Repeater för ahndapparater

SA6BSB

Member
Hej!

Jag skulle vilja bygga en repeater för två handapparater.

Funktionen är enkel. När RX radio har bärvåg in (ljud i headsetuttaget) så triggas TX radion. Och ljudet från RX radion sänds vidare ut via TX radion.

Låter enkelt att fixa med en transistor och ev. en audiotransformator. Men jag har inte hittat någon färdig byggbeskrivning.

Har ni sett något sådant?

Interface för Echolink/PC repeater där serieporten triggar TX finns det ju gott om.

Någon som har några idéer?

// Mikael
 
Jag gjorde en snabb simulering.....


audio_squelch.jpg

Fungerar genom att likrikta LF-signalen och jämföra den mot en referensnivå i komparatorn.

Kan vara ett lämpligt utgångsläge.

/Micke
 
Har den sändande handapparaten VOX funktion kandu ju använda den.
 
Last edited:
Det du behöver är en VOX och en dämpsats för högtalarnivån så den passar miknivån på den sändande radion. VOX av alla slag är beskriva i överflöd. Du behöver ej anti-Vox
VOX:en skall slå till bara av det ljud som uppstår när det kommer in en bärvåg, detta för att även svagt modulerade stationer skall kunna starta repeatern.
Utan kvaitetsfilter krävs flera hundra meters avstånd mellan sändaren och mottagarens antenner.
Med ett filter per gren kan antennerna sitta 5 till 10 meter isär, vertikalt separerade.
Dubbelskärmad koaxialkabel är ALLTID nödvändigt!!!!!!!
Subton för start åstadkommer man genom att sätta den mottagande apparaten i tonSquelch. samt den sändande med ton.

Något krav på ID verkar så vitt jag kan bedöma saken numera inte finnas för en relästation.

Obs detta gäller för 600 kHz spacing.

Relän för yrkesbruk med 4, 4,6 eller 8 Mhz dublax avstånd kräve enkalre fitler.

Två bandrelän kallar vi för crossbandrelästation och funkar utan filter. Med en diplexer kan man köra dem på samma antenn. Detta funkar direkt på en del mobilstationer.


de
FPD
 
Tack för alla svar!

Vox verkar ju vara den enklaste lösningen.
Jag har två enkla Wouxun UHF apparater och två Icom F25.

Så finns det vox på F25 så väljer jag dem. Men jag är osäker på det.
På Wouxun apparaterna finns det.

Att göra om hörlur till mic är inga problem.
I mitt Echo Link interface för Icom F25 har satt in följande för att kunna koppla in radions headset utgång till mic in på PC:n.
Line signal to microphone input

Frekvenserna det handlar om har 10 MHz space. (FRO) Vilket gör behovet av filter betydligt mindre. Jag tror även att vi har någon duplexer. Men jag hoppas att kunna köra på två antenner.

Det ska användas för att öka räckvidden. Vi klarar oss inte med två handapparater från ena till andra sidan av området efterson det är kuperat och stora hinder i vägen. Men sätter vi en gubbe på mitten så kan denna repetera. Så det är honom vi tänker frigöra nu genom en "repeater". :)

Jag återkommer när jag testat!

// Mikael, SA6BSB
 
Hej

Du kommer behöva en duplexer alt två filterkannor (om du kan separera antennerna ca 10-15m i höjdled). Jag tror den billigaste lösningen för 10 MHz duplexavstånd är ett 6 kavitetersfilter från tex Procomm (kostar ca 3000 nya). Som säkert även Roy håller med om skulle jag välja två st mobilstationer istället och ställa de i lågeffekt. Handapparater är inte byggda för att kunna tåla de påfrestningar en repeater kan ställas för vare sig i TX eller RX (gällande slutstegets tålighet samt storsignalegenskaper för RX)

Hör av dig offlist om du behöver mera assistans

//Johan SM0TSC

Tack för alla svar!

Vox verkar ju vara den enklaste lösningen.
Jag har två enkla Wouxun UHF apparater och två Icom F25.

Så finns det vox på F25 så väljer jag dem. Men jag är osäker på det.
På Wouxun apparaterna finns det.

Att göra om hörlur till mic är inga problem.
I mitt Echo Link interface för Icom F25 har satt in följande för att kunna koppla in radions headset utgång till mic in på PC:n.
Line signal to microphone input

Frekvenserna det handlar om har 10 MHz space. (FRO) Vilket gör behovet av filter betydligt mindre. Jag tror även att vi har någon duplexer. Men jag hoppas att kunna köra på två antenner.

