eller hon har full koll på läget är tämligen meningslöst. Det kan bara bli tal om subjektiva rapporter som för en radiotekniker är ointressanta att få.


FPD skrev; "Jo visst finns det folk som bygger elektronik, renoverar leketronik etc. Det finns hembyggar forum likt detta. Det finns folk som bygger Stereo HiFi, Gitarrförstärkare, rörslutsteg för HiFi. Styreleketronik, datorer. Jag tror detta är en avsevärt större sak än radioamatörer."
----

Jag brukar ögna igenom trådarna på Elektronikforumet och konstaterar att den tekniska nivån på diskussionerna där är minst 30 dB högre än den amatörradioteknik vi diskuterar här. Men då skall vi komma ihåg att många av deltagarna jobbar med elektronikutveckling till vardags och att projektens spännvidd är mycket större.

I mitt dagliga jobb möter jag många elektronikingenjörer som jobbar med radioutveckling men som inte är radioamatörer och inte är det minsta intresserade av själva radiokommunikationen. En del av dessa pysslar med egna hobbyprojekt som faktiskt kan vara väldigt sofistikerade och komplicerade.

Om man försöker se amatörradion som en liten del i det stora hela så inser man att "titeln" radioamatör har ungefär samma vikt som titeln bilförare. Någon som gått en kurs för att få ett körkort för radio eller för bil.

Säkert finns det många duktiga bil-mekare som skruvar i sina motorer, svetsar och putsar på sina bilvrak men som för den sakens skull inte far omkring på stan och skriker ut -Jag är bilförare. Inte heller har de kepsar med stora skyltar med sitt körkortsnummer.

Det är här som jag upptäckt att radioamatörerna i gemen är ett märkvärdigt släkte som beter sig underligt och helst vill man ju inte riskera att dras in i den härvan. Frågan är bara om det är tekniskt möjligt att lämna tillbaka sitt cert till PTS och bli normaliserad igen?

/Bengt
 
Hej!

Normaliserad?
Nja, det är nog inte lätt efter många års lödande, troligtvis blir man normal först när man dör? Om ens då...
 
Jag tillhör den kategori som har den vidare synen på elektronik, studerar och bygger en massa utanför amatörradion, inte det mest avancerade dock. Får noll respons bland mina amatörbekanta, som ogärna bygger något alls, på sin höjd antenner. Undrar om forntidens radioamatörer var mer allmänbildade betr. el. I varje fall tycker jag att enbart radiokörande är torftigt, elnikbygge är en idealisk hobby för en pensionär!
 
Back
Top