Schema till LEAB Combi 10A laddare

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Hej
Fixar med husvagnen. Laddaren behöver en översyn då den inte känner av polspänningen på batterierna korrekt. Den ska vid normal funktion känna av ett dåligt laddat batteri och då gå i läge normalladdning med upp till 10A ström tills 14,5V polspänning uppnås, därefter tagga över i läge för underhållsladdning och då ge 13,5V med låg ström. Så sker inte, laddaren går med underhållsladdning oavsett laddning på batteriet.

Husvagnen har en brytare för "fjällkoppling" som medger att man kan montera loss batterierna för att ta med hem. Laddaren övergår då till att förse vagnen med 12V. I det läget känns naturligtvis ingen polspänning alls av och först då går laddaren över i normalladdning.

Har kontaktat LEAB som sålt verksamheten till Primepower som i sin tur inte kan hjälpa till då laddaren slutade tillverkas 10 år innan de köpte. Surf på nätet ger inget heller. Behöver ett schema för att försöka felsöka, nån som har eller kan ge tips?

/Lasse
 
Hej Lasse!
Du kan ju prova att söka och fråga vidare mha nedanstående länk.

Svenska Hobby Klubben - Forum - Koppla in 12V p hobby husvagn

De har nästan 3000 medlemmar. Kanske finns det någon, som vet mer än
hur man bäljar i sig ett flak öl.

Annars blir det kanske till att nyinvestera.
Skäms inte för detta dock.
Vi lever ju trots allt i ett kastsamhälle.
I Indien lever man också i ett sådant, men av andra själ.

Nedanstående länk tillför kanske lite kunskaper:

Batteri och laddarkunskap


Ett och annat, alltför enkelt schema enligt min mening, finns också:

Battery - Circuit Database

12 Volt Gel Cell Charger

Electronic Circuits / Power Circuit / Battery charger circuit - Electronic Circuits Diagram-Elecpod

Clarke Battery Chargers - Download Manuals and User Guides
 
Tack för länkarna Hans.
Har skummat lite men finner inget av intresse för felsökning av min laddare. Däremot finns massor av annan intressant läsning.

Jag har surfat på div. husvagnsforum men tyvärr är nivån där för det mesta huruvida svart eller röd sladd ska kopplas till batteriet.

Leab Combi 10A lär vara en bra laddare som har en komplex uppbyggnad som åtminstone inte låter mig avslöja dess finurligheter utan schema. Förutom att fungera som laddare eller nätaggregat via 230V så är den också en booster för laddning via bilens 12V system. Den senare funktionen lär väl växla upp spänningen.

Jag har öppnat laddaren och den verkar innehålla div. logikkretsar. Jag har också funnit ett antal små glas-zenerdioder av olika typ och förmodligen värde. Möjligen går det att finna någon märkning om man löder bort dem och lägger under lupp. Mätt lite på ett par och den ena tror jag styr nån slags referensspänning. En är inte spänningssatt alls. Hursomhelst skulle ett schema underlätta en hel del, jag anar att någon zenerdiod kan ha säckat ihop. Just nu kan jag bara konstatera att jag inte finner någon komponent som verkar ha brunnit eller liknande och jag saknar erfarenhet för att felsöka i en såpass komplex laddare.

/Lasse
 
Back
Top