Sänd inte här pga smbad med näställda i Kina

SA7AZQ

Well-Known Member
Sänd inte här pga samband med nödställda i Kina

Hej alla på ham.se
I går fick jag detta av en norsk radioamatör jag känner!

Michael BD5RV/4 reports that radio amateurs are aiding the relief effort in
the Sichuan region of China.
Would all operators please leave the following frequencies clear:

7050kHz
7060kHz
14270kHz

A team of amateurs is said to be operating from the epicentre of the
earthquake, Wenchuan, using 40m.
In Chengdu, the UHF repeater survived the earthquake and is now being used
to direct ambulances.

/SA7AZQ
 
Last edited:
Det bevisar ju iallafall att det existerar radioamatörer där :)

Jag bodde i Kina ett tag och det var totalt omöjligt att få tillstånd att köra därifrån, pratade med mina kinesiska kollegor och enligt dom kunde man få tillstånd för 2m & 70cm men dom hade aldrig hört talas om att någon fått sända på kortvåg.
 
jag var i Kina så sent som för 3 veckor sedan, och de jag pratar med har i alla fall inga problem att få tillstånd, jag pratade med kinesiska radio amatörer på 20 meter. Jag funderade på att fixa en licens i hongkong, men tiden är knapp, och jag hinner inte springa till OFCOM och lämna in pappret.
 
jag var i Kina så sent som för 3 veckor sedan, och de jag pratar med har i alla fall inga problem att få tillstånd, jag pratade med kinesiska radio amatörer på 20 meter. Jag funderade på att fixa en licens i hongkong, men tiden är knapp, och jag hinner inte springa till OFCOM och lämna in pappret.

Jag åkte i och för sig därifrån i januari förra året och saker händer ju snabbt i Kina nu för tiden. Kanske blir en vända till bort så man kanske skall göra ett försök då :)
 
jag, har halva släkten där nu när min fru kommer från Kina, och mitt jobb är i Asien också, så det blir mycket tid i kina.
Och i hongkong är det full fart på repeatrarna, dock lite svårt att först :) har tagit frugan till hjälp en gång som fick översätta.
 
Last edited:
Back
Top