sase?

matisse

Member
Hej.
Kan någon lite snabbt förklara vad sase menas när man ska sända qsl till någon och dom vill att man ska skicka med...
SASE? betyder det medskicka kuvert eller nåt?
 
self-addressed stamped envelope (SASE)
alternativt
self addressed envelope (SAE)


Med andra ord ett kuvert med din egen adress och ev försedd med frimärken från avsändarens land alt att du bifogar nån sedel ex 1 $, 1£ eller 1€ som täcker portokostnaden för avsändaren..
 
Last edited:
SASE betyder "självadresserat och stämplat" kuvert.
D.v.s. du skall skicka med ett kuvert där du har skrivit ditt namn och adress på, samt satt på ett frimärke. Som frimärke kan du inte använda svenska frimärken då dom inte gäller utomlands, utan du måste använda dig av internationellt frimärke.

73/Jan
 
Hej Matisse,

SASE betyder "Self-addressed-stamped-envelope", d v s att mottagaren vill att du skall bifoga ett kuvert, adresserat till dig själv och försett med frimärken för porto från det andra landet och till dig själv.

I o f s ett bra förslag, men jag har själv varit DX och samtliga de SASE jag fick var rejält underfrankerade.

Oavsett förslag om SASE tror jag därför det är bättre att istället bifoga IRCn (internationella svarskuponger) eller rätt antal dollarsedlar (a k a "green stamps"). För det är inte alla DX som är villiga att själva klistra dit de frimärken som fattas på ett SASE!

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
tack för svar. :)

Då vet jag.

Och "green stamps" betyder då dollarsedlar?

Såg även nån som skrev "green backs" tror jag det var..
En australiensk ham.
Då betyder det australiensisk dollar som han vill ha?
Eller kan man skicka amerikanska?

Jag kommer nog att välja att skicka dollarsedlar istället för irc som tydligen inte fungerade i dessa fall, om jag nu inte kan hitta landets frimärken här i sverige.
Men posten har väl knappast...?

Då har man lärt sej lite idag med...
tackar och bugar.
 
Hej igen,

>>Och "green stamps" betyder då dollarsedlar?

Rätt gissat! Och "green-backs" är samma sak. Det är ö h t USD som gäller, även om jag vid något tillfälle fått en sedel från någonstans på Balkan med 10.000.000 på.

Nej, det är nog ett väldigt pyssel att skaffa fram gällande frimärken från andra länder, och som jag nämnde, verkar det alltid bli fel, förmodligen p g a att de portotabeller folk går efter inte är aktuella. Än en gång: ingen bra metod!

73,
Rolf
SM5MX
 
Back
Top