Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas att både du och andra förstår att allt som köps och säljs via forumet är en affär mellan två privatpersoner. Skulle någon få för sig att forumet skall ta ansvar för privata affärsuppgörelser så måste vi ta bort köp och säljdelen av forumet.Skall man våga köpa saker genom HAM.se ?
Jag har bett om ursäkt i den aktuella tråden. Och precis som jag skriver där skrev jag utifrån min tolkning av den information du lämnade.Nu återstår bara lite "skadereglering" och ursäkt från administratör SM7SEK för sitt inlägg om mig
SM7SEK Tack för bra svar det uppskattas verkligenJag har bett om ursäkt i den aktuella tråden. Och precis som jag skriver där skrev jag utifrån min tolkning av den information du lämnade.
För övrigt är vi inte speciellt oroliga för forumets överlevnad men tack för din omtanke. Vi har haft det igång sedan strax efter millennieskiftet och det har stormat på ganska bra från tid till tid. Men forumet består.
För forumet och vad jag skrivit tidigare i denna tråd skull ber jag dig att försöka använda annat sätt att framställa din talan. Jag bemöter inte heller din åsikter huruvida du är som säljare eller hur du bedömer mina kunskaper. De felaktiga nya 572B skickas tillbaka till dig. Mvh SM6PAPSå det är alltså mitt fel alltsammans?
Nu besitter inte jag, eller du, kunskaper värdiga en elektronikingenjör. Men jag tycker du också borde fundera på ditt eget ansvar. Du innehar ett hemmabyggt slutsteg som uppvisar hälsoproblem och får för dig att stoppa in nya rör utan att vidta några försiktighetsåtgärder, när inte det fungerar ska jag ersätta dig?
Så pass mycket begriper jag att man måste smyga igång grejor, även nya (eller sk. NOS) kan ha legat på hyllan ett tag och behöva "väckas" genom att stå en tid med bara glöd t.ex. liksom att smyga igång spänningen med lämpligtvis en vridtrafo inledningsvis så man ser att det fungerar, att man inte får parasitsvängningar eller att någon kringkomponent passerat bäst-före-datum. Ersätter du gamla trötta rör med nya fräscha så ställs ju också andra krav på kringkomponenterna.
Skulle rören ha varit oanvända, eller visat på felaktigheter vid en sådan mjukstart så har jag accepterat en retur men jag har svårt att förstå att jag ska återta rören jag sålde till dig som du använt till dina tekniska experiment.
Jag har INTE lämnat vare sig garantier eller falsk information. Du köpte oanvända och matchade rör som legat på hyllan några år, såvitt jag vet är de t.om. märkta med batchnr. och årtal, och det var vad du fick. Jag tror inte jag har något rykte som skojare här, däremot möjligen att jag bemöter folk som jag blir bemött.
View attachment 10092
Du drar dina slutsatser och jag minDet var ju bra att transformatorn överlevde dina laborationer och felet var enkelt åtgärdat.
Nu tror jag dock inte det berodde på att rören du köpte från ZBB var per definition defekta. Snarare var problemet att de precis som alla andra större sändarrör som legat på lager i åratal måste (repeterar MÅSTE) formeras genom att först köra glödspänning ett antal timmar, gärna ett par dygn och sedan med stegvis ökande anodspänning via ett skyddsmotstånd på 10 k eller så.
När jag drog igång mitt kW PA för 144 MHz med gamla men "nya" obegagnade GS35B rör från Ukraina så kollade jag initialt hur mycket spänning röret klarade i kallt tillstånd (utan glöd) med hjälp av min 0-15 kV testgenerator som kan lämna max 100 uA. Överslag mellan elektroderna noterades vid knappt 1 kV på det ena röret och 1,5 kV på ett annat som är reserv. Anodspänningen i PA-steget är 2,8 kV olastat och om jag gjort som du, satt i röret och slagit på full spänning så hade det garanterat blivit överslag som i mitt fall visserligen bara hade löst ut anodsäkringen en tunn tråd 100 mm lång i ett plaströr. Med en feldesignad nätdel som saknat skydd så som i SB-200 och utan ca 10 ohm/100 W seriemotstånd så hade något garanterat gått sönder, möjligen även röret.