Det ska användas för att öka räckvidden. Vi klarar oss inte med två handapparater från ena till andra sidan av området efterson det är kuperat och stora hinder i vägen. Men sätter vi en gubbe på mitten så kan denna repetera. Så det är honom vi tänker frigöra nu genom en "repeater". :)

Jag återkommer när jag testat!

// Mikael, SA6BSB
 
Hej

Du kommer behöva en duplexer alt två filterkannor (om du kan separera antennerna ca 10-15m i höjdled). Jag tror den billigaste lösningen för 10 MHz duplexavstånd är ett 6 kavitetersfilter från tex Procomm (kostar ca 3000 nya). Som säkert även Roy håller med om skulle jag välja två st mobilstationer istället och ställa de i lågeffekt. Handapparater är inte byggda för att kunna tåla de påfrestningar en repeater kan ställas för vare sig i TX eller RX (gällande slutstegets tålighet samt storsignalegenskaper för RX)

Hör av dig offlist om du behöver mera assistans

//Johan SM0TSC

Jag testar med två handapparater och två antenner först.
Första testet kommer att bli med handapparaternas egna antenner.

Man måste se kostnad i relation till nytta. Vi ska använda lösningen vid fem tillfällen per år med total TX tid på max 10 minuter per tillfälle.

Anledningen till att vi behöver repeater är att vi inte når in i sekretariatsvagnen vid motortävling. Man kunde tro att den var blyarmerad. Utanför fungerar det utmärkt!

Så fungerar det inte drar jag in en RG58 från en antenn på utsidan direkt till en handapparat. Avståndet till de andra stationerna är inte problemet. Det är aldrig över 500m. Utan skärmningen inne i vagnen och datorer och annan utrustning släcker ut. Operatören där inne inte vill sitta fast utan kunna gå runt.

Jag tror inte 10 MHz space och två antenner är något större problem heller i detta fallet. Det släcker väl ut sig lite, men inte mer än att det är acceptabelt i förhållande till avståndet.

Vi kör faktiskt två antenner på vår 70 cm repeater SL6ZYW med QTH Billingsfors och den har ca. 5 mils räckvidd. Jag öppnar den lätt på 5w på tre mils avstånd. De sitter i samma mast 6 m isär på höjden. Vi har också ett "procom" filter men kopplar vi in det och kör på en antenn går den sämre.

Ja, det blir att exprimentera lite! :)
Men det blir nog inte före semestern. Nästa tävling tror jag är i augusti.

Jag tror förresten att Roy (SRSAB) hade ett repeaterinterface för Icom handapparater för några år sedan. Jag har hört att det ska finnas en väska med en sådan i men utan stationer hos FRO i Trollhättan. Så den ska jag försöka lägga vantarna på :)

Det ska bli spännande att de vilken lösning det blir till slut!

Hur som helst blir det bättre än det är nu. Testande och exprimenternade tycker jag är det största nöjet med denna hobby!

Allt gott till er alla! Och tack för att ni hjälper mig!


// Mikael Blom, SA6BSB
 
Det är sant att SRS lagerhöll en liten repeaterbox förr.
Den var egetligen en VOX. Och gjorde vad den skulle i många fall.
Den såldes bara i några ex per år och ansågs för dyr så den tas numera inte hem.
Handlar det om 10 MHz duplexavstånd finns kompakta duplexfilter, ofta slängda om man har förmågan att se rätt saker på exvis loppisar.
Du behöver minst 25 meter mellan hanapparaterna och helst dubbelskärmad koax. Vid sådana längder och UHF gäller då RG-214. (minst 50 kr per meter).

Jag tycker att amatörradio, och kanske FRO, samt byggen av detta slag skall vara byggen av högsta klass. Det bör vara varje radioamatörs drivkraft att göra så bra prestanda som möjigt, och sträva efter bättre prestanda än kommersiellt och andra system som mobiltelefoni etc. radioamatörer bör vara duktigare än "andra".
Så var det i alla fall förr, man lyckades med det omöjliga, att skapa en relästation med 600 KHz duplexavstånd, och känsligare mottagare än kommersiella stationer.
Radioamatörer skapade bättre saker än de för yrkesbruk. Med hög kunnskap och bra material samarbeten klubbjobb etc.

Men handlar det bara om ett tillfälligt samband är det förståss en annan sak.


de
FPD
 
Back
Top