Rörhjälp?

SM6NEP

Member
Jag har en låda med radiorör som jag inte känner till så mycket om. Frågan är vilka som kan vara intressanta att avyttra och vilka som kan skickas till återvinning. Gör en liten lista och om någon kan kommentera lite om vad som är gångbart vore jag tacksam. Detta är alltså ingen försäljningsannons.

6AK5
EAA91
EABC80
ECC82
ECC83
ECC85
ECH81
ECL82
EF184
EF80
EF85
EF86
EL34
EL84
EL95
EM80
EM81
EMM801
EZ80
OA2WA
PFC80
PL83
QE04/10
QQE03/12
QQE04/20
 
Jag har en låda med radiorör som jag inte känner till så mycket om. Frågan är vilka som kan vara intressanta att avyttra och vilka som kan skickas till återvinning. Gör en liten lista och om någon kan kommentera lite om vad som är gångbart vore jag tacksam. Detta är alltså ingen försäljningsannons.

6AK5*
EAA91*
EABC80*
ECC82*
ECC83*
ECC85*
ECH81*
ECL82*
EF184*
EF80*
EF85*
EF86**
EL34**
EL84**
EL95*
EM80*
EM81*
EMM801*
EZ80**
OA2WA*
PFC80
PL83
QE04/10*
QQE03/12*
QQE04/20*

De rör som har * i citatet ovan är användbara i allmänhet,
medan de med ** kan vara särskilt intressanta för "audiofilerna".

PCF80 och PL83 är s.k. TV-rör (med glödtrådar avsedda för 300 mA seriematning), varför de kan vara svårsålda, dels eftersom
de är ganska vanliga, och dels fick gå ganska "hårt" i TV-apparaterna varför risken finns att de är nedgångna som begagnade.

Allmänt sett är det rätt svårt att sälja begagnade elektronrör.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Här kommer lite info som jag kommer ihåg:

ECC82 & ECC83 är dubbeltrioder med bra egenskaper för audiosteg, t ex förförstärkare.
EF80 är en pentod om jag minns rätt som var väldigt vanlig i radiokretsar (radio & TV mm).
EL84 var vanlig som slutrör i audiosteg. 2 st i push-pull klass A kanske gav 10-15W.
EL34 har bra hi-fi egenskaper och ger ca 25W i push-pull. Även vanlig i gitarrförstärkare.

QE04/10
QQE03/12
QQE04/20

Alla dessa är rör för lite högre frekvenser (kanske upp till 200 MHz). QQE04/20 känner jag en gammal radiopirat som hade i slutsteget och jag tror han kunde klämma ut 40-50W från det. Är säkert kanon att bygga 144 MHz-slutsteg med.

// Åke
 
Last edited:
QE04/10 är en HF-beamtetrod som fungerar bra upp till 60 MHz c:a med 10 - 12 W uteffekt i klass C telegrafi.
Det har den ovanliga B9A 9-poliga europeiska glassockeln (samma som EF50). Hade ett sådant rör i min C-amatörsändare för 80 och 40 m

QQE03/12 Ett mycket vanligt rör, en dubbelbeamtetrod med novalsockel som fungerar bra till 200 MHz med c:a 15 W uteffekt klass C telegrafi

QQE04/20 Samma som 832A, fast lite modernare uppbyggt. Sockel 7-polig "septar". En dubbelbeamtetrod som fungerar bra till 150 MHz med c:a 30 W uteffekt klass C telegrafi. Behöver ganska mycket driveffekt samt neutralisering. QQE03/20 är betydligt bättre som 2m slutrör.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Direkt ur minnet:

EAA91* Duodiod. Förekom som FM-detektor innan
EABC80*(duodiodtriod) blev ersättare.Trioddelen blev första lf-steg.
ECC82* och
ECC83* tidigare omtalade.
ECC85* Dubbeltriod, HF-och oscillator i äldre FM-mottagare.
ECH81* Triod heptod, oscillator och blandarrör i äldre AM-mottagare.
ECL82* Triodpentod, LF-förstärkare och slutrör i äldre apparater.
EF184* MF-pentod med hög branthet.
EF80* och
EF85* MF-pentoder. Vanliga i äldre mottagare.
EF86** LF-pentod. Förekom ofta som ingångssteg i förstärkare.
EL34** LF-slutrör, tidigare omtalat.
EL84** och
EL95* LF-slutrör, mycket vanliga i äldre radiomottagare.
EM80* Avstämningsindikator (magiskt öga).
EM81* Samma användning som föregående.
EMM801* Lite modernare typ av öga
EZ80** Dubbeldiod. (Likriktarrör).
OA2WA* Glimstabilisatorrör
PCF80 TV-rör (linjeoscillator)
PL83 TV-rör (linjeslutsteg)

/Ingvar
 
Last edited:
EABC80
EF184
...
OA2WA
PFC80
PL83

Trioden i EABC80 är en synnerligen trevlig rackare för hifibyggaren, bortglömd och möjligen bespottad men linjär och fin ;)

EF184 är en väldigt trevlig pentod för radiomottagare för självbyggaren, EF80 som du hade med i listan är efterföljaren, röret är väldigt trevligt triodstrappat som audiorör om man lyckas lägga band på den höga förstärkningen :)

OA2 skall vara 0A2 (noll A2) och är ett stabilisatorrör som ger dig 150V, funkar som en zenerdiod och behöver ingen glödspänning.

PFC80 torde vara PCF80, en triod/pentod för TV-bruk, ointressant för de flesta om man inte vill bygga en oscillator, tyvärr är trioden lika linjär som en banan..

PL83 har jag byggt hörlursförstärkare med (EL83, annan glöd annars samma) och uppnått ett njutbart ljud men tyvärr är röret ingen storsäljare så det betingar inget värde, en vanlig missuppfattning är att PL/EL83 är föregångaren till PL/EL84 men så är det inte, det är ett helt annat rör.

QQE04/20 eller 832A har jag byggt en liten push-pull förstärkare med, låter trevligt men det krävs mycket noggrann planering för att undvika oscillation så det är absolut inget lätt rör för audio, tarvar samma PP utgångstrafosar som EL84, 829B är kraftigare men ännu svårare.

Tradera kan hjälpa till med att ge dig svaret på det eventuella värdet, är rören lösa utan kartong så räkna inte med många kronor, ligger de i kartong och ser nya ut (NOS) så är läget ett annat och de rör som betingar mer än en guldtia är:
ECC83
ECL82 (inte så mycket värt som ECL86)
EF86
EL34
EL84

edit: missade EM80 och EM81 kan du också få en liten slant för.
 
Last edited:
Vilken nostalgilista! Tror alla utom magiska ögonen, dubbeldioden och rören i P-serien suttit i mina hembyggen genom åren. Alla utom dessa är lämpliga i braohalådan.
 
Ett tips när det gäller rör, tanka hem för PC Dunkan's Amp Tool. En mycket fin databas över rör. Programmet heter TDSL.

Software
 
Hittade en liten märklig ask med glasrörssäkringar också, snabb 10 000 mA. T1,25 har man ju sett i den dimensionen..
 
Back
Top