SamSat-218D

RM2D

Well-Known Member
Hej!

Inte för att satellitkommunikation är min "tekopp".... men här kommer en uppmaning från Ryssland att lyssna efter SamSat-218D och om möjligt göra inspelningar. Tydligen något problem med kommunikationen från den nyligen uppskjutna satelliten.

Jag har googleöversatt till engelska för att inte förlora en massa tid:

"To all radio amateurs who have the ability to receive signals from satellites in the VHF band (144 MHz).

On April 28 during the first launch from the Baikonur East satellite SamSat-218D was launched, created by Samara State Aerospace University.

The satellite beacon, which transmits every 150 seconds (or 30 seconds), the word "SamSat-218D" for 15 seconds at a frequency of 145,870 MHz. The transfer is carried out in Morse code in the CW mode. During the passage of the satellite over our receiving station we hear fragmentary Morse code in background noise, but not sure of the extent of its authenticity.

We ask to listen to broadcast on the aforementioned frequency, record audio and send to teomant@bk.ru For all matters relating to the reception, ready to provide additional information, if necessary. Handling large amounts of data will allow us to understand the nature of the problem (possibly satellite heavily spun at the exit of the transport and launch container) and try to estimate the rate of
rotation "

Thank you in advance, the satellite design team Interuniversity Department of Space Research SSAU.

Man kan följa satelliten på http://www.n2yo.com/?s=41466

73 de Mats RM2D

EDIT: Litet mer info http://hackaday.com/2016/05/05/can-you-hear-samsat-218d/
 
Last edited:
Den passerade ovanför huvudet på mig för ett tag sedan.
Inte ett pip. Andra gången var för några minuter sedan
över Irländska sjön. Vevade runt litet och även det handlar
om mW borde den ha hörts men icke. På "Hackaday" fanns
det tydligen några som hört den. Kanske för mycket RFI
hos mig.
 
Vevade runt och letade efter den "dopplade" signalen och
någonstans fanns en brusig skorrande ton. "RFI" tänkte
jag och vissnade. Sedan hittade jag en ljudfil
på en av sidorna som LRR länkat till och noterade
att det var så det lät...

Jag kan således alltså ha hört den. Orkade aldrig vänta
på någon identifiering.

Antennen här är en "Blindkäpp", kombinerad 145/433 MHz vertikal.

Edit: 22:50 SNT - Den passerade inom hörbart område - och jag hörde
litet sporadiska CW-signaler med dopplerskift allteftersom
den närmade sig.
Signalstyrkan låg strax ovanför brusnivån blandat med annan RFI
men CW-signalerna försvann samtidigt som den kom utanför
hörbara området, så jag får väl påstå att jag hört den då...
 
Last edited:
Den passerade nu 11:06 SNT rakt över huvudet på mig men ändå räknas det som "Invisible pass"
Jag förstår inte, kan någon förklara?
 
Hej!

Det finns en gren av utövare som tittar på satelliter i stället för att lyssna efter dom. Solen är en bra signal och ljusgenerator...

mvh Håkan
 
Näää... fy er!!!
Efter att ha läst detta ett par gånger så gick jag ner i källaren, slog ihop en snabb "träantenn" och gick ut nu när den passerade över UK för en stund sedan (missade den som gick ovanför oss innan). Men hörde inget, men den kanske inte har så stor bredd.

Bara vänta 14 timmar tills den kommer igen... 05.30 typ... nej.. tror inte det. Skall försöka imorgon, då blir det väl lite mer normal tid.

Träantennen under intrimning...
 

Attachments

  • yagi.jpg
    yagi.jpg
    481,3 KB · Views: 17
Back
Top