RUNDRADIO PÅ LÅNGVÅG MELLANVÅG OCH KORTVÅG

Mina ljudminnen från 208 meter , Luxenbourg från 1970 talet ( på kvällarna sänt från England) är nog inte så imponerande sound och mest från en skrikig högtalare i en liten transistorradio med kompisarna i ett skyffe vi samlades i. Eller alla sittandes inträngda i en bil med kanske lite större högtalare. Det fadade också. Det mesta upplevelsen var inte perfektion av soundet utan känslan av senaste musiken.

Hemma med trafikmottagare eller stor träradio och bättre högtalare kunde det bli lite fetare ljud. Men där minns jag envetna störningar från min mammas symaskin som släckte ut allt.

https://pixeldrain.com/u/12qWUVB5
Det finns sparade ljudarkiv förmodligen från privata inspelningar om man vill minnas musiken.
Jag skickade in lyssnarrapport och förutom QSL kort fick jag en T-shirt med ”208”. Det var stort.
 
Mina ljudminnen från 208 meter , Luxenbourg från 1970 talet ( på kvällarna sänt från England) är nog inte så imponerande sound och mest från en skrikig högtalare i en liten transistorradio med kompisarna i ett skyffe vi samlades i. Eller alla sittandes inträngda i en bil med kanske lite större högtalare. Det fadade också. Det mesta upplevelsen var inte perfektion av soundet utan känslan av senaste musiken.

Hemma med trafikmottagare eller stor träradio och bättre högtalare kunde det bli lite fetare ljud. Men där minns jag envetna störningar från min mammas symaskin som släckte ut allt.

https://pixeldrain.com/u/12qWUVB5
Det finns sparade ljudarkiv förmodligen från privata inspelningar om man vill minnas musiken.
Jag skickade in lyssnarrapport och förutom QSL kort fick jag en T-shirt med ”208”. Det var stort.
Dom sände även det engelskspråkiga programmet från en studio i Luxemburg med brittiska DJ:s. Däremot var postadressen till kontoret i London.
 
Det "Radio Luxemburg" som vi känner var ju producerat i England och dom hyrde ju sändaren. Det fanns ju även andra producenter, t.ex. mellan 1930 och 2000 så var det något religiöst om jag inte minns fel (ca år1974).
Dagtid var det program med en presentatör som nog hade ett rekord i "sängkammarröst"....
Allt för att husmödrarna skulle komma i rätt stämning och handla det "Jacops Kaffee" som dom pluggade hela tiden...
 
I juni 1959 skulle "alla" lyssna på Radio Luxemburg när Ingemar Johansson skulle boxas. Bekantas bekanta hade hört att jag höll på med radio och jag fick sätta upp antenner och ställa in träradioapparater på rätt frekvens.
 
Rundvandring på en modern mellanvågsstation i USA.
KMOX 50kW och 180 radialer... Lyssnar nu och ser att dom använder 18kHz RF-bandbredd. Det är nog enligt någon modern USA standard.
 
Last edited:
En riktig höjdare var väl ändå då Lash la Roue tog vid tidigt på morgonkröken efter Radio Luxemburgs 208-sändningar. Det värsta var väl, även om programmet verkade väldigt intressant, att jag inte förstod många ord av vad som sades, men det var spännande ändå ... :rolleyes: Vet inte HUR många inspelningar jag har från de tiderna, men många är det och varje gång jag lyssnar på dem översköljs jag av en nostalgi som inte går att mäta med de i dag, mest avancerade instrument som finns att köpa.
 
1981 hade jag ett praktikjobb på (då) fel sida om stan och jag behövde gå upp straxt före tidigt och på klockradion var endast P3 igång och den tiden samlade de alla musikkategorier som måste med enligt kontraktet, dvs Mongolisk strupsång, glada dragspelstruddelutter och dödsmässor. Då var tyska morgonsändningen från Luxemburg räddningen.
 
Asfalttelegrafen sänder på 1494KHz nu i kväll och fram till 5/1 från Ludvika, riktigt bra hörbarhet här i Åmål och riktigt bra musik för de som är rockrebeller.:cool:
 
Asfalttelegrafen hörs ganska bra här i Lund. Ensam på frekvensen och S7-S9 utan andra störningar. Lyssnade på ID nyss och kollade på hemsidan. Tillfälligt tillstånd från 23 dec 23 till 5 jan 24.
 
Asfalttelegrafen hörs ganska bra här i Lund. Ensam på frekvensen och S7-S9 utan andra störningar. Lyssnade på ID nyss och kollade på hemsidan. Tillfälligt tillstånd från 23 dec 23 till 5 jan 24.
Ja, den går fint här också och rätt musikstil för mig som kör Harley och var hårdrockare innan det mesta av håret trillade av. :D
 
Inte min musikstil precis. Jävla oljud rent ut sagt. Ursäkta skånskan :) Men vet du något om effekt och antenn?
 
Hej lyssnade nyss på kivi sdr radio och stationen hörs där klart och tydligt mvh sm0ydo
 
Inte min musikstil precis. Jävla oljud rent ut sagt. Ursäkta skånskan :) Men vet du något om effekt och antenn?
I går kväll var det 300 W och en "inv L med 16 radialer". Effekten ska höjas till 1 kW med ny anpassning till antennen.
Fram till 2200 SNT var det kraftiga störningar från Moldavien på samma frekvens. Jag var tvungen att lyssna på min NV-bäver för att få bort den störningen. Då blev det starkt och bra men en del selektiv QSB ibland med distorsion.
 
Last edited:
Det var någon som ville regga sig som användare här med id asfaltsgeneralen. Vi nekade eftersom det inte följde standard och jag hade inte läst denna trådens senaste inlägg, var det någon med anknytning till radiostationen/sändningen så kan vi väl höra av er till admin?

Och Bengt, som en fotnot, gillar man hårdock så får man pluspoäng här. :D:D:D (skämt så klart)
 
Back
Top