Efter formeringen, eller färskningen som det ibland kallas, av GS35B så klarar rören 8 resp 10 kV innan tendenser till överslag noteras. Jag sätter gränsen vid 2-3 uA läckström och det ger god marginal. I mitt fall behövde röret stå med glöd och anodspänning via skyddsmotståndet några dagar och minns jag rätt så planade kurvan ut först på tredje dagen.
Eimac ägnar ett kapitel i sin handbok om allt detta och det finns inga genvägar om man nu vill minimera risken för att elda upp sitt PA eller nätdel. Det finns några olika skolor om hur man kan/skall göra. PA0FRI beskriver en metod där röret diodkopplas och sen drar man på lågspänning i häradet 20 V och bevakar strömmen. Allt eftersom röret piggnar till ökar emissionen och strömmen ökar så att spänningen kan sänkas. Mer korrekt är dock att lägga på högspänning i samma härad som driftspänningen, via nämnda högohmiga skyddsmotstånd.
Så man kan ju då spekulera om att rören du köpte med stor sannolikhet var hela när du fick dom men ev är defekta nu efter att du misshandlat dom dvs inte följt vedertagen praxis vid rörbyte. Det är den bistra sanningen tyvärr. Bit ihop och se det som läropengar är mitt råd. Nu vet du vad du inte skall göra tills nästa rörbyte.
a , du spekulerar i fråga om rören och låt så vara ang de berörda rören så är det inte ditt ansvar att beskylla någon. Jag ber om ursäkt om jag är syrligt i mitt inlägg det är inte meningen. Ha en bra kväll 73 de SM6PAPDet var ju bra att transformatorn överlevde dina laborationer och felet var enkelt åtgärdat
Det är inget okänt fenomen att gamla rör behöver "piggas" upp som legat på hyllan i många år. Men nya behöver inte detta i samma utsträckning köper du nya rör bör detta inte behövas om man erhåller kvalitets rör eller köper från någon som testar rören innan de skickas ut. Rör som legat på hyllan i flera år är således inte nya rör utan gamla rör i oöppnad förpackning. Därför blir diskussionen om andra typer av rör ganska ointressanta i denna tråd som handlar om en reparation av SB200 steg vad som blev följden av "dåliga" rör och därmed torde tipps på Rör-motionering placeras på egna trådar så att det är lättare att förstå för de som söker information. En rekommendation från mig är att man i separata trådars namn nämner rör typen i trådens namn och hur därefter beskriver hur man bäst får fart på gamla rör. ifråga om 572B så är det gärna välkommet hur man motionerar dessa rör i en separat tråd. Som sagt denna tråden handlar om SB-200 reparation och därmed tipps till andra vad som kan ha hänt när 2KV saknas i ett SB200 steg. En Amatör från USA på forum redogjorde hur han köpt flertal nya kina 572B och några var defekta från fabrik de som fungerade funkade men han behövde byta dem var 6 månad för att undvika problem. Han alternerade de rören var 6 månad under 5 år,-EQL skrev: sändarrör som legat på lager i åratal måste (repeterar MÅSTE) formeras genom att först köra glödspänning ett antal timmar, gärna ett par dygn
Detta gäller endast för rör med yttre anod där zirkonium är placerat vid katoden. I glasrör med zirkonium pålagt på anoden ska den upphettas till minst 800 grader så att den börjar visa färg, först då absorberar den gasmolekyler så det är lönlöst att endast värma glödtråden. Jag provar stora sändarrör med drygt 1 kV anodspänning via 50 ohms motstånd och om så behövs för att tillräcklig ström ska flyta lägger jag på lite positiv gallerspänning. Det händer att ett överslag sker varvid gasatomen elimineras och röret går sedan snällt med ordinarie högre spänning.
Lennart