Rördata?

SM5KRI

Oldtimer
Denna vackra skapelse GE 829B har legat gömt i en låda i flera år.
Så jag tog fram den i dag för att ta ett mycket enkelt foto.
Sändarrör, kababel upp till VHF-området är allt jag vet om denna,
kan nog köras som en push-pull oscillator och slutsteg tror jag.
2015 GE 829B 6575.jpg
 
Hej jag har inga rördata men jag var sk0qo radioloppis idag och såg fyra sådanna här rör instoppade i någon slaggs
skumplast och med keramiska socklar för 200 kr Mullard stog det på rören men jag undrar om det inte går att
bygga sig en audioförstärkare med dom.

mvh Lasse sm0ydo
 
829B eller Mullard QQV07-50 är ett tidigt (1939) VHF-sändarrör.

Det består i princip av två elektrodsystem från 6L6 eller 807 beam-tetroder i ett gemensamt
glashölje med gemensamma katod- och skärmgalleranslutningar.

Genom att förkorta de interna tilledningarna kunde den maximala arbetsfrekvensen ökas från c:a 60 MHz för 807
till 200 MHz.

Ett problem med 829B är att det ganska ofta parasitsvänger p.g.a. svårigheten med skärmgalleravkoppling,
och att rörets självresonansfrekvens blir ganska låg. Dessutom kräver det extern korsneutralisering.

Av denna anledning tog Philips fram QQE06/40-familjen precis efter kriget. Där har man ytterligare fått ner rörets
interna kapacitanser och induktanser, och genom att tillämpa en konsekvent intern symmetri
(som lånats från uppbyggnaden av dubbeltrioden 6J6) blir avkopplingen av skärmgallret betydligt mindre kritisk.
Dessutom medger uppbyggnaden intern korsneutralisering vid p-p drift.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
829B (3E29) är på något sätt vacker, jag har en på hyllan bara för att den är så speciell med rillen på magen och de spejsiga anodanslutningarna.
Den har även en gullig lillebror, 832A.
De kinesiska och ryska motsvarigheterna heter FU-29 och GU-29.

Jag har byggt någon enstaka rörsteg för LF men det är svårt att undvika parasitisk oscillation,
recept för ett SE-steg: paralella anoderna, SE-trafo 3k-3k4 och B+ runt 300-350V
men bygg för guds skull inget steg med dom för det låter inte särskilt bra, varken det jag byggt eller det någon annan byggt heller för den delen :)
 
Tackar för informationen!
Skall skriva ut detta och lägga i kartongen, kanske någon generation i framtiden hittar detta och inte har en aning om vad detta är!
 
Back
Top