Rep. av Unigor 3S, eller hur använder man fem seriekopplade motstånd...

SM7MCD

Well-Known Member
Under mitt arbete med slutsteg och uppdatering av nätdelar uppstod ett behov av min gamla trotjänare Unigor 3S, som har ett spänningsområde på 5 kV. Det är väldigt smidigt att ha 5 kV tillgängligt i ett mätinstrument utan yttre mätmotstånd, och 5 kV täcker de flesta slutstegsmätningar både AC och DC.

Mitt instrument, som säkerligen är sent 60-tal - tidigt 70-tal visade tyvärr ganska mycket fel när jag nu behövde mätområdet, och vid kontroll hade seriemotståndet på 25 Mohm ökat till 30 Mohm, och under mätningarna steg resistansen språngvis till 35 Mohm.

Efter en del grävande bland motstånd typ "bra att ha någon gång" hittade jag några lådor High voltage/High value Resistors i värden 1 M, 5 M,10 M och 100 M.

DSCN3133.JPG

Jag valde 5 st seriekopplade motstånd på 5 Mohm, mest för att få så liten spänningspåverkan som möjligt.

DSCN3134.JPG

Efter lite justeringar vilka motstånd som skall ingå i seriekopplingen hamnade jag ganska nära 25 Mohm. :)

DSCN3136.JPG

Motstånden monterades förskjutna med isolerade trådar och isolerplast mellan motstånden och sedan stoppas allt in i plastslang eller lindas in i eltejp eller liknande, innan allt löds in på plats i instrumentet.

DSCN3138.JPG

Härmed har jag återigen nytta av ett klassiskt "bra att ha"-mätinstrument om man gillar att meka med rördrivna slutsteg.

Tittar jag på kartongerna där motstånden levererats i är de stämplade "MAY 1984", och är alltså snart 40 år! Släng inget, spara (nästan) allt!

DSCN3143.JPG

Om det nu skulle vara någon som kommer på att ni oxo har ett instrument som skulle behöva lite omvårdnad med några "nya" gamla motstånd från 1984, eller något annat projekt som behöver 1 W-motstånd för högspänning, så har jag en hel del motstånd.

Priset för motstånd är att NI lägger upp ett inslag där NI har tagit en bild på vad NI fixade, eventuell frakt kan tillkomma.

DSCN3141.JPG
 
Högst ovanliga motstånd...
Såg senast liknande vid en ETA-auktion på 70-talet.
 
Priset för motstånd är att NI lägger upp ett inslag där NI har tagit en bild på vad NI fixade
Mitt Unigor 1P behöver inte fixas men jag undrar hur du har gjort med 1,5V batteriet för ohm-mätning?
 
Back
Top